Actueel
Van Gogh en de zijnen
'De
kracht van kleur' in het Van Gogh Museum Amsterdam is een kleine,
maar fijne expositie met een selectie hoogtepunten uit de eigen
collectie. Het zijn werken die vanwege hun kwetsbaarheid zelden
kunnen worden getoond. Enkele ervan zijn zelfs nog nooit eerder
te zien zijn geweest.
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
Het
Van Gogh Museum verzamelt actief pastels en aquarellen van
de voorlopers, tijdgenoten en navolgers van Vincent van
Gogh, waarvan nu een mooie selectie is te zien. Op de tweede
verdieping van het museum, in de ruimte voor tijdelijke
exposities, worden naast tekeningen van Van Gogh werken
getoond van onder meer Jean-François Millet, Camille
Pissarro, Paul Gauguin, Odilon Redon, Henry Somm, Louis
Anquetin en Armand Guillaumin. "Deze
presentatie biedt een unieke kans om de rijkdom van onze
collectie te ontdekken. Een rijkdom die veel verder reikt
dan alleen het werk van Van Gogh en de ongekende bloei van
de tekenkunst in Frankrijk aan het einde van de 19de eeuw
inzichtelijk maakt," aldus conservator Fleur Roos Rosa
de Carvalho.
De
top
Na een rondje langs de selectie, heb ik wat favorieten verzameld.
Eigenlijk zijn alle werken die er hangen de moeite van het
bekijken waard, zeker als je van (gekleurde) tekeningen
houdt. Voor deze expositie is de 'The summit' (De top) uit
1894 van Odilon Redon (1840-1916) als campagnebeeld gebruikt.
Een werk in zwart krijt en pastelkrijt op papier. |
|
|
Odilon
Redon, 'De top (La cime)', 1894. Van Gogh Museum, Amsterdam
(Staat der Nederlanden). |
Bij Redon wordt niet zelden gedacht aan zijn raadselachtige zwart-wit
werken, tekeningen of grafiek, met symbolische, maar ook vervreemdende
spookachtige figuren uit een andere wereld. In zijn latere periode,
vanaf ongeveer 1894/95, krijgen zijn werken echter heldere en directe
achtergrondkleuren. Toch zou je hem in zijn fijne bloemschilderijen
bijvoorbeeld eerder als colorist kunnen zien. De werken op papier
die in deze tentoonstelling van hem worden getoond, zijn in zachte
poederige kleuren uitgevoerd en hebben nog wel iets sfinxachtig.
Snapshot
Een opvallend portret, ten voeten uit, is dat van 'Sarah Bernhardt
op toneel' uit circa 1880. Het is net als 'The summit' van Redon
uitvergroot op de wand aangebracht, zodat het binnen de expositie
blikvangers zijn. De maker van dit portret is Henry Somm (Frankrijk,
1844-1907). De kunstenaar heeft het moment voordat de Frans-Nederlandse
actrice (1844-1923) achter het gordijn verdwijnt, met haar laatste
blik op het publiek, trefzeker met pen en inkt en waterverf vastgelegd,
als een snapshot.

|
Hooi
De hooimijten van Jean-François Millet (1814-1875)
zien er surrealistisch groot uit, met de kudde schapen ervoor.
Je blijft er langer naar kijken. Hooimijten in landschappen
zijn voor veel kunstenaars dankbare objecten geweest om
te schilderen. En voor de boeren was het ook een waar kunstwerk
om zo'n schelf of berg op te werpen. Dat vereiste boeren
vakman(vrouw)schap en droog weer. Tegenwoordig wordt het
hooi mechanisch gemaaid en opgerold, en in blokken geperst
door loonbedrijven. Ook die vormen wellicht aardige objecten
op het land, maar zien er wel meer industrieel uit, zeker
als ze erna ook nog worden geseald. |
Jean-François
Millet, 'Hooimijten', 1867-1868. De Mesdag Collectie, Den
Haag. |
|
Stippeltechniek
in een schilderij of tekening
Terug naar het eind van de negentiende eeuw. Camille Pissarro (1830-1903)
tekende in 1887 met potlood en waterverf in pointillistische stijl
een veehoedster in de morgenzon. Het is een van zijn weinige aquarellen
in deze stijl. Pissarro was een goede vriend van zowel Vincent als
Theo van Gogh en werd door hen Père Pissarro genoemd. Een
bijna miniatuurformaat werkje van Louis Hayet (1864-1940) viel mij
op door het formaat en het medium. Het is namelijk gemaakt met krijt
en waterverf op canvas, omstreeks 1888, en getiteld 'De karren'.
Heel fijne kleuren en het is in mooi perspectief op pointillistische
wijze getekend, of is het geschilderd? Wanneer krijgt een kunstwerk
eigenlijk het 'predicaat' schilderij? Een tekening of aquarel is
ook een uniek kunstwerk. Of verdient alleen het medium olieverf,
waarvoor je per slot wel meer geduld dient te hebben, of een werk
in acrylverf die benaming...?
Sinister
Gustave Doré (1832-1883) is hier ook van de partij met een
tekening uit 1875, die het 'Bos van Plombières' verbeeldt.
Het werk is gemaakt met waterverf, pen en inkt en potlood op papier.
Een beetje sinister komt het wel over, door de kale boomstammen
op de voorgrond en het donkere bos erachter, alles in rozige grijsblauwe
tonen, maar bij Doré is zoiets wel te verwachten.
Muziekliefhebber
Er is nog een klein werk te bekijken van de Belgische kunstenaar
Fernand Khnopff (1858-1921). Het is een portret uit 1885 van 16
x 16 cm dat de vioolspelende Achille Lerminiaux toont, in potlood,
kleurpotlood en krijt op karton.
Over
de geportretteerde zelf is weinig te vinden, behalve dat
het mogelijk een schets van hem is, gemaakt tijdens een
concert in Brussel dat Khnopff bezocht. De kunstenaar was
overigens een groot muziekliefhebber.
Beginneling
Natuurlijk hangen er ook enkele werken van Van Gogh, zoals
'Vrouw bij de haard'. Hij maakte het werk in 1885 in Nuenen,
met krijt of houtskool en waterverf op papier. Het schilderen
met waterverf had hij eerder geleerd bij Anton Mauve (1838-1888)
in Den Haag. Daarvoor werkte hij veel met zwart krijt en
potlood. De transparante aquarelverf gaf hem meer kleurgevoel.
Pas later zou hij zijn kracht van kleur ontwikkelen, die
hem postuum zo beroemd heeft gemaakt. |
|
|
Camille
Pissarro, 'De koeienhoedster in de vroege ochtendzon', 1887.
Van Gogh Museum (Vincent van Gogh Stichting). |
De
kracht van kleur, Van Gogh Museum, Museumplein 6, Amsterdam, t/m
25 mei 2025. Website: www.vangoghmuseum.nl/de-kracht-van-kleur.
Terug
naar boven
| Print dit artikel!
Yasuhiko
Tsuchida: Dichter van glas
Deze
Japanse glaskunstenaar vestigde zich dertig jaar geleden in Murano,
Venetië. Daar ontwikkelde hij een fijne symbiose tussen Italiaans
vakmanschap en Japans denken over kunst en schoonheid.
Door
Han de Kluijver
De
in 1969 geboren Yasuhiko Tsuchida (Osaka, Japan) studeerde
in 1988 af aan het Tsuji Culinary Institute in Osaka, Japan.
Dit is een opleiding voor chef-koks. Met de ambitie om zijn
begrip van eten en kunst verder te perfectioneren, verhuisde
hij in 1992 naar Venetië. Daar werkte hij aanvankelijk
als kok in het beroemde en zeer exclusieve restaurant 'Harry's
Bar'. Tegelijkertijd nam hij deel aan verschillende kunsttentoonstellingen.
Een
paar maanden na aankomst ontdekte hij het Muranoglas.
|
|
|
Yasuhiko
Tsuchida en Han de Kluijver, Murano, oktober 2024. Foto:
Giorgia, Schiavon glass. |
Hij begon cursussen te volgen in kleine werkplaatsen aldaar, om
het vak van lokale ambachtslieden te leren en praktische ervaring
op te doen met de Italiaanse glastechnieken. "Ik was betoverd
door deze antieke en toch hedendaagse kunst," vertelde hij
mij afgelopen oktober in zijn studio in Murano. De Italiaanse voorliefde
voor glans en kleur lijkt misschien haaks te staan op de Japanse
voorkeur voor natuurlijke materialen en 'wabi-sabi' imperfectie.
Maar die tegenstelling is schijn, volgens Tsuchida: "Ik werd
geïnspireerd door de Italiaanse klassiekers omdat hun aard
intiemer is en dichter bij mijn achtergrond ligt," zegt hij
over zijn aanpak. "Zowel in Italië als in Japan is er
een diepe waardering voor kunst, ambacht en design."
Tsuchida
maakte al snel naam door het creëren van glasstukken in de
Venetiaanse traditie, van monochrome vazen tot minisculpturen. Hij
werd in 1996 benoemd tot art director van het bedrijf Schiavon Glass.
"Het is een voorrecht om erkend te worden als een creatieveling
in de laboratoria en fabrieken in Murano," zei Tsuchida, die
zijn stijl omschrijft als minimalistisch - een weerspiegeling van
zijn Japanse roots.

|
Doorbraak
Zijn doorbraak kwam in 1996 met de Bamboo-collectie, die
te zien was op diverse tentoonstellingen. In 2003 werd
hij directeur van het Centro Studio Vetro in Venetië.
In 2008 vertegenwoordigde hij Japan op de elfde editie
van de OPEN International Exhibition of Sculptures and
Installations op het Lido van Venetië.
In 2012 creëerde hij 'Imagine', een serie witte glazen
stukken die media-aandacht trokken. Door de sterke boodschappen,
conceptuele ideeën en de filosofie die ten grondslag
liggen aan elk van zijn creaties, werd hij in Japan bekend
als de 'dichter van glas'. In
2013 nam hij als Venetiaanse glaskunstenaar deel aan 'Ask
this of Rikyu', de film die de prijs voor beste artistieke
bijdrage won op het Montreal Film Festival 2013.
In
2014 won hij de Award van de 53e Contemporary Fine Japanese
Arts and Crafts Show. Vervolgens exposeerde hij op acht
locaties in Japan, waaronder het Metropolitan Museum of
Art in Tokio, het Kyoto Municipal Museum of Art, het 21st
Century Museum of Contemporary Art en de kunstmusea van
Kanazawa en de prefectuur Shizuoka.
|
'Bamboo',
1996, 10 x 15 x 25 cm. De werken van Tsuchida zijn een herinterpretatie
van 1200 jaar oud Venetiaans erfgoed met een subtiele schoonheid.
Foto: Kimura Kunta. |
|
In
2015 maakte hij in een samenwerking met Sogetsu voor het Japanse
paviljoen op de EXPO in Milaan een glaswerk met een kalligrafie
van de Japanse kunstenaar Sisyu. Hij publiceerde ook een catalogus
met de titel 'The Crossroads of Fate'. Het boek won de eerste prijs
op de Nationale Boekenwedstrijd in Japan. Verder had hij ook een
solotentoonstelling getiteld 'DNA – Etniciteit' in het Museum
voor Hedendaagse Kunst in de prefectuur Okinawa. In 2016 nam hij
samen met architectenbureau 403 [dajiba] deel aan de architectuurtentoonstelling
van de Biënnale van Venetië.
Raakvlakken
Momenteel is hij de enige Japanse glasblazer met een studio in Murano
en hij is er zeker van dat hij in Venetië zal blijven. "Ik
heb hier in Murano gewoon alles gevonden wat ik nodig had: wijsheid,
kennis, generaties aan ervaring en verschillende manieren om glas
te creëren." En niet onbelangrijk: ook een vrouw en dochter.
Dankzij de aantrekkingskracht van de stad heeft hij de afgelopen
decennia talloze – veelal bekende Japanse kunstenaars –
kunnen adviseren over hun activiteiten daar en belangrijke samenwerkingen
kunnen aangaan.
Ook
is Tsuchida een groot bewonderaar van Carlo Scarpa (1906-1978).
Opmerkelijk is dat in hetzelfde jaar dat Tsuchida in Osaka
werd geboren, Carlo Scarpa voor het eerst naar Japan ging.
Scarpa werd geïnspireerd door de detaillering van materialen,
het landschap, de geschiedenis van de Venetiaanse cultuur
en Japan. Zijn benadering van het ontwerpproces, waarbij
elk detail zorgvuldig werd overwogen, heeft vele jonge architecten
geïnspireerd. Deze precisie komt misschien voort uit
het werken met glas. En zo zijn er veel raakvlakken tussen
Italië en Japan, twee landen die er beide in geslaagd
zijn om productievaardigheden en ambachtelijke vaardigheden
te combineren met een waardering voor goed eten en fijne
mode. |
|
|
'The
crossroads of fate', 2013 8 x8 x 17, 12 x12 x 14. Glas is
een loep, waardoor je meer aandacht voor de details kan
opmerken. Foto: Micro Toffolo Rossil. |
Han
de Kluijver is architect bna bni bnsp.
Terug
naar boven
| Print dit artikel!
Twee
haiku's van Ria Giskes. Verder op deze pagina vindt u er nog twee.
de ochtendzon
ligt als een brief
op de deurmat
terwijl ik nog
naar sneeuw verlang
bloeit de prunus al
|
|
|
Haiku:
Ria Giskes-Pieters; foto: ©John
Giskes.
Meer haiku's van Ria Giskes vindt u hier: http://tjilp.blogspot.com.
Terug
naar boven
Bijzonder
samenspel in Beeldentuin Ravesteyn
Voor
de dertigste keer zal de middeleeuwse ruïne Ravesteyn, in het
Zuid-Hollandse Heenvliet, het middelpunt zijn van de gelijknamige
Beeldentuin Ravesteyn. Werk van meer dan twintig beeldende kunstenaars
uit binnen- en buitenland is daar, in de weken rond Pinksteren, te
bekijken. Ook ditmaal is gekozen voor een grote verscheidenheid. In
de grote kasteeltuin zullen rond de tweehonderd beelden en sculpturen
van onder meer glas, cortenstaal, brons en keramiek staan.
Door
Han de Kluijver
Beeldentuin
Ravesteyn zag in 1994 het levenslicht. Op de kunstmarkt die
nog altijd jaarlijks op de Markt in Heenvliet wordt gehouden,
was geen plaats voor grote beelden. Dit werd als een gemis
ervaren. Dat vond ook de ambachtsheer, die voor één
dag de toegangspoort van de tot dan toe voor het publiek gesloten
kasteeltuin opende.
Op
die zonnige voorjaarsdag bezochten vijfhonderd bezoekers de
tuin. In
de jaren erna groeide Beeldentuin Ravesteyn uit tot een kunstevent,
waarin aankomend talent en gearriveerde beeldend kunstenaars
gedurende een maand toegankelijk en minder toegankelijk werk
tentoonstelden, voor vele duizenden bezoekers uit alle hoeken
van het land. |
|
|
Installatie
van het kunstwerk 'Het verval - De tijd - Het behoud'
op de Ruïne
Ravesteyn. Foto: Han de Kluijver. |
Beeldentuin
Ravesteyn zag in 1994 het levenslicht. Op de kunstmarkt die nog altijd
jaarlijks op de Markt in Heenvliet wordt gehouden, was geen plaats
voor grote beelden. Dit werd als een gemis ervaren. Dat vond ook de
ambachtsheer, die voor één dag de toegangspoort van
de tot dan toe voor het publiek gesloten kasteeltuin opende. Op die
zonnige voorjaarsdag bezochten vijfhonderd bezoekers de tuin. In
de jaren erna groeide Beeldentuin Ravesteyn uit tot een kunstevent,
waarin aankomend talent en gearriveerde beeldend kunstenaars gedurende
een maand toegankelijk en minder toegankelijk werk tentoonstelden,
voor vele duizenden bezoekers uit alle hoeken van het land.
De wording van
het iconische en opvallende kunstwerk 'Het verval - De tijd - Het
behoud' in 2004, is het verhaal van de Beeldentuin Ravesteyn in al
zijn kracht. Tijdens een brainstormsessie gaf de organisatie architect
(glas)kunstenaar Han de Kluijver de vrije hand om zijn droombeeld
van dat moment te verwezenlijken. Bij het zien van de dieplader waarop
een gerafelde, trapeziumvormige glasplaat lag met een lengte van rond
de vijf meter, waren zij erg verrast. Hoe konden ze dat zware gevaarte
op de kasteeltoren hijsen? Behulpzame inwoners van Heenvliet trokken
het loodzware kunstwerk met de handen omhoog en al snel weerspiegelden
in het kunstwerk van glas de blauwe lucht en witte wolken.
Het leek wel alsof
de kasteeltoren in twee stukken uiteenviel. Het werk gaat echter niet
alleen over een kasteel in verval, maar weerspiegelt ook als diepere
laag de wereld achter Beeldentuin Ravesteyn. Het verwijst naar een
boeiend samenspel van kunstliefhebbers en – kenners uit de regio,
die met liefde voor de beeldende kunst de manifestatie mogelijk maken.
Dit zijn betrokken en meedenkende beeldend kunstenaars, die geïnspireerd
door de kasteeltuin en ruïne, hun verbeelding vormgeven. Daarbij
worden ze geholpen door de inwoners, die bij het opbouwen van de tuin
letterlijk de handen uit de mouwen steken.
Evenals in 2004
heeft ook dit jaar een kunstenaar zijn inspiratie opgedaan in de kasteeltuin.
Speciaal voor dit jubileumjaar heeft de Tilburgse (glas) kunstenaar
Jan Doms drie installaties ontworpen. Op dit moment geeft Doms in
het atelier in museum Verbeke Foundation, onder de rook van Antwerpen,
vorm aan zijn nieuwste creaties.
Naast
Jan Doms is op Beeldentuin Ravensteyn 2025 ook werk te zien van Luc
de Bruyne (België), Iris Burghout en Dorotha Staalman, Hermine
van der Does, Jakobine Van Domming (Duitsland), Ludovicus van Eijnatte,
Anouk Ganzevoort (België), Christoph Goldberg (Duitsland), Tanja
van Harten, Jan-Hein van Melis, Henny Korten, Mayella Geskus, Patricia
Overdam, Rob van Piekartz, Ellen van Rijsdorp, Bart Somers, Arpad
Szombathelyi (Hongarije), Jacqueline Tijssen, Christine Vanoppen (België)
en Hein van de Water.
Vrijwel alle kunstobjecten
zijn te koop. In de Artshop kunnen bezoekers kleinere objecten van
de exposerende kunstenaars aanschaffen. De opbrengst van deze dertigste
expositie komt ten goede aan het behoud van de Ruïne Ravesteyn.
Tijdens de expositie zijn de kunstenaars regelmatig in de tuin aanwezig
om vragen van bezoekers te beantwoorden.
Beeldentuin
Ravensteyn 2025, 23 mei t/m 15 juni 2025, do.-zo. 12.00 tot 17.00
uur. Meer informatie: www.ruine-ravesteyn.nl.
Terug
naar boven
| Print dit artikel!
Twee
haiku's van Ria Giskes.
dichte
mist
de weg eindigt
nergens
vliegtuiggeronk
de merel zingt
steeds luider
|
|
|
Haiku:
Ria Giskes-Pieters; foto: ©John
Giskes.
Meer haiku's van Ria Giskes vindt u hier: http://tjilp.blogspot.com.
Terug
naar boven
Nico
van den Dool: Op zoek naar empathie, van het begin tot ver voorbij
het einde
We
leven in een tijd van verbreding, versnippering en meerstemmigheid
en in een tijd van oplevend activisme. Er zijn zorgen over
het klimaat, oorlog en ongelijkheid. Het is niet dus verwonderlijk
dat we die zorgen, in allerlei vormen, ook terugzien in de
kunst. Maar wie aan kunst denkt, denkt al gauw aan schilderijen,
installaties, foto’s of film. Maar er is meer: zoals
de pamfletten, die ons meenemen in de wereld van Nico van
den Dool. Deze pamfletten vragen net als kijken naar kunst
om oefening en toewijding. Dat we een moment stil willen staan
bij een beeld of tekst, dat wij ons oordeel even vooruitschuiven,
dat wij even de tijd nemen om ons te verbazen en te verwonderen.
Zo kunnen ook in ons hoofd nieuwe gedachten ontstaan, zodat
wij de werkelijkheid kunnen overpeinzen, er even over mogen
fantaseren.
Reflectie en creatief bewustzijn kunnen ook voor een nieuwe
betrokkenheid bij de wereld zorgen, die we momenteel zeer
hard nodig hebben om deze wereld menselijk te houden. Natuurlijk
worden we niet geacht conclusies te trekken, maar nieuwe vergezichten
te openen. Verbeelding, geen waarheid. Het ontwikkelen van
nieuwe gezichtspunten is belangrijk, want kunst is geen vaststaand
gegeven, zij verandert altijd en staat voor openheid en verbinding.
|
|
|
Pamflet
Nico van den Dool. Foto: Han de Kluijver. |
De verhalen
van Nico laten mijn inziens zien dat kunst geen vrijblijvend vermaak
is, maar een cruciale verbindster, die de maatschappij een spiegel
voorhoudt en je scherp houdt. Maar zij geeft ook uitdrukking aan de
onzekerheid en onevenwichtigheid van het individu in onze samenleving.
Nico
van den Dool exposeert van 12 april t/m 28 juni 2025 in de toren van
de Grote kerk in Gorinchem (Groenmarkt 7) met zijn serie 'Over de
herinnering' en op 18 mei 2025 met zijn project 'De lange reis door
de tijd', een verhaal over de weigering, de opstand en het verzet
in de kerk, ring 1 in Hellevoetsluis.
(Han
de Kluijver)
Terug
naar boven