Actueel
Blikvangers!
Hilma
af Klint en Wassily Kandinsky, 'Dromen van de toekomst', K20 Stiftung
Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf.
Deze tentoonstelling, gewijd aan Hilma af Klint en Wassily
Kandinsky, is uniek door de betrokkenheid van deze twee kunstenaars.
Hun werken zijn zelden samen getoond en dan nog alleen in groepstentoonstellingen.
De individuele ontwikkeling van beiden in de abstractie, maar ook
de overeenkomsten tussen hen, worden erin belicht.
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
In
K20 worden in totaal honderdtwintig werken, waaronder olieverfschilderijen,
aquarellen, gouaches en tekeningen, naast elkaar getoond
in een symbiotische voorstelling.
Uitgangspunt
is de abstractie, waaraan beide kunstenaars hun bijdrage
hebben geleverd binnen de westerse schilderkunst. De kunstenaars
hebben ieder een klassieke kunstopleiding genoten en waren
allebei thuis in de Duitse taal. Zij hebben elkaar nooit
ontmoet, maar mogelijk wel elkaars werk kunnen zien bij
plaatselijke exposities.
|
|
|
'Hilma
af Klint en Wassily Kandinsky, Träume von der Zukunft',
zaalzicht, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, 2024. Foto:
Achim Kukulies. |
Van
Den Haag naar Düsseldorf
De inmiddels afgelopen tentoonstelling in Kunstmuseum Den Haag,
'Hilma af Klint & Piet Mondriaan: Levensvormen', had een min
of meer vergelijkbare opzet. Voor degenen die het hebben gemist,
kan deze tentoonstelling in Düsseldorf een aardig alternatief
zijn. In Den Haag werden andere werken getoond, maar de serie 'De
Tien Grootste' van Hilma af Klint, die in Den Haag was te zien,
is ook hier te bekijken. Het werk van Mondriaan (1872-1944) en Kandinsky
(1866-1944) kan niet met elkaar worden vergeleken, maar zij zijn
beide - in tegenstelling tot Hilma af Klint – allang iconen
van de internationale moderne kunst.
Leven
en werk
Aan het begin van deze thematische duotentoonstelling zijn de tijdlijnen
van beide kunstenaars te lezen. In 1882 schreef Hilma af Klint zich
in bij de Academie voor Schone Kunsten van Stockholm, waar zij vijf
jaar studeerde. Vrouwen werden daar na 1864 al toegelaten, wat niet
wilde zeggen dat er ook al gelijkheid bestond. Toch maakte Hilma
af Klint naam als landschaps- en portretschilder en kon zij zelfs
(ongebruikelijk voor die tijd) als zelfstandige vrouw van haar kunst
leven. In 1910 werd zij lid en secretaris van de Vereniging van
Zweedse Vrouwelijke Kunstenaars en later richtte zij 'De Fem' op
een groep van vijf vrouwelijke, meer spiritueel ingestelde kunstenaars.
Over haar leven is in 2022 een film gemaakt, zie hier de trailer.
De kunst en kunde van Kandinsky, alsmede zijn verdere verdiensten,
zijn in de afgelopen honderd jaar veel meer bekend geworden. Hij
was onder andere medeoprichter van de kunstenaarsgroep 'Der Blaue
Reiter' en gaf onderricht aan het 'Bauhaus'. Dat zijn de namen van
verenigingen en instituten die allang zijn opgeheven, maar nog steeds
van invloed zijn. Over Kandinsky is onder meer een documentaire
gemaakt in de serie 'The great painters of the world', te zien op
Netflix.
Schilderijen
voor de toekomst
|
Dat het oeuvre van Hilma af Klint (1862-1944) lang onderbelicht
is geweest, heeft zijzelf bewerkstelligd. Zij bepaalde immers
dat haar werken niet eerder dan twintig jaar na haar dood
geëxposeerd mochten worden. Zij meende dat dan –
omstreeks halverwege de zestiger jaren – haar werken
beter begrepen zouden worden. Zowel Kandinsky als Mondriaan
maakten toen al furore en voor Hilma af Klint werd het nog
veel later dan de zestiger jaren, want haar werk werd pas
rond 1986 in Zweden getoond en kreeg internationale erkenning
in 2018/19 door een tentoonstelling in het Guggenheim Museum
in New York, onder de titel: 'Hilma af Klint - Paintings
for the future'. |
'Hilma
af Klint en Wassily Kandinsky, Träume von der Zukunft',
zaalzicht, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, 2024. Foto:
Achim Kukulies. |
|
Hoe zou haar bekendheid zich hebben ontwikkeld als zij die restrictie
niet in haar laatste wil had opgenomen? Voor vrouwen in de kunst
was het sowieso moeilijk om internationale bekendheid te krijgen,
zeker tijdens Hilma af Klints productieve tijd, en dat ondanks het
feit dat zij een financieel onafhankelijke vrouw was.
Inhaalslag
In deze tentoonstelling worden beide kunstenaars evenredig (en harmonisch)
geëerd, al zal de waardering voor elke bezoeker individueel
zijn. Een Kandinskyfan zal zonder meer de werken van hem laten prevaleren,
wat ook al gebeurde bij de voornoemde duotentoonstelling in Den
Haag. Dit lijkt mij verder geen probleem, maar de waardering voor
het oeuvre van Hilma af Klint is nu hopelijk nu ook weer een stuk
verder toegenomen, dat heeft zij zonder meer verdiend, al is het
dan postuum. Er is een soort hiaat ontstaan in haar befaamdheid,
nadat zij had besloten haar werken te laten rusten tot twintig jaar
na haar dood. Kandinsky overleed in hetzelfde jaar als Hilma af
Klint, zo ook Mondriaan, maar hun namen en werken bleven voortbestaan,
onder groeiende belangstelling. Ook nu nog worden tentoonstellingen
rondom hun werken georganiseerd en worden ze hier en daar nog verworven
door musea en particulieren. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid
hadden zij het voordeel een mannelijk kunstenaar te zijn.
De
tien grootste
Hoogtepunt van deze expositie is de meest bekende serie van Hilma
af Klint: 'De tien grootste' uit 1907, met haar uitbeeldingen van:
Kindertijd, Jeugd, Volwassenheid en Ouderdom. Noem de werken indringend,
ongrijpbaar of geestverruimend, alle tien met afmetingen
van gemiddeld zo'n 320 x 235 cm. Van Kandinsky zijn evengoed
blikvangers te bekijken, te leen uit diverse Europese musea
en voor een groot deel ook afkomstig uit de collectie van
K20.
Aan
het eind van het parcours is een hoek ingericht voor het
bekijken van VR- (Virtual Reality)-kunst door een bril die
op een heel wonderlijke manier de werken van Kandinsky en
Hilma af Klint samenbrengt in een dromerige wereld. Hoe
zouden zij dat zelf hebben gevonden? |
|
|
'Hilma
af Klint en Wassily Kandinsky, Träume von der Zukunft',
zaalzicht, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, 2024. Foto:
Achim Kukulies. |
Een
bezoek aan dit museum is goed te doen in één dag.
Vanaf Düsseldorf Hauptbahnhof is het, gedeeltelijk door de
Altstadt, een dik kwartier lopen naar de Grabbeplatz. Blijf niet
steken op de Königsallee, doe dat eventueel op de terugweg.
Bij de tentoonstelling is de volgende catalogus uitgegeven: ISBN
9783103976465, Hilma af Klint und Wassily Kandinsky, träumen
von der Zukunft (Duits).
Hilma
af Klint en Wassily Kandinsky, 'Dromen van de toekomst', t/m 11
augustus 2024, K20 Stiftung Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen Düsseldorf,
Grabbeplatz 5, Düsseldorf. Website: www.kunstsammlung.de/K20.
Terug
naar boven
| Print dit artikel!
Water
waarin geschreven wordt
Een
van de prettigste musea in Nederland is museum More in Gorssel.
De 'core business' van het museum is modern realisme, maar geregeld
zijn er uitstapjes naar andere tijden en stromingen. De exposities
zijn meestal overzichtelijk en verrassend, in het restaurant of
op het terras kan je ontspannen napraten en de omgeving zelf is
een levend schilderij van bossen, weilanden, beekjes en fietspaden.
Door
Peter van Dijk
Op
dit moment zijn in More drie tentoonstellingen te bekijken:
uiteraard de vaste collectie met schilders als Mankes, Schumacher,
Helsloot, Koch, Ket, enzovoort, 'Nieuwe baders in de kunst'
en 'Aan ’t Water'. Het gaat me vooral om 'Aan ’t
Water', een tentoonstelling over Nederland waterland, die
een driedubbele kunstervaring oplevert: het kijken naar
schilderijen en etsen van water, het lezen van dichtregels
over water op de muren van het museum en het luisteren naar
de stem van Tommy Wieringa, die twaalf gedichten over water
voordraagt. Deze tentoonstelling heeft twee voorgangers,
'Op ’t duin', die in 2015 in het Haags Historisch
Museum te zien was en 'Weer en wind', in 2019 in Singer
Laren. Van alle drie de tentoonstellingen zijn de bijbehorende
honderd gedichten en honderd gezichten in een boek afgedrukt,
in feite drie schitterend geïllustreerde gedichtenbundels
of, omgekeerd, catalogi met prachtig dichtwerk. |
|
Jan
Toorop, 'Zee', 1899, Kröller-Müller Museum Otterlo,
verworven met steun van Vereniging Rembrandt. |
Gedichten
en water zijn verwante fenomenen, beide stromen, ritmisch, oneindig,
beide zijn idealiter helder, beide reflecteren onszelf, beide noden
tot stilte en overdenking. Op een van de muren wordt deze gedachte
door 'good old' Willem Kloos vertolkt:
De Zee, de zee klotst voort in eindelooze deining,
De Zee, waarin mijn Ziel zichzelf weerspiegeld ziet;(...)
Wie
alle gedichten wil lezen en alle bijbehorende gezichten wil bekijken,
kan in de museumwinkel het boek c.q. de catalogus 'Aan ’t
water' kopen (24,99 euro), op de muren staan slechts citaten.
Klein
gehouden
De tentoonstelling is klein gehouden, vijftig schilderijen en etsen,
maar bij elkaar geven ze een goed beeld van ons gevarieerde waterrijke
land. In het boek staan wel alle honderd gezichten en honderd gedichten,
die door de redacteuren uitgekozen zijn. Ze zijn ingedeeld in afdelingen
die tezamen een ode opleveren aan het water in zijn talloze verschijningsvormen.
Het verschijnsel water is op het doek eenvoudig maar kernachtig
gevangen door Armando in blauwe, groene en donkere kleuren, witte
vlekken voor oplichtingen en lichtgroene voor de zich op de stroom
bewegende waterplanten.
Herman Gorter dicht, uiteraard wat ouderwets:
Daar ligt dat water-dat schitterende water,
Zie hoe het schittert, het schitterspreekt, schittertrompettert
in de lucht
in de donzige fijne satijne lucht
dat droogzilvere opzwemmende water in dat rondomblauwe dronkkoude
dronkdiepe water.
De
zee zorgt uiteraard voor veel gezichten en gedichten. Naast een
donkerkleurige 'Zee na zonsondergang' van Piet Mondriaan (1909),
hangt dezelfde Zeeuwse zee, ditmaal lichtvoetig geschilderd door
Jan Toorop (1899). De familie Toorop heeft ruim bijgedragen aan
deze tentoonstelling, van Jan hangen er twee werken, van dochter
Charley één en van haar zoon Edgar Fernhout ook twee.
Een grappig samenspel van tekst en beeld ontstaat op het schilderij
'Liggende baadsters' (1952) van Ferdinand Erfmann: een zonnebadend
paar, op het zeestrand, de één met het hoofd op de
billen van de ander. Erboven staat een puntig citaat van Erik Menkveld:
Wat moet het verrukken, zulke
maten zich met overgave in je
af te voelen drukken.
Woest
De zee kan ook woest zijn en verwoesten. Henk Chabot geeft in zijn
'Inundatie' (1944) een beklemmend beeld van een overstroomde polder,
met omgevallen hooibergen en verzopen huizen onder een zware donkere
wolkenlucht. De 18de eeuwse dichter Hendrik Tollens vertelt:
De voorjaarsstorm hield aan met razen
En brak de voozen ijsvloer los;
De stammen knakten door in ’t bosch,
De dijken werden naakt geblazen; (...)
Ook
de binnenwateren komen aan bod. De schilder, etser en lithograaf
Willem den Ouden, die geslaagde acties voerde tegen het rechttrekken
van de dijken langs de rivier de Waal, is door Martin Reints vereeuwigd
in het gedicht 'Willem den Ouden loopt langs de Waal bij Varik'.
de voorbijganger:
met zijn zoekende ogen,
zijn overwegingen, zijn herinneringen:
zijn vlagen van gedachteloosheid tussendoor,
in zijn gang langs de stroom van zijn vergetelheid.
Een
gouache van Willem den Ouden laat de Waal bij Varik zien, een wirwar
van lichte, dunne, blauwe strepen voor de wolken boven een brede
rivier, de horizon ligt heel laag.
'Zomer
aan de Kaag' van Kasper Niehaus is de affiche van de tentoonstelling
geworden. Een gestyleerde voorstelling van zondagse rust en stilte,
van twee dames met hoeden met linten en twee heren met hun panama’s
(een soort hoed) in de hand, aan de oever van het Kaagmeer, zeilboten
op het water. De kleuren zijn wit en lichtblauw, maar dominant is
de zeer nette kleding van de vier personen in pastelachtig lichtbruin
en roodbruin.
Abstract
De polder wordt onder meer verbeeld door een knallende rode zon,
temidden van veel water, blauwe en groene velden en onder een ochtendlucht
van kleine en lange strepen in allerlei kleuren.
|
Een bijna abstracte verbeelding. Ik heb het over 'Zonsopgang'
(1910) van Jan Sluijters, een schilderij dat, als het
in je slaapkamer hangt, je meteen wakker schudt. De onvervalste
Hollandse polder is op het doek gezet door Paul Gabriël,
'Molens bij Overschie' (1898), veel water dat weinig weiland
omspoelt en twee molens. Alle lijnen leiden naar het middelpunt
aan de horizon, achter de tweede molen.
Het
gedicht van Gerrit Krol 'Geen land maar water' past er
goed bij.
(…) land waarin gesneden wordt
water waarin gesneden wordt
vaarwater
|
©Museum
MORE - Eva Broekema. |
|
Zo
zijn er nog vele mooie gezichten en gedichten in de categorieën
Oost-West, Havens en Grachten, Bruggen en Sluizen, Veren en Varen,
Aan ’t water en Op en onder water. Uit Bruggen en Sluizen
geef ik een laatste voorbeeld van deze leuke tentoonstelling. Een
indrukwekkende brug, die driekwart van het beeld beslaat, 'De brug
van Zeeburg' (2004), van onderen geschilderd op papier door Bert
Osinga.
J.Bernlef dicht er bij:
Er is een wereld diep beneden, hoog boven ons
die wij hier alleen vermoeden kunnen
(….)
De trein ratelt over de brug
ik kijk naar beneden, naar
Een visser die even iets uit de diepte tilt.
De
rest van deze charmante tentoonstelling moet u zeker zelf gaan bekijken.
Aan
’t Water, t/m 8 september 2024, Museum More, Hoofdstraat 28,
Gorssel. Website: www.museummore.nl.
Peter
van Dijk is journalist.
Terug
naar boven
| Print dit artikel!
Twee
haiku's van Ria Giskes. Verder op deze pagina vindt u er nog twee.
huisstof
tot in de kleinste hoekjes
van mijn hoofd
opwaaiend vuil
daartussen dwarrelt
een witje
|
|
|
Haiku:
Ria Giskes-Pieters; foto: ©John
Giskes.
Meer haiku's van Ria Giskes vindt u hier: http://tjilp.blogspot.com.
Terug
naar boven
Modern
naakt van binnenuit
Het
Museum voor Schone Kunsten van Bergen (Mons) in Wallonië, België
presenteert een unieke tentoonstelling die is gewijd aan de Franse
beeldhouwer François Auguste René Rodin (1840-1917).
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
Verdeeld
over tien zalen en twee verdiepingen worden bijna tweehonderd
objecten van Rodin geëxposeerd, waaronder niet eerder
getoonde werken uit privé-verzamelingen. Er zijn marmeren,
bronzen en gipsen sculpturen en veel werken op papier. Het
leitmotiv van deze thematische tentoonstelling, is de behandeling
van het lichaam door Rodin gedurende zijn kunstenaarschap.
De
tentoonstelling is samengesteld door Antoinette le Normand-Romain
en Christina Buley-Uribe. Dit curatorenduo werkt al jarenlang
samen. Le Normand-Romain is gespecialiseerd in de kunstenaar
Rodin, Buley-Uribe in zijn werken op papier. De catalogus
bij deze tentoonstelling is ook onder hun redactie tot stand
gekomen.
'La
Belgique
Pays que jáime comme mon atelier de plein air'
(Rodin 1906)
België, 'een land waar ik evenveel van houd als van
mijn openluchtatelier'
|
|
|
Auguste
Rodin, 'Le Penseur' (De Denker), 1881--1882, brons, gieter
J. Petermann 1899, 71 x 37 x 61 cm. Koninklijke Musea voor
Schone Kunsten van België. |
(…)
België was de eigenlijke wieg van Rodin. Daar werd hij een zelfbewuste
kunstenaar en werd in 1899 zijn eerste solotentoonstelling georganiseerd,
een reizende expo die achtereenvolgens in Brussel, Amsterdam, Rotterdam
en Den Haag werd getoond. Rodin was op dat moment op het toppunt van
zijn kunnen, als beeldhouwer en als tekenaar (…) Citaat
uit de bijdrage van Le Normand-Romain/Buley-Uribe in de catalogus.
De kunstenaar
presenteerde in Brussel zijn 'Le Penseur' (De Denker) en 'L'Áge
d'Airain' (De bronstijd), werken die inmiddels als iconisch kunnen
worden beschouwd.
In
den beginne was er het lichaam
De lichamen die Rodin modelleerde en tekende, hadden voor die tijd
misschien ongebruikelijke vormen, maar de kunstenaar meende dat hij
'niets nieuws had uitgevonden'. Hij had een klassieke opleiding achter
de rug en bestudeerde Rubens en vooral het werk van Michelangelo,
maar bijvoorbeeld ook de werken uit het anatomieboek 'Humani Corporis
Fabrica' (1543) van Vesalius. – Een in het BKJ besproken tentoonstelling
"Vesalius, het lichaam in beeld" Museum M Leuven 2014/15
– Rodin wilde zijn beelden bewust laten aansluiten bij werken
uit het verleden, maar dan met een persoonlijke interpretatie. In
deze tijd zullen zij niet meer als nieuw worden ervaren, als het gaat
om proporties en verhoudingen. De benadering waarmee Rodin zijn beeldhouw-
en tekenkunst ontwikkelde, was in zijn tijd wel minder klassiek en
vooral meer wat hij zelf nastreefde: 'Modern naakt'. Dat is inmiddels
zeer herkenbaar geworden.
"Dhr.
Rodin wordt achtervolgd door Michelangelo-achtigen visioenen. Hij
zal misschien verbazen, maar nooit zal hij de toeschouwer onverschillig
laten." Roger Ballu, 1883.
Verwijzingen
en vergelijkingen
Aan het begin van het parcours door de tentoonstelling, is de tijdlijn
of de levensloop te lezen van de kunstenaar, met zijn aanzienlijke
staat van artistieke diensten en bezigheden. Zijn werken worden binnen
zestien thema's getoond, met verwijzingen naar Jacques du Broeucq,
Michelangelo, Dürer, Felicien Rops, George Minne, en anderen.
|
Heel bijzonder is de connectie met de kunstenares Berlinde
de Bruyckere (1964) en haar kijk op Rodin, in de tentoonstelling
te zien met een selectie van haar sculpturen en tekeningen.
Het
is een aanrader voor de Rodin en de Bruyckere-liefhebber
om de nog onbekende tekeningen te bekijken, en ook hier
en daar hun werken op papier te vergelijken. De Bruyckere
zag deze tekeningen van Rodin nooit eerder, heel wonderlijk.
'Ik
blijf erbij dat je eerst op papier moet leren tekenen voor
je met gips aan de slag kunt; zelf was ik eerst een tekenaar
en werd ik pas later een beeldhouwer', Rodin 1910.
|
Berlinde
De Bruyckere, 'Arcangelos'. © Foto: Stefan Altenburger. |
|
De
Écorchés
Rodin zelf leerde van zijn leraren om het lichaam van binnenuit de
modelleren, wat een diepe invloed op hem uitoefende. Hij gaf dat ook
door aan zijn eigen leerlingen. Het naakte lichaam, de anatomie van
botten en spieren, dat moet de kunststudent onder de knie hebben,
voordat hij dat lichaam kon 'aankleden'. Bij Rodin vond de écorché
(tekening van een figuur, waarbij de spieren zichtbaar zijn) haar
oorsprong in de vele klassieke figuren van gefolterden, Marsyas in
de mythologie, Sint-Bartholomeus in de christelijke martyrologie of
de dodendansen uit de renaissance, uitdrukkingen van vreugde, angst
en pijn.
Van
Rodin naar Berlinde De Bruyckere
De sculptuur van De Bruyckere in zaal zes, 'Arcangelo', is indrukwekkend.
Het lichaam staat licht voorovergebogen en over bijna het hele lichaam
is een koeienhuid gedrapeerd. Alleen onderbenen, met de voeten op
de tenen leunend, zijn te zien. Ik vroeg me af of De Bruyckere net
als Rodin eerst de 'écorché' heeft gemodelleerd en daarna
de draperie erover heeft gelegd. Zij heeft een reeks van deze 'aartsengelen'
gemaakt, onder meer ook in brons gegoten. De vervormingen die zij
gewoonlijk toepast, zijn hier niet te zien. Ik heb even deze pose
uitgeprobeerd, want wellicht heeft De Bruyckere een model gebruikt
dat zij in deze houding heeft gemanoeuvreerd. Ik hield dat niet lang
vol, maar het gaat hier dan ook om een aartsengel, die doet dat zonder
moeite, want hij kan zo wegvliegen, met of zonder draperie.
Het
atelier van de beeldhouwer
Interessant is ook het kabinet, waarin uitleg wordt gegeven over de
technieken die in het atelier van Rodin werden gebezigd, zoals het
zandgieten, het kappen van marmer, modelleren, etcetera. Het atelier
is de plaats waar de creaties vorm krijgen. Beeldhouwkunst begrijpen,
betekent de handelingen begrijpen van de kunstenaar die een werk bedenkt,
boetseert of kapt. Rodin was graag in de weer met materialen zoals
klei, gips, marmer en brons en drukte zich ook uit met tekenen en
aquarelleren. Hier is zeker nog meer te weten te komen over de technieken
die Rodin gebruikte.
Over de tekeningen naar model, de vluchtige tekeningen, de
tekeningen uit schetsboeken, de tekeningen voor beeldhouwwerk,
de tekeningen uit het geheugen en de tekeningen naar waarneming.
De
zeven deugden
Verder zijn in de stad Mons nog meer werken van zowel Rodin
als De Bruyckere te bekijken. Zoals in de Sint Waltrudiskerk
van Mons, waar nog drie versies aartsengelen zijn geïnstalleerd.
In deze kerk zijn de engelen van De Bruyckere in relatie gebracht
met de beelden van de renaissanceschilder en -architect Jacques
Du Broeucq (1505-1584), getiteld 'De Zeven Deugden'. In de
tuin van de burgemeester van Mons staat Rodins enorme sculptuur
'De Burgers van Calais', die op miraculeuze wijze vanuit het
Park van Mariemont is gekomen en gedurende de tentoonstelling
mag blijven staan. De beeldengroep behoort tot de eerste vier
die nog onder de supervisie van Rodin zijn gegoten. Voor deze
expo in Mons is de Mariemontversie (in Morlanwelz, België)
ook de dichtstbijzijnde (en welwillende) bruikleengever van
de twaalf versies/gietingen die er van deze beeldengroep wereldwijd
zijn te vinden.
|
|
|
Auguste
Rodin, 'Coucher de soleil' (Zonsondergang), circa 1900, grafiet,
pastel, aquarel en gouache op papier gelijmd op karton, 32,7
x 25,2 cm. ©Lyon, musée des Tissus et des Arts
décoratifs, inv. MAD 3273 - Pierre Verrier. |
Bij de
tentoonstelling is een gelijknamige catalogus verschenen, in de Franse
taal, ISBN: 9789461619020; binnenkort ook in het Engels en het Nederlands.
RODIN
Een Moderne Renaissance, in dialoog met Berlinde de Bruyckere, t/m
18 augustus 2024, CAP/Museum voor Schone Kunsten van Mons, 8 Rue Neuve,
Mons, België. Website: www.visitmons.nl/cap-het-museum-voor-schone-kunsten.
Terug
naar boven
| Print dit artikel!
Hofschilder
van bloemen, dieren en mensen
De
schilder Roelant Savery (1578-1639) was bovenal een natuurschilder.
Veel beesten, bloemen en bergen. Ook mensen zag hij als onderdeel
van de natuur. Het liefst tekende hij bejaarde boeren.
Door
Peter van Dijk
Het
Mauritshuis heeft een overzichtelijke tentoonstelling aan
deze weinig bekende, maar boeiende schilder en tekenaar gewijd.
Als hij bekend is, is dat vanwege zijn schilderij van de dodo,
een vogel die op het eiland Mauritius leefde, maar uitstierf
na de komst van Hollandse zeelieden van de VOC.
Savery
werd in een doopsgezind Vlaams gezin geboren, dat na zijn
geboorte voor de Spanjaarden vluchtte, eerst naar Brugge en
vervolgens naar Haarlem. Veel Vlaamse kunstenaars namen in
de Tachtigjarige Oorlog de benen voor de Spanjaarden en verrijkten
ongewild de bloei van de kunsten in de noordelijke Nederlanden
in de 17de eeuw.
Toen
hij twaalf was, verhuisde hij met zijn volwassen broer Jacob
naar Amsterdam om het schildersvak te leren. Eenmaal uitgeleerd,
begon hij met zijn broer een schildersatelier. Samen zouden
zij naar Praag verhuizen, waar keizer Rudolf II van Habsburg
(1552-1612), een verwoed verzamelaar en muziekliefhebber,
een kunstzinnig hof hield.
Toonaangevende
kunstenaars uit heel Europa werden werk en een mooie toekomst
beloofd. Jacob overleed vlak voor hun vertrek in 1603 aan
de pest die in Amsterdam huishield.
|
|
|
Mauritshuis,
tentoonstelling Roelant Savery. |
Praag
als mekka van kunst
Roelant vertrok alleen. Hij zou er geen spijt van krijgen, Praag was
onder Rudolf II een mekka van kunst en wetenschap, vol artiesten en
wetenschappers. Behalve kunst verzamelde de keizer schelpen, koralen,
gesteente, vogels en dieren, opgezet en levend. Bij het kasteel bevond
zich een leeuwentuin, een fazantentuin, een hondentuin, een bomenpark
met herten en raspaarden. De keizer had een eigen orkest en in zijn
tuinen stonden de prachtigste bloemen. Als natuurliefhebber was Roelant
Savery op het juiste adres. Savery en Rudolf II leefden in een tijd
dat de Copernicaanse revolutie vorm kreeg. Copernicus’ ontdekking
was dat niet de aarde maar de zon het centrum van het zonnestelsel
is. Hij durfde zijn bevindingen niet zelf te publiceren, uit angst
voor een banvloek van de kerk. Vlak voor zijn dood in 1543 werd zijn
boek 'Over de omwentelingen van de hemellichamen' toch uitgegeven
en begon de wetenschappelijke revolutie.
Steeds
meer Europeanen gingen zich toeleggen op de wetenschap en het verzamelen
van dingen en feiten. Zo ook de kunstzinnige Rudolf II, behalve keizer
ook goudsmid. De keizer vroeg Savery het Tiroler berglandschap vast
te leggen. Met krijt en pen en een notitieblokje trok de schilder
de bergen in om watervallen, afgeknapte boomstammen, bergkammen te
bestuderen en te tekenen. Tot dat moment werd de natuur vooral geschilderd
als achtergrond van een heiligdom of een heilige. De invloed van de
kerk verbleekte en de natuur werd een zelfstandig object van studie.
Roelant Savery was hierin een voortrekker. In het Mauritshuis hangen
mooie tekeningen van Tirol, sommige later ingekleurd in zijn atelier
of tot schilderij uitgewerkt.
Bloemen
|
Savery
was ook een pionier van het bloemstilleven, dat in korte
tijd reusachtig populair werd in de Lage landen. In Antwerpen
hield Jan Breughel I zich met bloemen bezig en in Leiden
Jacques de Gheyn II. Wilde bloemen, in de natuur, waren
favoriet. Voorop de tulp, die uit Turkije kwam.
Op
en tussen de bloemen zijn allerlei insecten actief, dus
ook op de schilderijen. Bij Savery krioelt het van vlinders,
torren, vliegen, sprinkhanen, libellen, vuurvlinders, boktorren.
Vaak zitten aan de voet van de vaas kikkers, hagedissen
en muizen. Soms een kaketoe, hagedis of muisje.
|
Roelant
Savery, 'Stilleven met bloeiende roos, kievitsbloemen en een
muis', 1630-33. Centraal Museum, Utrecht. |
|
Het paneel
'Groot bloemstuk met keizerskroon' (1624) is inderdaad groot, 130
x 80 cm, en herbergt een fenomenale verzameling van 63 soorten bloemen.
Centraal staat de naamgever van het doek, de oranje keizerskroon,
als eerbetoon aan Rudolf II, verder tulpen, rozen, narcissen, anemonen,
irissen, papavers, korenbloemen, kievitsbloemen, ridderspoor, vergeet-mij-nietjes
en nog 52 andere soorten. Ook tellen we 45 soorten vlinders, insecten
en kleine dieren. Een tentoonstelling van Savery’s fenomenale
kennis van planten, bloemen en insecten. Een paradijselijke rijkdom,
naar de werkelijkheid geschilderd en een genoegen om bestudeerd te
worden door de zelfbewuste zeventiende eeuwse burgers. Het paneel
is schitterend geschilderd, een terughoudend beige als achtergrondkleur,
met een tiental sterke kleuraccenten in de bloemen.
Grote
dieren
Ook voor grote dieren heeft hij een intense belangstelling. Imposant
is zijn tekening van een levensechte Aziatische olifant (1610), die
zijn rug schuurt tegen een boom. Het beest staat ongenaakbaar op zijn
poten geplant, maar tegelijk een beetje wankel, door het schuren.
De ruwe textuur van de olifantenhuid is goed geschetst, met zwarte
en rode arceringen in krijt. Waarschijnlijk heeft Savery nooit een
olifant in het echt gezien. Het is niet bekend of er een olifant in
Rudolfs dierentuin rondliep. Zijn vader Maximiliaan II had er wel
een, Emanuel. Deze kolos marcheerde nog in 1570 in de straten van
Praag, maar olifanten in gevangenschap worden niet oud. Vaststaat
dat Emanuel al gestorven was toen Savery zijn olifant schetste.
Het
beroemdste beest dat Savery schilderde, is de dodo (ca. 1630).
De vogel komt op een tiental schilderijen van hem voor. Het
is een forse vogel, die bij gebrek aan natuurlijke vijanden
op het eiland Mauritius de kunst van het vliegen verleerd
had. Hij kon wel een meter hoog worden. Nadat Nederlandse
zeelieden die op weg waren naar het Verre Oosten, voet aan
wal hadden gezet, was het lot van de dodo bezegeld. Door intensieve
jacht, meegenomen katten, ratten en varkens die de eieren
van de dodo opaten en meegebrachte, aldaar onbekende virussen,
stierf de wonderlijke vogel al snel uit. De dodo is wereldwijd
het symbool geworden van het uitsterven van soorten door toedoen
van de mens. In werkelijkheid, na botmetingen door geleerden,
bleek de dodo slanker dan op de schilderijen van Savery. |
|
|
Roelant
Savery, 'Een dodo met enkele andere vogels', c. 1630. Natural
History Museum, Londen. |
Dat komt
waarschijnlijk omdat Savery aan het Praagse hof een opgezette vogel
gebruikte, die met teveel vulsel was geprepareerd.
Gewone
mensen
Tenslotte tekende en schilderde Savery ook mensen. In Praag slenterde
hij de stad in om naar het gewone volk te kijken en het te schetsen.
Het liefst deed hij dat zonder dat zijn modellen hem zagen, dus vaak
zijn de tekeningen op de rug gezien. Hij maakte notities, bijvoorbeeld
over details van de kleding. Om snel te schetsen, gebruikte hij krijt
en werkte naderhand zijn eerste aanzetten uit met pen en inkt. In
de catalogus schrijft de conservator dat hij de eerste kunstenaar
was die zijn modellen buiten het atelier, in de straten van Praag,
opzocht en hen daar meteen tekende. Het lijkt me teveel eer voor het
innovatieve karakter van Savery. Leonardo da Vinci zwierf al een eeuw
voor hem door de straten van Milaan en Rome op zoek naar lelijke,
gekke en karakteristieke koppen.
Manipulaties
Een ander verhaal is wel bijzonder. Tot laat in de twintigste eeuw
dachten de kunsthistorici dat de serie tekeningen 'Naar het leven',
- allerlei scenes met gewone mensen, bruiloften, feesten, huiselijke
scenes -, van de hand van Pieter Bruegel I was. Tachtig stuks! Op
13 april 1967 toonde Frans M. van Leeuwen, een wat aparte student
kunstgeschiedenis, tijdens een werkcollege in het bijzijn van zijn
hoogleraar prof. I.Q. Van Regteren Altena overtuigend aan dat deze
serie tekeningen onmogelijk van Bruegel kon zijn, maar op naam gesteld
moest worden van Roelant Savery. In Amerika is dan ene Joaneath Spicer,
een studente van de Nederlandse hoogleraar E. Haverkamp Begemann aan
Yale, bezig met een oeuvrecatalogus van Savery. Onmiddellijk na de
sensationele vondst van Van Leeuwen, kwam er een reeks van machinaties
rond deze Nederlandse kunsthistorici op gang, die als eindresultaat
had dat Van Leeuwen tegengewerkt werd bij zijn publicatie en de Amerikaanse
als ontdekker van de nieuwe Savery’s op weg geholpen werd door
Van Regteren Altena, die haar bezocht in Amerika.
Ik baseer
me voor deze feiten op een verslag van drs. Hans Redeker, vijftig
jaar geleden een bekende kunstcriticus, in 'Ons Erfdeel', jaargang
15, 1972. Hij concludeerde aan het eind van zijn artikel, dat de opmerkelijke
vondst van Van Leeuwen nauwelijks bekend is geworden buiten de kleine
gesloten wereld van kunstkenners. Ook de conservator van de Saverycatalogus
is blijkbaar niet op de hoogte van de ware toedracht. Zij stelt: "Twee
onderzoekers wisten min of meer gelijktijdig en onafhankelijk van
elkaar de hele groep overtuigend aan Savery toe te schrijven"
(pag.101).
|
Beide constateringen zijn onjuist, Van Leeuwen was de eerste
en het was bepaald niet onafhankelijk van elkaar. Van Regteren
heeft het degelijke wetenschappelijke werk van Van Leeuwen,
die zonder eer en mooie baan inmiddels gestorven is, doorgebriefd
aan miss Spicer. Een droevig verhaal over de kleine wereld
van kunsthistorische manipulaties. Maar wel opeens een grote
uitbreiding van het oeuvre van Savery.
Lombardenhuis
Na de dood van Rudolf II in 1612 bleef Savery nog drie jaar
in Praag, reisde geregeld naar Holland en vestigde zich
in 1615 eerst in Amsterdam en daarna in 1619 in Utrecht.
Hij vormde in die stad de spil van een groep bekende schilders,
zoals Paulus Moreelse, Aert van der Eem, Balthasar van der
Ast, die elkaar dagelijks opzochten. Samen met zijn neef
Hans Savery, zoon van Jacob, leidde hij een schildersatelier
in het Lombardenhuis in de Boterstraat. Dankzij zijn reputatie
als hofschilder kreeg hij makkelijk opdrachten.
|
Roelant
Savery, 'Slapende jongeman', waarschijnlijk Pieter Boddaert
(1576-1625), 1606-07. Stichting P. & N. de Boer, Amsterdam. |
|
Vanaf
rond 1630 sukkelde Savery achteruit, en daardoor ook zijn financiële
situatie. In 1638 kon hij zijn schulden niet meer betalen en werd
hij failliet verklaard. Hij overleed in februari het jaar daarop.
Savery heeft vele vakgenoten, zoals de bloemenschilder Adam Willaerts,
de landschapschilders Allaert van Everdingen en Jacob van Ruisdael
geïnspireerd en een groot, gevarieerd oeuvre nagelaten, dat rijker
wordt naarmate je langer kijkt.
De
tentoonstelling 'Roelant Savery's Wonderlijke Wereld' was van 8 februari
t/m 20 mei 2024 te zien in het Mauritshuis Den Haag. Website: www.mauritshuis.nl.
Peter
van Dijk is journalist.
Terug
naar boven
| Print dit artikel!
Twee
haiku's van Ria Giskes.
de afbraakbuurt
verlicht door
witte bloesems
paardenbloempluis
zoekend naar houvast
op mijn jas
|
|
|
Haiku:
Ria Giskes-Pieters; foto: ©John
Giskes.
Meer haiku's van Ria Giskes vindt u hier: http://tjilp.blogspot.com.
Terug
naar boven
TEFAF
2024 in één dag
Deze
inmiddels 37ste editie was op 7 en 8 maart 2024 geopend voor genodigden
en van 9 tot en met 14 maart 2024 waren de publieksdagen. Van de gebruikelijke
elf dagen, met daarin twee weekenden, was de beurs ingekort naar acht
dagen, met één weekend. Tot deze verkorte versie was
met algemene instemming besloten. Natuurlijk zijn de eerste twee dagen
de belangrijkste voor de galeriehouders, want daarin worden de meeste
objecten verhandeld.
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
Een
beurs is een beurs, handel is handel. Overigens is alleen
kijken en niet kopen wel een normaal gegeven. De meeste galeriehouders
komen tijdens de publieksdagen welwillend achter hun laptop
vandaan, voor een informatief of ongedwongen praatje over
hun uitgestalde kostbare nering. Evengoed worden er tijdens
die dagen ook kunstwerken verhandeld en is er nog een staartje
(internationale) pers aanwezig, maar over het algemeen is
het bezoek dan wel meer gericht op de museale belevenis van
deze beurs. Want je ziet immers objecten die je waarschijnlijk
niet zo gauw meer zal tegenkomen: oude en nieuwe kunst, antiek,
juwelen, design, meubilair, boeken... |
|
|
TEFAF
Maastricht 2024. Foto: Loraine Bodewes. |
Doordat
er minder dagen waren, raakte het bezoek wat opgehoopt. Het kwam tot
stremmingen bij de entree, die vooral te wijten waren aan het aangescherpte
securitybeleid. Er werd nu zelfs om een identiteitsbewijs gevraagd,
om er zeker van te zijn dat er geen gespuis binnen kon komen (na de
overval tijdens de TEFAF-editie van 2022). De zusterorganisaties Extinction
Rebellion en Scientist Rebellion hebben voor wat commotie gezorgd
buiten het MECC, vanwege hun acties tegen de circa tweehonderd privejets
die op Maastricht Airport gedurende de beurs konden landen. Die jets
zouden disproportionele impact op milieu en klimaat hebben, maar de
acties verliepen verder geweldloos.
Showcase
Eenmaal door die entreecheck heen, verspreidde het publiek zich al
snel naar de verschillende secties, dan wel naar de diverse horecaplekken.
Mijn eerste gang was naar de verdieping, omdat zich daar onder meer
de sectie 'Showcase' bevond en ook omdat het daar vreemd genoeg altijd
rustiger is. Highlights zoals de werken van Van Gogh en Kandinsky
trokken de aandacht, maar daar had ik al genoeg van gezien en gelezen.
Dan toch liever naar minder bekende objecten kijken en naar de uitverkoren
galeriehouders in die Showcasesectie, want waarschijnlijk hadden zij
iets bijzonders aan te bieden. Zoals uit Knokke, Edouard
Simoens Gallery (post war en modern art), met onder meer enkele
bijzondere tekeningen van René Magritte (1898-1967). Opmerkelijk
toch, hoe steeds weer werken van bekende kunstenaars opduiken uit
privécollecties of via kunstveilingen en hier te koop worden
aangeboden. Op de verdieping was ook de jaarlijkse speciale expositie
ingericht, met werken uit Ca' d' Oro – Galleria Giorgio Franchetti
in Venetië. Verder werden de restauratiewerkzaamheden aan het
eeuwenoude Palazzo onder de aandacht gebracht. Meer informatie: www.venetianheritage.org.
|
Focus
Weer naar beneden, op koers naar Works on Paper en Moderne
en hedendaagse kunst. Ik had vooraf een selectie gemaakt,
omdat de hele beurs bekijken een ondoenlijke zaak is, in één
enkele dag vanuit Amsterdam per OV. Er is een sectie FOCUS,
waar de Parijse galerie Pauline
Pavec een solo-expositie had ingericht met werken van
kunstenares Juliette Roche (1884-1980). Pauline Pavec was
al in een eerdere editie van TEFAF met haar galerie in Showcase
te gast geweest. Nu dan met de werken van Roche 'in focus',
als enige galerie op de beurs met één vrouwelijke
kunstenaar solo. Ik prees de minimalistische indeling van
Pavecs-stand, met mooie stoeltjes. |
Stanislao
Lepri, 'Tartarughe Volanti'. Galerie Tommaso Calabro, Milaan. |
|
Colorist
Bij de galerie van Sean
Kelly zag ik een pastel van Odilon Redon (1840-1916), een bloemstilleven
in blauwe vaas uit zijn latere periode als colorist. Ik kijk altijd
graag naar deze schaduwloze en dromerige composities op kleurrijke
achtergronden.
Helmen
en schedels
Met het vooruitzicht van Pasen ontwaarde ik een bijzonder bewerkt
reliëf van de Koreaanse kunstenaar Chong Gon Byun (1948) in de
stand van The
Page Gallery uit Zuid-Korea. Het reliëf, voorstellend 'The
Last Supper' (Het Laatste Avondmaal), had Chong gevonden op een vlooienmarkt
en daar vervolgens een eigen twist aangegeven. De kledij van Jezus
Christus is door Chong waarschijnlijk in de oorspronkelijke kleur
gelaten, maar hij heeft hem wel een helm gegeven. De wijnkelk is ook
gekleurd en een soort 'apparaat' dat voor Jezus op de tafel ligt,
lijkt te steunen op de wijn- of waterkruik aan de andere kant. Rechts
ervan telt Judas zijn penningen. De discipelen zijn wit geschilderd,
of waren dat al, en nee geen
blasfemie, eerder origineel. De galeriehouder zelf was zich
niet bewust van de komende paasviering. Iets verder zag ik
bij Jaski Gallery een geëxplodeerde schedel, uitgevoerd
in sterling zilver, getiteld 'Skull exploded-The Dream is
Dead' van Damien Hirst (1965). Klik hier
voor een video-impressie.
Surrealisme
Ik ben begonnen met surrealistische werken, dan er ook maar
mee eindigen! In het kader van 100 jaar surrealisme bij de
zuiderburen, waar in principe deze stroming ontstond, is dit
jaar surrealistisch werk te zien in twee musea in Brussel,
Bozar en KMSK en in het najaar in museum La Boverie in Luik,
gefocust op Paul Delvaux. Bij galerie Tommaso
Calabro werden verschillende werken van kunstenaar en
surrealist Stanislao Lepri (1905-1980) aangeboden. Naar zijn
olieverfschilderij 'Tartarughe Volanti', een vliegende schildpad,
heb ik langer gekeken.
|
|
|
Chong
Gon Byun, 'Last Supper'. The Page Gallery, Zuid-Korea. |
Veel
gezien, maar waarschijnlijk evenveel of meer niet gezien … De
gebruikelijke dikke TEFAF-catalogus wordt niet meer uitgegeven, nu
is er het eveneens volumineuze TEFAF-magazine (gratis). En tot slot,
ook voor de 38e TEFAF in 2025 is voor een acht dagen durende beurs
geopteerd.
Meer
informatie: www.tefaf.com.
|
|
|
Blikvangers!
Hilma af Klint en Wassily Kandinsky, 'Dromen van de toekomst',
door Joke M. Nieuwenhuis Schrama
Water
waarin geschreven wordt, 'Aan
’t Water' in museum More, door
Peter van Dijk
Haiku
1 van Ria Giskes
Modern
naakt van binnenuit,
RODIN Een Moderne Renaissance, in dialoog met Berlinde de
Bruyckere, door Joke M. Nieuwenhuis Schrama
Hofschilder
van bloemen, dieren en mensen, 'Roelant
Savery's Wonderlijke Wereld', door Peter van
Dijk
Haiku
2 van Ria Giskes
TEFAF
2024 in één dag,
door Joke M. Nieuwenhuis Schrama
|
|