Modern
naakt van binnenuit
Het
Museum voor Schone Kunsten van Bergen (Mons) in Wallonië,
België presenteert een unieke tentoonstelling die is gewijd
aan de Franse beeldhouwer François Auguste René
Rodin (1840-1917).
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
Verdeeld
over tien zalen en twee verdiepingen worden bijna tweehonderd
objecten van Rodin geëxposeerd, waaronder niet eerder getoonde
werken uit privé-verzamelingen. Er zijn marmeren, bronzen
en gipsen sculpturen en veel werken op papier. Het leitmotiv van
deze thematische tentoonstelling, is de behandeling van het lichaam
door Rodin gedurende zijn kunstenaarschap. De tentoonstelling
is samengesteld door Antoinette le Normand-Romain en Christina
Buley-Uribe. Dit curatorenduo werkt al jarenlang samen. Le Normand-Romain
is gespecialiseerd in de kunstenaar Rodin, Buley-Uribe in zijn
werken op papier. De catalogus bij deze tentoonstelling is ook
onder hun redactie tot stand gekomen.
'La
Belgique
Pays que jáime comme mon atelier de plein air' (Rodin
1906)
België, 'een land waar ik evenveel van houd als van mijn
openluchtatelier'
(…)
België was de eigenlijke wieg van Rodin. Daar werd hij een
zelfbewuste kunstenaar en werd in 1899 zijn eerste solotentoonstelling
georganiseerd, een reizende expo die achtereenvolgens in Brussel,
Amsterdam, Rotterdam en Den Haag werd getoond. Rodin was op dat
moment op het toppunt van zijn kunnen, als beeldhouwer en als
tekenaar (…) Citaat uit de bijdrage van Le Normand-Romain/Buley-Uribe
in de catalogus.
De
kunstenaar presenteerde in Brussel zijn 'Le Penseur' (De Denker)
en 'L'Áge d'Airain' (De bronstijd), werken die inmiddels
als iconisch kunnen worden beschouwd.
In
den beginne was er het lichaam
De lichamen die Rodin modelleerde en tekende, hadden voor die
tijd misschien ongebruikelijke vormen, maar de kunstenaar meende
dat hij 'niets nieuws had uitgevonden'. Hij had een klassieke
opleiding achter de rug en bestudeerde Rubens en vooral het werk
van Michelangelo, maar bijvoorbeeld ook de werken uit het anatomieboek
'Humani Corporis Fabrica' (1543) van Vesalius. – Een in
het BKJ besproken tentoonstelling "Vesalius, het lichaam
in beeld" Museum M Leuven 2014/15 – Rodin wilde zijn
beelden bewust laten aansluiten bij werken uit het verleden, maar
dan met een persoonlijke interpretatie. In deze tijd zullen zij
niet meer als nieuw worden ervaren, als het gaat om proporties
en verhoudingen. De benadering waarmee Rodin zijn beeldhouw- en
tekenkunst ontwikkelde, was in zijn tijd wel minder klassiek en
vooral meer wat hij zelf nastreefde: 'Modern naakt'. Dat is inmiddels
zeer herkenbaar geworden.
"Dhr.
Rodin wordt achtervolgd door Michelangelo-achtigen visioenen.
Hij zal misschien verbazen, maar nooit zal hij de toeschouwer
onverschillig laten." Roger Ballu, 1883.
Verwijzingen
en vergelijkingen
Aan het begin van het parcours door de tentoonstelling, is de
tijdlijn of de levensloop te lezen van de kunstenaar, met zijn
aanzienlijke staat van artistieke diensten en bezigheden. Zijn
werken worden binnen zestien thema's getoond, met verwijzingen
naar Jacques du Broeucq, Michelangelo, Dürer, Felicien Rops,
George Minne, en anderen. Heel bijzonder is de connectie met de
kunstenares Berlinde de Bruyckere (1964) en haar kijk op Rodin,
in de tentoonstelling te zien met een selectie van haar sculpturen
en tekeningen. Het is een aanrader voor de Rodin en de Bruyckere-liefhebber
om de nog onbekende tekeningen te bekijken, en ook hier en daar
hun werken op papier te vergelijken. De Bruyckere zag deze tekeningen
van Rodin nooit eerder, heel wonderlijk.
'Ik
blijf erbij dat je eerst op papier moet leren tekenen voor je
met gips aan de slag kunt; zelf was ik eerst een tekenaar en werd
ik pas later een beeldhouwer', Rodin 1910.
De
Écorchés
Rodin zelf leerde van zijn leraren om het lichaam van binnenuit
de modelleren, wat een diepe invloed op hem uitoefende. Hij gaf
dat ook door aan zijn eigen leerlingen. Het naakte lichaam, de
anatomie van botten en spieren, dat moet de kunststudent onder
de knie hebben, voordat hij dat lichaam kon 'aankleden'. Bij Rodin
vond de écorché (tekening van een figuur, waarbij
de spieren zichtbaar zijn) haar oorsprong in de vele klassieke
figuren van gefolterden, Marsyas in de mythologie, Sint-Bartholomeus
in de christelijke martyrologie of de dodendansen uit de renaissance,
uitdrukkingen van vreugde, angst en pijn.
Van
Rodin naar Berlinde De Bruyckere
De sculptuur van De Bruyckere in zaal zes, 'Arcangelo', is indrukwekkend.
Het lichaam staat licht voorovergebogen en over bijna het hele
lichaam is een koeienhuid gedrapeerd. Alleen onderbenen, met de
voeten op de tenen leunend, zijn te zien. Ik vroeg me af of De
Bruyckere net als Rodin eerst de 'écorché' heeft
gemodelleerd en daarna de draperie erover heeft gelegd. Zij heeft
een reeks van deze 'aartsengelen' gemaakt, onder meer ook in brons
gegoten. De vervormingen die zij gewoonlijk toepast, zijn hier
niet te zien. Ik heb even deze pose uitgeprobeerd, want wellicht
heeft De Bruyckere een model gebruikt dat zij in deze houding
heeft gemanoeuvreerd. Ik hield dat niet lang vol, maar het gaat
hier dan ook om een aartsengel, die doet dat zonder moeite, want
hij kan zo wegvliegen, met of zonder draperie.
Het
atelier van de beeldhouwer
Interessant is ook het kabinet, waarin uitleg wordt gegeven over
de technieken die in het atelier van Rodin werden gebezigd, zoals
het zandgieten, het kappen van marmer, modelleren, etcetera. Het
atelier is de plaats waar de creaties vorm krijgen. Beeldhouwkunst
begrijpen, betekent de handelingen begrijpen van de kunstenaar
die een werk bedenkt, boetseert of kapt. Rodin was graag in de
weer met materialen zoals klei, gips, marmer en brons en drukte
zich ook uit met tekenen en aquarelleren. Hier is zeker nog meer
te weten te komen over de technieken die Rodin gebruikte. Over
de tekeningen naar model, de vluchtige tekeningen, de tekeningen
uit schetsboeken, de tekeningen voor beeldhouwwerk, de tekeningen
uit het geheugen en de tekeningen naar waarneming.
De
zeven deugden
Verder zijn in de stad Mons nog meer werken van zowel Rodin als
De Bruyckere te bekijken. Zoals in de Sint Waltrudiskerk van Mons,
waar nog drie versies aartsengelen zijn geïnstalleerd. In
deze kerk zijn de engelen van De Bruyckere in relatie gebracht
met de beelden van de renaissanceschilder en -architect Jacques
Du Broeucq (1505-1584), getiteld 'De Zeven Deugden'. In de tuin
van de burgemeester van Mons staat Rodins enorme sculptuur 'De
Burgers van Calais', die op miraculeuze wijze vanuit het Park
van Mariemont is gekomen en gedurende de tentoonstelling mag blijven
staan. De beeldengroep behoort tot de eerste vier die nog onder
de supervisie van Rodin zijn gegoten. Voor deze expo in Mons is
de Mariemontversie (in Morlanwelz, België) ook de dichtstbijzijnde
(en welwillende) bruikleengever van de twaalf versies/gietingen
die er van deze beeldengroep wereldwijd zijn te vinden.
Bij
de tentoonstelling is een gelijknamige catalogus verschenen, in
de Franse taal, ISBN: 9789461619020; binnenkort ook in het Engels
en het Nederlands.
RODIN
Een Moderne Renaissance, in dialoog met Berlinde de Bruyckere,
t/m 18 augustus 2024, CAP/Museum voor Schone Kunsten van Mons,
8 Rue Neuve, Mons, België. Website: www.visitmons.nl/cap-het-museum-voor-schone-kunsten.