|
Nov.
- dec. 2024, 19e jg. nr.3.
Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com. |
|||||
VOORKANT | ACTUEEL | AGENDA | UITGELICHT | ARCHIEF | COLOFON |
voorpagina artikel |
recensies van tentoonstellingen | actuele
exposities Nederland België |
opmerkelijke kunstberichten |
artikelen
uit vorige nummers |
over Het Beeldende Kunstjournaal |
Uitgelicht Museum Arnhem: Radicaal - Vrouwelijke kunstenaars & modernisme 1910-1950
De bezoeker kan zien hoe vrouwelijke en genderdiverse kunstenaars in de eerste helft van de twintigste eeuw de kunstwereld flink opschudden. Ze lapten de oude regels aan hun laars, verkenden nieuwe artistieke wegen en brachten frisse ideeën. De heersende norm van realistische kunst zetten ze opzij; zij gingen voor abstractie met simpele vormen, felle kleuren en beweging in kunstwerken. Ze schilderden niet alleen wat ze zagen, maar deelden ook hun persoonlijke kijk op de wereld. Denk aan kunstenaars als Fahrelnissa Zeid, Jacoba van Heemskerck van Beest en Marlow Moss. Anderen, zoals Sonia Delaunay en Lou Loeber, gebruikten kleur en vorm om beweging en snelheid weer te geven. Maria Likarz en Sonia Delaunay zijn voorbeelden van kunstenaars die op een briljante manier geometrie in hun kunstwerk verwerkten en zo kunst en het dagelijks leven met elkaar verbonden. Ze gaven het modernisme vorm en beïnvloedden de kunstgeschiedenis. Met dit ambitieuze project wil Museum Arnhem een inclusiever en diverser beeld van moderne kunst presenteren. 'Radicaal - Vrouwelijke kunstenaars en modernisme 1910-1950' is een must-see voor kunstliefhebbers, historici en iedereen die wil begrijpen hoe gender en kunst het moderne leven hebben beïnvloed.Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus met essays en rijk geïllustreerde biografieën, van zowel de curatoren als externe auteurs. Radicaal - Vrouwelijke kunstenaars & modernisme 1910-1950, t/m 5 januari 2025, Museum Arnhem, Utrechtseweg 87, Arnhem. Website: www.museumarnhem.nl.
Drents Museum De Buitenplaats: Power to the Flower
Zo staat de lelie voor onschuld en spiritualiteit, de roos voor liefde en wederopstanding en is de papaver het symbool van dromerigheid en vergankelijkheid. In 2024 is Museum De Buitenplaats volwaardig onderdeel geworden van het Drents Museum in Assen. Het ensemble De Buitenplaats in Eelde kenmerkt zich door het 20ste-eeuwse museumpaviljoen en vaste tuin het 17de-eeuwse Nijsinghhuis met muurschilderingen van de Noordelijke Figuratieven. Het Drentse Landschap is eigenaar van het ensemble en draagt zorg voor het beheer. Power to the Flower, t/m 6 april 2025, Drents Museum De Buitenplaats, Hoofdweg 76, Eelde. Website: dmdebuitenplaats.nl.
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden: Oracles from Far and Near
Voor het eerst is in het Princessehof een kunstwerk te zien waarin gebruik werd gemaakt van kunstmatige intelligentie. Van de vorig jaar overleden kunstenaar Heinze van Dijken (NL, 1987-2023) zijn kleurrijke sculpturen en werken op papier te zien die draaien om kunst, sport, familie en fantasie. Dan Ernst (Sur, 1948) toont een zwarte pot waarmee hij de verbinding zoekt met zijn voorouders en fantasievolle batiks waarin de natuur de hoofdrol speelt. Een krachtige, levensgrote 'buitenaardse' figuur wordt gepresenteerd door de beroemde Franse beeldhouwer Michel Gouéry (1959). Dit is het tweede werk dat Princessehof van deze iconische beeldhouwer heeft verworven. Verder tonen de komische sculpturen van Zeger Reyers (NL, 1966) onze emotionele relatie met honden als huisdier. Yoann Estevenin (Fr, 1992) laat een fantasiewereld zien van surrealistische dieren; een dubbelkoppige python en een groene girafachtige met een lange hals versierd met juwelen. Van wijlen Hannie Terpstra (NL, 1929-2022) zijn twee series opgenomen in deze tentoonstelling. De eerste gaat over parasieten, terwijl de tweede een ludieke serie is bestaande uit (neuro)diverse portretkoppen. Tot de recente aanwinsten uit de nalatenschap van de innovatieve kunstenaar Pauline Wiertz (NL, 1955-2019) behoort tot slot een groot stilleven bestaande uit glanzend groenblauw getinte kippenkarkassen en groenten. Oracles from Far and Near, 30 november 2024 t/m 26 oktober 2025, Keramiekmuseum Princessehof, Grote Kerkstraat 9, Leeuwarden. Website: www.princessehof.nl.
Elleboogkerk, Amersfoort: Krijn de Koning & Armando
Kunstenaar Krijn de Koning bedacht de architectonische installatie 'Een plek van duisternis en licht' voor de presentatie. De constructie bestaat uit een donker gangenstelsel, waaraan het werk van Armando wordt gehangen. Via acht openingen kan de bezoeker dit gangenstelsel betreden en zo 'achter' de Armando's lopen. In het hart van het stelstel staat een sculptuur van Krijn de Koning die de gangen van binnenuit verlicht. Krijn de Koning heeft de selectie van de te tonen Armando's gemaakt die te zien zijn in de Elleboogkerk en zoomt hierbij in op de meer abstracte component van het oeuvre. Armando (1929-2018) behoorde in de jaren zestig tot de kunstenaars van de abstracte nul-beweging en ontwikkelde in de jaren zeventig een eigen, expressieve schilderstijl, aanvankelijk vooral getoonzet in zwart, wit en rood, later ook met groen en blauw. Zijn meest bekende werken zijn de 'schuldige landschappen', waarmee hij terugkeek op de ervaringen in zijn jeugd tijdens de oorlogsjaren in Amersfoort, gebaseerd op wat hij had gezien en meegemaakt in de bossen rond Kamp Amersfoort. In andere werken staan motieven als een vlag, gestalte of wagenwiel centraal, neergezet met heftige schilderbewegingen. Krijn de Koning (1963) maakt sinds de jaren negentig sculpturen die een architectonisch karakter hebben. De vormen suggereren bruikbaarheid, maar zijn in de kern eigenstandige, abstracte volumes. Het zijn echo's van gevels, gangen, wanden en kamers, waarin vaak (felle) kleuren een wezenlijk, beeldend element zijn. De Koning heeft diverse locatie-specifieke bouwsels gemaakt, waarin hij de autonome sculpturale kwaliteit van zijn werk combineert met een toegepast gebruik, zoals in de Elleboogkerk waar zijn gangenstelsel drager is van het werk van Armando. In het Kunstmuseum Den Haag verzorgde hij op eenzelfde manier de basisstructuur voor het zalenparcours van de De Stijl-collectie van het museum. Krijn de Koning & Armando, t/m 5 januari 2025, Elleboogkerk, Langegracht 36, Amersfoort, Museum Flehite en KAdE, Kunsthal in Amersfoort. Website: www.kunsthalkade.nl.
Museum Panorama Mesdag, Den Haag: Smaakmakers van de 19de eeuw
Een opvallende blikvanger in de tentoonstelling is het immense impressionistische en moderne schilderij 'Heidelandschap' van Sientje Mesdag-van Houten. Het schilderij is onlangs door een particulier als langdurige bruikleen aan de museumcollectie toegevoegd. Het is fors geschilderd en op groot formaat, opmerkelijk voor een vrouw in die tijd. Dagblad De avondpost schreef in 1904 over haar werk: 'Vrouwelijk is de kunst van mevrouw Mesdag allerminst.' Kennelijk was dit bedoeld als compliment, haar werk was niet 'week' of 'zoetelijk'. Nee, haar schilderijen hadden 'stoute durf, forsche kleurplekken, een breede toets, mannelijke eigenschappen die haar werk dat buitengewoon aantrekkelijke, waardige en voorname geven'. De tentoonstelling licht toe hoe modern Sientje Mesdag-van Houten was als kunstenaar en als vrouw, en hoe er tegelijkertijd nog een lange weg te gaan was voor vrouwelijke kunstenaars om gewaardeerd te worden op basis van hun eigen signatuur in plaats vergeleken te worden met hun mannelijke collega's. Smaakmakers van de 19de eeuw, t/m 2 maart 2025, Museum Panorama Mesdag, Zeestraat 65, Den Haag. Website: panorama-mesdag.nl.
Bonnefanten, Maastricht: Met behoud van karakter: Collectie Marlies & Jo Eyck
De collectie is in de loop van veertig jaar verzameld door het ondernemersechtpaar Marlies en Jo Eyck. Ze omvat onder meer gerenommeerde namen uit de geometrisch-abstracte traditie. De thuisbasis van de collectie is Kasteel Wijlre, het woonverblijf van de Eycks. De aankoop van de verzameling door het Bonnefanten, met belangrijke financiële steun van de Provincie Limburg, maakt het mede mogelijk om dit Zuid-Limburgse buitengoed publiek toegankelijk te houden. Inclusief de fraai aangelegde tuinen, het koetshuis en het tentoonstellingspaviljoen. Vanaf 21 september is Met behoud van karakter: Collectie Marlies & Jo Eyck opgesteld in drie clusters verspreid over tien zalen in het Bonnefanten. De eerste twee zalen tonen een groep abstracte sculpturen uit de jaren 1980 en een uitgebreide reeks werken van één kunstenaar: de 'computerpionier' Peter Struycken. Daarna geven vijf zalen een beeld van de toenemende veelvormigheid van de collectie vanaf de jaren 1990 met o.a. werken van Carel Visser, Ger van Elk en Guido Geelen. Maar ook Luc Tuymans, Marlene Dumas, Keith Edmier, Jaroslaw Flicinski en Fons Haagmans. De laatste drie zalen, waaronder de monumentale kopzaal, zijn gewijd aan de geometrisch-abstracte werken uit de jaren 1960 en 1970. De schilderijen en werken op papier zijn van internationale allure. Marlies en Jo Eyck vestigden hiermee hun naam in de kunstwereld. Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert vanaf 1 september 2024 circa 25 werken in de context waarin deze oorspronkelijk verzameld zijn. De relatie tussen kunst en natuur, die in onderdelen van de verzameling een nadrukkelijke rol speelt, komt hier op vanzelfsprekende manier tot uitdrukking. De kunstwerken van bijvoorbeeld Ad Dekkers en Peter Struycken, die door het echtpaar Eyck verzameld zijn, vinden in Wijlre logische context in de omgeving van permanente, monumentale werken van deze kunstenaars op het terrein. Met behoud van karakter: Collectie Marlies & Jo Eyck in het Bonnefanten, t/m 4 mei 2025, Bonnefanten, Avenue Céramique 250, Maastricht. Website: www.bonnefanten.nl.
Singer Laren: dubbeltentoonstelling Henri Martin & Henri Le Sidaner
De tentoonstelling is samengesteld door Yann Farinaux, de achterkleinzoon van Henri Le Sidaner, die al meerdere succesvolle exposities rond het werk van zijn beroemde overgrootvader heeft georganiseerd. Deze dubbeltentoonstelling, die eerder met groot succes in Japan te zien was, markeert een bijzondere hereniging van de twee Henri's, die ooit zij aan zij exposeerden op de prestigieuze Salon in Parijs. Om de tentoonstelling een eigentijdse vorm te geven, werkt Singer Laren samen met Kiki van Eijk en Joost van Bleiswijk van de gerenommeerde Designstudio Kiki & Joost. Zij zijn verantwoordelijk voor de scenografie van de tentoonstelling. Elke zaal wordt zo vormgegeven dat bezoekers zich volledig ondergedompeld voelen in de wereld van Martin en Le Sidaner, waarbij thema's als verlangen (om 'daar te zijn'), positiviteit en de menselijke toets centraal staan. Samen met Singer Laren brengen zij de kunst van toen op een unieke manier naar het nu. Bij de tentoonstelling verschijnt het boek Henri Martin & Henri Le Sidaner, twee broederlijke talenten, ISBN: 979-10-96561-48-3, verkoopprijs € 34,95. Henri Martin & Henri Le Sidaner, 22 januari t/m 11 mei 2025, Singer Laren, Oude Drift 1, Laren. Website: www.singerlaren.nl.
Kunstmuseum Den Haag: van Monet tot Morisot
Een radicale breuk met de norm. Parijs was die jaren in beweging, er was leven, de wereld lag er aan de voeten. Een 'leefbare' stad met groeipijn, die juist degenen die het minste hadden naar de rafelranden dreef. Het werden drie schilderijen die het nieuwe gezicht van de stad tonen. In samenwerking met de Alte Nationalgalerie (Berlijn) en Allen Memorial Art Museum (Oberlin, Ohio) komen deze drie stadsgezichten voor het eerst in Nederland samen. Maar Nieuw Parijs toont ook 65 werken uit het Franse Impressionisme van Berthe Morisot, Edgar Degas, Pierre-Auguste Renoir, Édouard Manet, Frédéric Bazille, Gustave Caillebotte, Paul Cezanne, Armand Guillaumin, Mary Cassatt, uit collecties van over de hele wereld. De impressionistische laag wordt gecomplementeerd door prenten van onder andere Honoré Daumier en foto's van uitvinder, fotograaf en luchtballonpiloot Felix Nadar.
Onder leiding van stedenbouwkundige Georges-Eugène Haussmann
wordt de oude middeleeuwse stad vanaf 1853 in een recordtijd afgebroken,
en even zo snel herbouwd tot een moderne metropool. Dit megalomane project
komt voort uit nieuwe opvattingen over een leefbare stad, met aandacht
voor veiligheid en infrastructuur, hygiëne, sociale cohesie, natuur
en vrije tijd. De transformatie van Parijs weerspiegelt deze visies
op de ideale inrichting van een stad – en daarmee van de maatschappij.
Toch wordt het vooral een stad voor een nieuwe elite. De arme bevolking
wordt naar de randen gedreven en er heerst speculatie op de huizenmarkt
waar slechts enkelen van profiteren. Arbeidsmigratie leidt tot uitbuiting
en wrijving tussen de verschillende klassen in de maatschappij. Spotprenten
van Daumier illustreren met humor en een scherp sarcasme de impact van
deze ontwikkelingen op de bevolking. Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus en een kinderkunstboek door Charlotte Dematons, in de succesvolle reeks kinderkunstboeken die het Kunstmuseum uitgeeft met Uitgeverij Leopold. Van Monet tot Morisot, 14 februari t/m 1 juni 2025, Kunstmuseum Den Haag, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Website: www.kunstmuseum.nl.
Museum Flehite, Amersfoort: De expressionistische wereld Jan de Beus
De artistieke bevlogenheid en kennis van Jan de Beus komen tot uiting door zijn eigen schilderijen te kunnen zien naast zijn uitgebreide collectie veelal expressionistische kunst. De Beus verzamelt het liefst werk van voorgangers en stijlgenoten die hij bewondert en met wie hij zich stilistisch verwant weet, zoals Adolphe Monticelli, Emil Nolde, Oskar Kokoschka, Eugène Leroy, Leon Kossoff, Frank Auerbach; de Cobra-schilders Appel, Sierhuis en Wolvecamp; en niet in de laatste plaats: Armando. De Beus ambieert van elke bewonderde schilder een werk te bezitten. Van sommige inspiratiekunstenaars zijn schilderijen zo kostbaar, dat De Beus van hen een belangwekkend grafisch werk heeft verworven. Een bijzonder aspect van de expositie is de samenkomst van de artistieke werelden van Jan de Beus en Armando. Tijdens de roerige jaren tachtig bracht De Beus veel tijd door in Berlijn, waar hij voorloper en geestverwant Armando ontmoette. Ondanks hun verschillende stijlen, belicht de tentoonstelling hun gezamenlijke fascinatie voor de natuur en menselijke emoties die tot uiting komt in hun gemeenschappelijke expressionistische en pasteuze schilderstijl.
Mede ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt het boek 'Jan
de Beus, schilderijen 1978 – 2024'. Het is te koop in de museumwinkel
voor € 29,90.
Het Noordbrabants Museum, 's-Hertogenbosch: Earth Workers Requiem/Jubilate, Micha Hamel en Jonas Staal; Landscape of the fall, Abdelkader Benchamma
Een unieke samenwerking tussen November Music, Het Noordbrabants Museum, componist Micha Hamel en beeldend kunstenaar Jonas Staal. Het resultaat is 'Earth Workers Requiem/Jubilate', en meteen het langste Bosch Requiem ooit: zes uur, van openings- tot sluitingstijd van het museum. De kunstinstallatie herdenkt (Requiem) en viert (Jubilate) het collectieve verleden en de toekomst als 'aardwerkers' op een cruciaal moment voor onze ecosystemen: de collectieve uitsterving is veranderd in een winstmodel van criminele fossiele bedrijven en elites. Dit is een kritiek moment voor aardwerkers van alle tijden, om zich te verenigen in de strijd voor een biosfeer voor iedereen. 'Earth Workers Requiem/Jubilate' is een plek om na te denken, te luisteren en ons aardwerkerschap te hervinden. Abdelkader Benchamma creëert in 's-Hertogenbosch een indrukwekkend visueel landschap op de muren van het museum, waarin hij het materiële en het ongrijpbare samenbrengt. Dit zijn voor hem zogenaamde resonantieruimtes: ruimtes die individuele en collectieve, geologische en spirituele herinneringen oproepen. Hij brengt zijn werk rechtstreeks met inkt aan op de muren van het museum en verandert de ruimte in een buitenaardse wereld van stromen en mentale landschappen die ieders verbeelding aanwakkeren. In
deze tentoonstelling 'Landscape of the fall' plaatst hij delen van zijn
werk in verbinding met de traditie van de Nederlandse meesters zoals
(navolgelingen van) Jheronimus Bosch en Pieter Bruegel. Benchamma wil
de grenzen tussen tijden vervagen, door schilderijen van oude meesters
uit de collectie van Het Noordbrabants Museum te verwerken in zijn installatie.
Naast dit werk op locatie is ook eerder werk van Benchamma te zien.
Rijksmuseum Twenthe, Enschede: Zien & Geloven in de late middeleeuwen
Een ander topstuk is een prachtig gedetailleerde gebedsnoot uit het Museum Schnütgen in Keulen. Deze kleine devotionele objecten, vaak gemaakt van buxushout, onthullen bij het openen rijk versierde scènes uit het leven van Christus. Het exemplaar dat in Rijksmuseum Twenthe te zien zal zijn, toont de Kruisdraging en de Kruisiging, en biedt bezoekers een intieme blik op middeleeuwse religieuze devotie. Extra bijzonder is dat wanneer de gebedsnoot wordt gesloten, het hoofd van Maria te zien is.
Dat Rijksmuseum Twenthe bijna 100 jaar na de oprichting een grote tentoonstelling
wijdt aan de middeleeuwen, is geen toeval. De collectie van het museum
omvat tal van middeleeuwse kunstobjecten, waaronder reliekschrijnen
en manuscripten die ook indertijd al werden aangeraakt en beleefd. Een
van de stichters van het museum, Jan Herman van Heek, legde een bijzondere
verzameling middeleeuwse werken aan, die nog steeds het hart vormt van
de collectie. Zijn woorden: 'Ik kan ze niet inzien zonder het gevoel
te hebben dat een andere wereld zich voor mij opent', weerspiegelen
precies wat 'Zien & Geloven' beoogt: bezoekers een venster naar
een verloren wereld bieden waarin kunst het leven vormde en zintuigen
prikkelde.
Bozar, Brussel: Love is Louder: 80 kunstenaars belichten de liefde van eind jaren '60 tot nu
De expo is een oproep tot 'Make love, not war', een aansporing om ons te richten op datgene wat ons samen kan brengen. De titel 'Love is Louder' is ontleend aan een werk van Sam Durant dat de slogan van een bordje uit een betoging overneemt. De vraag die zich meteen aandient: Luider dan wat? Zoë Gray vult aan: "Het antwoord is voor iedereen anders. Luider dan oorlog? Luider dan het verlies van een dierbare? Het is aan het publiek om het in te vullen." De 80 kunstenaars die in de tentoonstelling aan bod komen, vertegenwoordigen een scala aan stellingen en praktijken. Ze komen uit 27 verschillende landen en bieden een verscheidenheid aan standpunten over een emotie die tegelijkertijd universeel en uniek is. Ze hebben allemaal een expliciete interesse in liefde getoond, en voor velen van hen is het zelfs een sleutelvraag in hun hele werk. Bozar heeft twee kunstenaars uitgenodigd – Kasper Bosmans en Julianne Swartz – om voor deze gelegenheid nieuwe kunstwerken te maken, die de bezoeker in de eerste en laatste zalen van de tentoonstelling kan zien. Alle andere getoonde werken zijn bruiklenen uit 80 openbare of privécollecties, of komen rechtstreeks uit de ateliers van de kunstenaars. De scenografen van L'Equipe en het grafisch bureau Esther Le Roy Studio lieten zich inspireren door het historisch uitgangspunt van de tentoonstelling: de tent-achtige structuren doen denken aan hippiebijeenkomsten en latere bezettingen, maar ook aan een luifel in een slaapkamer, wat de dunne lijn tussen intieme en openbare ruimte suggereert; en de typografie verwijst naar de straatnaamborden van Haight-Ashbury, het epicentrum van de Summer of Love. Love is Louder, t/m 5 januari 2025, Bozar – Paleis voor Schone Kunsten van Brussel, Ravensteinstraat 23, Brussel. Website: www.bozar.be.
Teylers Museum, Haarlem: Yalla Yalla! Zie je in Egypte
eeuw, maar ze laten ook een bepaald stereotype beeld zien. Hoe actueel is de blik van Testas op Egypte en hoe denken wij nu over zijn beschrijvingen? Sabri Saad El-Hamus is geboren in Egypte en in 1978 naar Nederland gekomen. Hij heeft net als Testas beleefd hoe het is om als vreemdeling in een andere cultuur te stappen. Sabri Saad El-Hamus: 'Toen ik het reisdagboek las, was ik verbaasd over Testas’ blik op Egyptenaren. Soms toont hij zich totaal wereldvreemd, of ronduit racistisch. Maar hij zegt ook dingen over Egypte die waar zijn, ook nu nog. Ik herkende ook wel iets in hem: dat gevoel van vervreemding en heimwee als jongeling in een compleet andere wereld, had ik ook toen ik naar Nederland kwam.' In 1858 maakte de jonge, dan nog onbekende kunstenaar Willem de Famars Testas een lange, levensbepalende reis naar Egypte. De geuren, kleuren, geluiden, moskeeën, de armoede, het klimaat – alles was anders, zo blijkt ook uit het dagboek dat hij bijhield en de brieven die hij verstuurde: 'Die drukte en bedrijvigheid die hier heerscht, is zeer curieus: overal ontmoet men kamelen en paarden, beladen met allerlei dingen, voorts zwermen van ezels, die men overal vindt met hunne jongens.' Het decor van deze nieuwe wereld inspireerde hem tot het maken van schilderijen, aquarellen, schetsen en tekeningen. Vele daarvan bevinden zich in de collectie van het Rijksmuseum, de Bibliothèque Nationale de France en Teylers Museum. In de voetsporen van Testas reisden Sabri Saad El-Hamus, Terry van Druten en podcastmaker Tjitske Mussche (o.a. De jurk en het scheepswrak) in februari 2024 naar Egypte. Ze bezochten plekken waar Testas tekende en bekeken hoe die veranderd zijn. Ze spraken met Egyptenaren en met elkaar over het Egypte van toen en nu. Over de mensen, architectuur, toerisme, geloof en over de ontmoeting met ‘de ander’. Mussche verwerkte de belevenissen tot een podwalk waarin meerdere perspectieven centraal staan. Yalla Yalla! Zie je in Egypte, t/m 9 februari 2025, Teylers Museum, Spaarne 16, Haarlem. Website: teylersmuseum.nl.
Foam, Amsterdam: PHOSPHOR: Art & Fashion, retrospectief Viviane Sassen
Haar eigenzinnige en eclectische visuele oeuvre zal bijna het gehele pand van Foam vullen. 'PHOSPHOR: Art & Fashion' richt zich op twee hoofdthema's: het belang van intimiteit in haar werk en haar onophoudelijke zoektocht naar nieuwe fotografische vormen. De tentoonstelling bevat enkele van Sassens bekendste fotoseries, waaronder de series Flamboya (2008), Umbra (2014) en Parasomnia (2011). Daarnaast wordt haar modefotografie voor toonaangevende merken zoals Louis Vuitton en Dior in een monumentale installatie gepresenteerd. De vroege experimenten met objecten uit haar persoonlijke archieven, haar eerste zelfportretten en haar afstudeerproject, onthullen de oorsprong van Sassens beeldtaal. Deze beelden zijn in deze tentoonstelling voor het eerst te zien. Sassens verbluffende oeuvre verkent zowel de dieptes van menselijk emotie als de grenzen van artistieke expressie. Thema's als de dood, seksualiteit, verlangen en de verbinding met de 'ander' komen in haar werk aan bod. Sassen heeft een unieke fotografische stijl met haar gebruik van verzadigde kleuren, grafisch samenspel van licht en schaduw en haar surrealistische kijk op het lichaam. Sassen beschouwt fotografie als een magisch medium. Ze ziet foto's als spiegels die reflecteren wat al in ons leeft, maar ook als poorten naar een ander universum vol eindeloze mogelijkheden. Voor haar zijn er talloze werelden om te verkennen. PHOSPHOR: Art & Fashion, retrospectief Viviane Sassen, t/m 12 januari 2025, Foam, Keizersgracht 609, Amsterdam. Website: www.foam.org.
Nieuw boek: Verscheurd Parijs van Sebastian Smee
Sebastian Smee is kunstcriticus voor The Washington Post. Daarvoor was hij hoofdredacteur van de kunstredactie bij The Boston Globe. Voor zijn werk ontving hij in 2011 de Pulitzerprijs. Eerder verscheen van zijn hand het boek De kunst van de rivaliteit. Verscheurd Parijs - Liefde, oorlog en de geboorte van het impressionisme, door Sebastian Smee, vertaling: Paul Janse, paperback, 416 blz, uitgeverij Unieboek | Het Spectrum, ISBN: 9789000372584, € 29,99, e-book: 9789000372591, € 14,99. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|