|
Mrt.
- apr. 2024, 19e jg. nr.1.
Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com.
|
|||||
VOORKANT | ACTUEEL | AGENDA | UITGELICHT | ARCHIEF | COLOFON |
voorpagina artikel |
recensies van tentoonstellingen | actuele
exposities Nederland België |
opmerkelijke kunstberichten |
artikelen
uit vorige nummers |
over Het Beeldende Kunstjournaal |
Actueel Overzichtstentoonstellingen van de Amerikaanse videokunstenaar Bill Viola zijn in Europa zeldzaam. Videokunst vraagt veel van de kijker. De gemiddelde museumbezoeker kijkt negen seconden naar een kunstwerk. Naar bewegend beeld iets langer. De video's van Viola duren op zijn minst zeven minuten. Door Peter van Dijk
Hij vertraagt het opgenomen bewegend beeld van de draagbare videocamera. Viola zet als het ware de tijd naar zijn hand. Vandaar de titel van de tentoonstelling 'Sculptor of time'. Hij manipuleert de afdraaisnelheid tot het uiterste. De kijker ziet de beelden in een heel trage slowmotion, waardoor hij de gelegenheid krijgt ieder detail langdurig te bestuderen. Viola's bedoeling is details te laten zien van de personen, dingen en gebeurtenissen, die wij normaal slechts vluchtig en oppervlakkig waarnemen. Hij wil de wereld onder de oppervlakte bloot leggen. Het is een poging ons jachtig bestaan tot rust te brengen en door aandachtige observatie stil te staan bij en op zoek te gaan naar de betekenis van schijnbaar alledaagse gebeurtenissen, achter de uiterlijke schijn. Individualiteit Een ander voorbeeld van de uitwerking van Viola's kunst laat 'De Begroeting' (The Greeting, 1995) zien, dat in het bezit is van museum De Pont in Tilburg. Viola heeft grote interesse voor de Italiaanse renaissanceschilders. Na een bezoek aan het Amerikaanse paviljoen op de biënnale van Venetië van 1995 maakte hij een reis langs enkele beroemde kunstwerken uit de renaissance, zoals de fresco's in de kathedraal van Orvieto, de Scrovegnikapel in Padua, en in de Sint-Franciscus basiliek van Assisi. In de laatste twee kerken zijn veel muurschilderingen te bewonderen van de hand van Giotto, een van Viola's favoriete schilders.
De scene is in 45 seconden opgenomen en wordt in een extreme slowmotion die meer dan tien minuten duurt, afgespeeld. We krijgen sterk vertraagd elk gebaar te zien, glimlachjes, een sceptische blik, een zuchtje wind die de kleding beroert, elke reactie op een mededeling.
Mensen Bill Viola is als zesjarig jongetje bijna verdronken en heeft er eigenlijk vooral prettige herinneringen aan. In interviews vertelt hij dat hij een weelderig paradijselijk, onderwaterplantenrijk zag, in een mooi helder licht. De les die hij later uit dit ongeluk trok is, dat 'the real world, the real thing is under the surface'. In zijn werk is hij voortdurend op zoek naar een werkelijkheid onder de oppervlakte. Hij noemt dat 'het geheim', het raadsel achter de dingen die we zien. Viola heeft veel gereisd, veel culturen bestudeerd. Hij was anderhalf jaar in de leer bij een Japanse zenmeester. Hij vindt de bronnen voor zijn inspiratie in de christelijke religie, in het boeddhisme, in de islam, hij kent de soefiliteratuur, we kunnen hem zien als een filosoof-kunstenaar. In zijn werk speelt hij met geboorte en dood. In 'Ocean without a shore' (2007) laat hij op fascinerende wijze zien dat de mens sterfelijk is, maar de mensheid niet. Ter voorbereiding van dit kunstwerk, zocht hij inspiratie in de San Gallokerk in Venetië, die drie altaren telt. Een in het midden en twee aan de zijkanten. Het resultaat in Luik is dat op drie schermen, gemonteerd in drie altaren, op verschillende momenten individuen verschijnen die langzaam uit de duisternis naar voren treden en het licht binnengaan. Elke persoon moet door een water- en lichtdrempel stappen om de echte wereld binnen te gaan en om zelf fysiek echt en kleurrijk te worden. Na enige tijd keren deze personen, mannen, vrouwen, zwart, blank, bruin, oud en jong, weer door het water en licht terug naar de duisternis waar ze vandaan kwamen. Dat herhaalt zich voortdurend, met steeds andere individuen. Het is een adembenemende video, die eindeloos duurt: er is geen begin en geen einde, 'het zelf is een oceaan zonder kust' (citaat van Ibn al'Arabi, geliefd auteur van Viola uit de 12de eeuw). Water
In de eerste video 'Vuurgeboorte' (Fire Birth) komt een menselijke gedaante tevoorschijn uit een schemerige wereld onder water, die zweeft in een onbewuste toestand tussen dood en wedergeboorte. Deze zoektocht wordt verlicht door de vlammen van de vorige, vernietigde wereld. In de tweede video loopt een stoet van aldoor wisselende personen, in alle soorten en maten, door een boslandschap. Ze gaan voort, naar een onbekende bestemming. Om een indruk te geven van de omvang van Viola's videoproducties, voor deze tweede, 'Het pad' (The Path) getiteld, huurde hij 120 figuranten in en een ondersteunend team voor rekwisieten, kleding, maaltijden en vervoer. In de derde video 'De zondvloed' (The Deluge) zien we mensen op straat lopen, voorlangs een klassieke villa, speciaal door Viola gebouwd. Ze hebben boeken of een paraplu onder de arm en doen hun alledaagse dingen. Er wordt een waarschuwing geschreeuwd, paniek alom en iedereen rent voor zijn leven. Vanaf de trap van de villa komt een razende golf water naar beneden en water stort zich eveneens uit de ramen. Een zondvloed overspoelt alles en doodt ook de laatste vluchtende mensen uit het huis. Tenslotte komt deze razernij tot rust en glimt de middagzon op het natte trottoir.
De ziel
Een indruk die gestaafd wordt door de vijf meter hoge video 'Inverted Birth' (Omgekeerde geboorte). Een stevige man, bedekt met smerige zwarte olie-achtige aarde, probeert zich onder een steeds krachtigere waterval schoon te spoelen, maar na de olie krijgt hij bloed over zich, blijkbaar geboortebloed. Daarna spettert een wittige vloeistof op hem neer en tenslotte zuiverend helder water. Dan is hij schoon en droog. En weer opnieuw, en opnieuw, de video draait maar door. Aarde, bloed, melk, water en lucht, de essentiële stoffen van het leven. Bill Viola, sculptor of time, La Boverie, Parc de la Boverie 3, Luik, België, t/m 28 april 2024. Website: nl.laboverie.com. Peter van Dijk is journalist. Terug naar boven | Print dit artikel!
Twee haiku's van Ria Giskes. Verder op deze pagina vindt u er nog twee.
Haiku:
Ria Giskes-Pieters; foto: ©John
Giskes.
Sol LeWitt, het idee als kunst Een tentoonstelling in het Joods Historisch Museum in Amsterdam, die een aantal van Sol LeWitt's muurschilderingen laat zien, naast ander werk dat getuigt van zijn Joodse achtergrond en zijn speciale band met Nederland. Door Joke M. Nieuwenhuis Schrama
Ze werd uitgevoerd in 2011 en LeWitt was toen al overleden. Enkele keren heb ik deze mural bekeken, om er steeds lichtelijk verdwaasd weer uit te stappen. Het museum heeft overigens meerdere, vooral latere werken van LeWitt in bezit. Chris Teerink maakte er een documentaire over, waarvan hier de trailer: www.youtube.com/SollLeWitt. Voor LeWitt was het geen moeite om de uitvoering van zijn concepten aan anderen over te laten. Hij zat er als het ware niet in gevangen, zoals zijn quote luidt: "You shouldn't be a prisoner of your own ideas'. Dit is min of meer vergelijkbaar met het werk van een architect. Die helpt ook niet mee met het metselen, timmeren of de aanleg van gas- en waterleiding ten behoeve van zijn of haar ontwerp. Supervisors
en assistenten Het klinkt als eenvoudig werk, maar een gebrek aan kennis, vaardigheden, precisie en (last but not least) respect voor het concept van 'Sol' zou onherroepelijk tot fouten kunnen leiden. Je bent als supervisor als het ware het verlengstuk van de kunstenaar. De drawings moeten worden uitgevoerd volgens LeWitt's beschrijvingen, bijvoorbeeld over het uitzetten van de lijnen en het mengen van de verf. Voor de grote wall drawings in het Joods Historisch Museum zijn zestien kunstacademiestudenten van de Hoge School Utrecht aangetrokken, zoals Wall drawing #391 die is uitgevoerd door Mick Broer en Joris van de Sande, # 780 door Jacco Kamp en Yelmo Kooij en #852-853 door Julia Kuipers. Zie deze video: www.youtube.com/spiral#801. Band
met Nederland Belijdend
niet-gelovige De wachttoren van het aquaduct
In die wachttoren heeft LeWitt muurtekeningen gemaakt die inmiddels niet meer te zien zijn, vervaagd of overschilderd. Zie: mahler-lewitt.org/torre-bonomo. Ze zijn nog wel te bekijken in de catalogus, Sol LeWitt's Studio Drawings in the Vecchia Torre, Rye Dag Holmboe, MIT Press, 136pp. De stad Spoleto was en is nog steeds een pleisterplaats voor kunstenaars en met name gedurende het genoemde zomerse festival. In het
tentoonstellingsmagazine wordt uitgebreid ingegaan op LeWitt's werken
die in diverse Nederlandse steden zijn uitgevoerd, onder het item
'Reisgids'. Vermeldenswaard is ook de bijdrage van cabaretier en schrijver
Vincent Bijlo, over 'voelschilderijen', wat me op een andere quote
van LeWitt bracht: Sol LeWitt, t/m 31 maart 2024, Joods Historisch Museum, Nieuwe Amstelstraat 1, Amsterdam, Website: jck.nl/joods-museum. Magazine: ISBN 9789082343410. Terug naar boven | Print dit artikel!
David Reekie: Op zoek naar verbinding We leven in een beeldcultuur en in een tijd waarin activisme enorm opleeft. Er zijn zorgen over klimaat, oorlog en ongelijkheid. Het is dus niet verwonderlijk dat we die zorgen, in allerlei vormen, ook terugzien in de kunst. Door Han de Kluijver
Onschuldig en grappig op het eerste gezicht, maar bij nadere beschouwing scherpzinnig en doordacht. Door te werken met glas zet hij deze bewust gezochte dubbelzinnigheid op scherp. Zijn objecten lijken ons te waarschuwen voor bepaalde gevaren in onze samenleving, maar het zijn ook optimistische stukken. Zelf zegt Reekie in onze correspondentie hier het volgende over: "We leven in een wereld die steeds complexer en moeilijker te begrijpen wordt, met haar spanningen en verleidingen die ons in verschillende richtingen trekken. Deze conflicten leveren ideeën op waaruit ik personages en situaties creëer en vormen een constante bron van materiaal voor mijn werk." Een voorbeeld is de serie 'Protesters' van David Reekie en zijn dochter Morag Reekie (1975), over demonstranten en protest in de hedendaagse samenleving. Het stekelige uiterlijk van de figuren laat zien dat ze boos zijn op de maatschappij om hen heen. De protestborden tonen waarom ze de overheid en het establishment op dit moment wantrouwen. De figuren in de objecten uit de serie 'Displaced' zijn op zoek naar een thuis, een plek om in vrede te leven. Iets om te koesteren, zoals Reekie het zelf bij verschillende tentoonstellingen omschrijft: "We leven in een onrustige wereld waar woede, wreedheid, eigenbelang en onrechtvaardigheid mensen van huis en haard verdrijven. Helaas is dit sinds mensenheugenis altijd zo geweest en om vele redenen lijken we niet in staat om vreedzaam met elkaar te leven. Nu maken we weer een conflict mee in Oekraïne en beelden van ontheemden die hun huis kwijtraken staan op ons netvlies gegrift." Surrealistische omgevingen
Door
de objecten, die eerst worden getekend, in klei te modelleren, heeft
hij de vrijheid om zijn ideeën geleidelijk op te bouwen en dingen
gaandeweg te veranderen. Door het toepassen van keramische poeders
om het glas te kleuren, kan hij sferen oproepen, die in zijn tekeningen
voorkomen. Tekenen is voor Reekie de basis voor zijn werk. Om het
glas te verlevendigen, gebruikt hij ook hout in zijn objecten. De tekening en de objecten uit de serie 'Temptation of lies' gaan over de verleiding van leugens, de manipulatie van de waarheid en hoe de samenleving doorspekt is met misvattingen, valse waarheden en regelrechte leugens. Hierover zegt Reekie in onze correspondentie: "We worden voortdurend gemanipuleerd via de media en de politiek om beslissingen te nemen over wat goed en kwaad is en wat de waarheid en wat een leugen is. In deze verwarring vinden degenen die de samenleving voor hun eigen doeleinden willen manipuleren, nieuwe manieren om ons leven te beïnvloeden, door nieuws onwaar te verklaren als het niet overeenstemt met hun overtuigingen. Dus is het aan ons om onze eigen beslissingen te nemen over wat goed en wat slecht is voor de samenleving waarin we leven, en ons niet te laten verleiden tot het maken van de verkeerde keuzes."
David Reekie, lopende tentoonstellingen: The Abstract Figure in Glass, t/m 27 april 2024, Diss Corn Hall, www.thecornhall.co.uk. Gather, t/m 31 maart 2024, London Glass Blowing, londonglassblowing.co.uk. Han de Kluijver is architect bna bni bnsp. Terug naar boven | Print dit artikel!
Haiku:
Ria Giskes-Pieters; foto: ©John
Giskes.
Ai
Weiwei, kunstenaar-activist in Oost en West De wereldberoemde Chinese kunstenaar Ai Weiwei werd in de Rotterdamse Kunsthal geëerd met een groots opgezette tentoonstelling. Alle fases van zijn veertigjarige kunstenaarschap kwamen aan bod, onder de toepasselijke titel 'In search of humanity'. Door Peter van Dijk
Jean-Michel Basquiat, Fernando Botero, Marlene Dumas, Jan Fabre, Keith Haring, Anselm Kiefer zijn de bekendste, maar Ai Weiwei is wel de meest gedrevene en consequente. Hij gebruikt allerlei kunstvormen en materialen, in video's, films, blogs, schilderijen, wandtekeningen, foto's, beelden, installaties, constructies, meubels, papier, hout, zonnebloempitten, marmer, fietsen, afval, puin. Zijn grootste bekommernissen betreffen onderdrukking, corruptie en willekeur van machthebbers, vernietiging van tradities en oude culturen, commercie in het algemeen en massaproductie van waardeloze spullen in het bijzonder. In die zin verwoordt de titel van de tentoonstelling 'In search of humanity' zijn missie voortreffelijk. Gedrang De tentoonstelling begint met de allereerste werken van Ai Weiwei, een schep met bont bekleed, een zwarte schoen met twee neuzen, aan iedere kant één (one-man-shoe), een eerste hulpkoffertje met een hamer en sikkel en een paraplu, een viool verpakt in een paar wandelschoenen, een regenjas met een condoom aan een knoop. Grappige en verrassende vondsten. Ai Weiwei woonde vanaf 1981 tot 1993 in New York, zat er op de kunstacademie en raakte geïnspireerd door de absurdistische kunst van de dadaïsten. Vooral door Marcel Duchamp, die een fietswiel of een flessenrek een nieuwe betekenis gaf. Conceptuele kunst kan pas goed begrepen worden als je heel veel weet van de kunstenaar en zijn werk, of als je de verklarende bordjes vlijtig leest (een flinke klus in de drukte). De schep met bont verwijst naar zijn vader, Ai Qing, een gevierd dichter, die samen met zijn zoon naar een heropvoedingskamp verbannen werd tijdens de Culturele revolutie en zware handenarbeid moest verrichten. Zijn taak werd de latrines van het kamp schoonhouden. De kleur bruin van het bont staat voor stront en de schep voor het soort arbeid. De schoen met de twee neuzen prijst het vakmanschap van de leerbewerker en kritiseert met zijn glimmende perfectie de goedkope Chinese massaproducten. Een condoom wordt in een aantal talen 'regenjasje' genoemd. De verbeelding van een woordspeling dus. De viool in de schoen suggereert de verbinding tussen hoge en lage kunst. Ai Weiwei's kunst confronteert de kijker voortdurend met de vraag 'Is dit kunst? Wat is kunst?' Is een klassieke Chinese urn met het opgeschilderde logo van Coca Cola nog steeds kunst? En blijft een antieke vaas na het laten stukvallen ook nog kunst? Is een verzaagde tafel uit de Qing-dynastie met twee poten tegen de muur en twee op de grond nog wel een tafel of is het kunst? Twijfel
zaaien Fietsen
Tijdens zijn verblijf in China van 1993 tot 2015 herontdekte Ai Weiwei de Chinese kunst. Hij struinde vlooienmarkten en antiekzaken af en kocht oude gebruiksvoorwerpen uit bewondering voor de knappe ambachtelijkheid van de scheppers. Nieuw
leven Ai Weiwei heeft zijn eigen herinterpretatie van de dierenkoppen gemaakt. In een aparte zaal (weer heel druk) leverde dat rond een nagemaakte boomstam een kleurrijk schouwspel op. Aan de muren hingen felle grote tekeningen van een herkenbare ram (op de achtergrond een westerse kerktoren), een soort van draak (achtergrond een amfitheater), maar ook Ai Weiwei's eigen bedachte beesten, zoals een soort hond (in de tuin van het Witte Huis) en een varkensachtige vierpoter voor de Eiffeltoren. Op bijzettafeltjes in een cirkel rond de boom stonden twaalf gouden beestenkoppen te schitteren, realistische of ontsproten uit Ai Weiwei's fantasie. Een melange van Europese en Chinese kunststijlen, kopieën en echt, bestaand en bedacht, geroofd en authentiek. Een grimmige en mooie aanklacht tegen roofkunst. Actievoerder De kunstenaar wil de herinnering aan de dood van deze schoolkinderen door de schandalige corruptie levend houden en bevestigde daarom ongeveer duizend gevonden zwart-witte rugtassen, die uiteraard in het communistische China allemaal hetzelfde zijn, met neon-groene banden aan elkaar. Zo ontstond een monsterlijke slang van vele meters lang, die aan het plafond van een museumzaal hing. De namen van de gestorven kinderen hingen op prints aan de muur. Op videoschermen waren de reportages met verhalen en aanklachten van de dakloze bewoners te zien. Ai Weiwei en zijn helpers werden tijdens hun onderzoek voortdurend tegengewerkt of gearresteerd door politie en geheime agenten. De kunstenaar werd ook afgesloten van het Chinese internet. Maar Ai Weiwei is niet voor één gat te vangen. In een korte documentaire, 'De kunst van het tegengeluid', is te zien hoe Ai Weiwei samen met de journalist Jacob Appelbaum kopieën van geheime documenten van klokkenluider Edward Snowden in pandaberen verstopt. De beren werden naar zoveel mogelijk locaties gestuurd. Dit project heet 'Van Panda naar Panda' en vindt navolging als methode voor veilige verspreiding. In juli 2015 gaven de Chinese autoriteiten, onder druk van buitenlandse regeringen Ai Weiwei zijn paspoort terug. Hij was vrij om te reizen en vertrok onmiddellijk. Hij vestigde zich in Berlijn en belandde meteen in de vluchtelingencrisis. Actievoerder
in Europa
Van zwemvesten drapeerde hij een lotusbloem rond een kristallen bol, oftewel na oorlogsgeweld en ontberingen op zee rest een onzekere kijk op de toekomst. Voor zijn werk 'Laudromat' verzamelde hij de kleding die 14.000 vluchtelingen moesten achterlaten in 2016 in Idomeni (Griekenland), hij liet de kleding wassen, strijken en repareren en presenteerde het in een museum als 'Wasserette'. Ai Weiwei werkt graag met legoblokjes. Op een tableau laat hij, als een abstract schilderij, de vaarroute zien van het reddingsschip Sea-watch 3. Dat had in juni 2019 53 vluchtelingen voor de kust van Libië opgevist, maar dobberde vervolgens twee weken lang rond, omdat Italië het weigerde in een haven te laten aanmeren. Een ander groot en kleurig legotableau toont het aangespoelde lijk van een vluchteling. Een aangrijpende tentoonstelling van een relevante kunstenaar, die zijn zoektocht naar humaniteit ook in het Westen voortzet. Ai Weiwei, In search of humanit was van 30 september 2023 t/m 3 maart 2024 te zien in de Kunsthal, Rotterdam. Website: www.kunsthal.nl. |
|