|
Aug.
- sept. 2024, 19e jg. nr.2.
Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com.
|
Water waarin geschreven wordt Een van de prettigste musea in Nederland is museum More in Gorssel. De 'core business' van het museum is modern realisme, maar geregeld zijn er uitstapjes naar andere tijden en stromingen. De exposities zijn meestal overzichtelijk en verrassend, in het restaurant of op het terras kan je ontspannen napraten en de omgeving zelf is een levend schilderij van bossen, weilanden, beekjes en fietspaden. Door Peter van Dijk Op
dit moment zijn in More drie tentoonstellingen te bekijken:
uiteraard de vaste collectie met schilders als Mankes, Schumacher,
Helsloot, Koch, Ket, enzovoort, 'Nieuwe baders in de kunst'
en 'Aan ’t Water'. Gedichten
en water zijn verwante fenomenen, beide stromen, ritmisch, oneindig,
beide zijn idealiter helder, beide reflecteren onszelf, beide
noden tot stilte en overdenking. Op een van de muren wordt deze
gedachte door 'good old' Willem Kloos vertolkt: Wie alle gedichten wil lezen en alle bijbehorende gezichten wil bekijken, kan in de museumwinkel het boek c.q. de catalogus 'Aan ’t water' kopen (24,99 euro), op de muren staan slechts citaten. Klein
gehouden De
zee zorgt uiteraard voor veel gezichten en gedichten. Naast
een donkerkleurige 'Zee na zonsondergang' van Piet Mondriaan
(1909), hangt dezelfde Zeeuwse zee, ditmaal lichtvoetig geschilderd
door Jan Toorop (1899). De familie Toorop heeft ruim bijgedragen
aan deze tentoonstelling, van Jan hangen er twee werken, van
dochter Charley één en van haar zoon Edgar Fernhout
ook twee. Een grappig samenspel van tekst en beeld ontstaat
op het schilderij 'Liggende baadsters' (1952) van Ferdinand
Erfmann: een zonnebadend paar, op het zeestrand, de één
met het hoofd op de billen van de ander. Erboven staat een puntig
citaat van Erik Menkveld: Woest Ook
de binnenwateren komen aan bod. De schilder, etser en lithograaf
Willem den Ouden, die geslaagde acties voerde tegen het rechttrekken
van de dijken langs de rivier de Waal, is door Martin Reints
vereeuwigd in het gedicht 'Willem den Ouden loopt langs de Waal
bij Varik'. Een gouache van Willem den Ouden laat de Waal bij Varik zien, een wirwar van lichte, dunne, blauwe strepen voor de wolken boven een brede rivier, de horizon ligt heel laag. 'Zomer aan de Kaag' van Kasper Niehaus is de affiche van de tentoonstelling geworden. Een gestyleerde voorstelling van zondagse rust en stilte, van twee dames met hoeden met linten en twee heren met hun panama’s (een soort hoed) in de hand, aan de oever van het Kaagmeer, zeilboten op het water. De kleuren zijn wit en lichtblauw, maar dominant is de zeer nette kleding van de vier personen in pastelachtig lichtbruin en roodbruin. Abstract Het
gedicht van Gerrit Krol 'Geen land maar water' past er goed
bij. Zo
zijn er nog vele mooie gezichten en gedichten in de categorieën
Oost-West, Havens en Grachten, Bruggen en Sluizen, Veren en
Varen, Aan ’t water en Op en onder water. Uit Bruggen
en Sluizen geef ik een laatste voorbeeld van deze leuke tentoonstelling.
Een indrukwekkende brug, die driekwart van het beeld beslaat,
'De brug van Zeeburg' (2004), van onderen geschilderd op papier
door Bert Osinga. De rest van deze charmante tentoonstelling moet u zeker zelf gaan bekijken. Aan ’t Water, t/m 8 september 2024, Museum More, Hoofdstraat 28, Gorssel. Website: www.museummore.nl. Peter van Dijk is journalist. |