Blikvangers!
Hilma
af Klint en Wassily Kandinsky, 'Dromen van de toekomst', K20 Stiftung
Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf.
Deze tentoonstelling, gewijd aan Hilma af Klint en Wassily
Kandinsky, is uniek door de betrokkenheid van deze twee kunstenaars.
Hun werken zijn zelden samen getoond en dan nog alleen in groepstentoonstellingen.
De individuele ontwikkeling van beiden in de abstractie, maar
ook de overeenkomsten tussen hen, worden erin belicht.
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
In
K20 worden in totaal honderdtwintig werken, waaronder olieverfschilderijen,
aquarellen, gouaches en tekeningen, naast elkaar getoond in een
symbiotische voorstelling. Uitgangspunt is de abstractie, waaraan
beide kunstenaars hun bijdrage hebben geleverd binnen de westerse
schilderkunst. De kunstenaars hebben ieder een klassieke kunstopleiding
genoten en waren allebei thuis in de Duitse taal. Zij hebben elkaar
nooit ontmoet, maar mogelijk wel elkaars werk kunnen zien bij
plaatselijke exposities.
Van
Den Haag naar Düsseldorf
De inmiddels afgelopen tentoonstelling in Kunstmuseum Den Haag,
'Hilma af Klint & Piet Mondriaan: Levensvormen', had een min
of meer vergelijkbare opzet. Voor degenen die het hebben gemist,
kan deze tentoonstelling in Düsseldorf een aardig alternatief
zijn. In Den Haag werden andere werken getoond, maar de serie
'De Tien Grootste' van Hilma af Klint, die in Den Haag was te
zien, is ook hier te bekijken. Het werk van Mondriaan (1872-1944)
en Kandinsky (1866-1944) kan niet met elkaar worden vergeleken,
maar zij zijn beide - in tegenstelling tot Hilma af Klint –
allang iconen van de internationale moderne kunst.
Leven
en werk
Aan het begin van deze thematische duotentoonstelling zijn de
tijdlijnen van beide kunstenaars te lezen. In 1882 schreef Hilma
af Klint zich in bij de Academie voor Schone Kunsten van Stockholm,
waar zij vijf jaar studeerde. Vrouwen werden daar na 1864 al toegelaten,
wat niet wilde zeggen dat er ook al gelijkheid bestond. Toch maakte
Hilma af Klint naam als landschaps- en portretschilder en kon
zij zelfs (ongebruikelijk voor die tijd) als zelfstandige vrouw
van haar kunst leven. In 1910 werd zij lid en secretaris van de
Vereniging van Zweedse Vrouwelijke Kunstenaars en later richtte
zij 'De Fem' op een groep van vijf vrouwelijke, meer spiritueel
ingestelde kunstenaars. Over haar leven is in 2022 een film gemaakt,
zie hier de trailer.
De kunst en kunde van Kandinsky, alsmede zijn verdere verdiensten,
zijn in de afgelopen honderd jaar veel meer bekend geworden. Hij
was onder andere medeoprichter van de kunstenaarsgroep 'Der Blaue
Reiter' en gaf onderricht aan het 'Bauhaus'. Dat zijn de namen
van verenigingen en instituten die allang zijn opgeheven, maar
nog steeds van invloed zijn. Over Kandinsky is onder meer een
documentaire gemaakt in de serie 'The great painters of the world',
te zien op Netflix.
Schilderijen
voor de toekomst
Dat het oeuvre van Hilma af Klint (1862-1944) lang onderbelicht
is geweest, heeft zijzelf bewerkstelligd. Zij bepaalde immers
dat haar werken niet eerder dan twintig jaar na haar dood geëxposeerd
mochten worden. Zij meende dat dan – omstreeks halverwege
de zestiger jaren – haar werken beter begrepen zouden worden.
Zowel Kandinsky als Mondriaan maakten toen al furore en voor Hilma
af Klint werd het nog veel later dan de zestiger jaren, want haar
werk werd pas rond 1986 in Zweden getoond en kreeg internationale
erkenning in 2018/19 door een tentoonstelling in het Guggenheim
Museum in New York, onder de titel: 'Hilma af Klint - Paintings
for the future'. Hoe zou haar bekendheid zich hebben ontwikkeld
als zij die restrictie niet in haar laatste wil had opgenomen?
Voor vrouwen in de kunst was het sowieso moeilijk om internationale
bekendheid te krijgen, zeker tijdens Hilma af Klints productieve
tijd, en dat ondanks het feit dat zij een financieel onafhankelijke
vrouw was.
Inhaalslag
In deze tentoonstelling worden beide kunstenaars evenredig (en
harmonisch) geëerd, al zal de waardering voor elke bezoeker
individueel zijn. Een Kandinskyfan zal zonder meer de werken van
hem laten prevaleren, wat ook al gebeurde bij de voornoemde duotentoonstelling
in Den Haag. Dit lijkt mij verder geen probleem, maar de waardering
voor het oeuvre van Hilma af Klint is nu hopelijk nu ook weer
een stuk verder toegenomen, dat heeft zij zonder meer verdiend,
al is het dan postuum. Er is een soort hiaat ontstaan in haar
befaamdheid, nadat zij had besloten haar werken te laten rusten
tot twintig jaar na haar dood. Kandinsky overleed in hetzelfde
jaar als Hilma af Klint, zo ook Mondriaan, maar hun namen en werken
bleven voortbestaan, onder groeiende belangstelling. Ook nu nog
worden tentoonstellingen rondom hun werken georganiseerd en worden
ze hier en daar nog verworven door musea en particulieren. Met
aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hadden zij het voordeel
een mannelijk kunstenaar te zijn.
De
tien grootste
Hoogtepunt van deze expositie is de meest bekende serie van Hilma
af Klint: 'De tien grootste' uit 1907, met haar uitbeeldingen
van: Kindertijd, Jeugd, Volwassenheid en Ouderdom. Noem de werken
indringend, ongrijpbaar of geestverruimend, alle tien met afmetingen
van gemiddeld zo'n 320 x 235 cm. Van Kandinsky zijn evengoed blikvangers
te bekijken, te leen uit diverse Europese musea en voor een groot
deel ook afkomstig uit de collectie van K20. Aan het eind van
het parcours is een hoek ingericht voor het bekijken van VR- (Virtual
Reality)-kunst door een bril die op een heel wonderlijke manier
de werken van Kandinsky en Hilma af Klint samenbrengt in een dromerige
wereld. Hoe zouden zij dat zelf hebben gevonden?
Een bezoek aan dit museum is goed te doen in één
dag. Vanaf Düsseldorf Hauptbahnhof is het, gedeeltelijk door
de Altstadt, een dik kwartier lopen naar de Grabbeplatz. Blijf
niet steken op de Königsallee, doe dat eventueel op de terugweg.
Bij de tentoonstelling is de volgende catalogus uitgegeven: ISBN
9783103976465, Hilma af Klint und Wassily Kandinsky, träumen
von der Zukunft (Duits).
Hilma
af Klint en Wassily Kandinsky, 'Dromen van de toekomst', t/m 11
augustus 2024, K20 Stiftung Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen
Düsseldorf, Grabbeplatz 5, Düsseldorf. Website: www.kunstsammlung.de/K20.