|
Dossier
achtergrond: Vrouwen in de kunst. Eindredactie: Rob den Boer.
E-mail: redactie.bkj@gmail.com. |
Emmy
Hennings In de serie 'Opmerkelijke vrouwen van de avant-garde (1900-1950)' van dit kunstjournaal mag zeker de persoon van Emmy Hennings (1885-1948) niet ontbreken. Door haar persoonlijkheid, talrijke artistieke experimenten, intense opvattingen over leven, dood en geloof, maar ook door haar verbondenheid met de bekende dada-dichter Hugo Ball en het dada Cabaret Voltaire in Zürich volgde zij een fascinerende, maar zeer complexe levenslijn. In wezen zocht Emmy Hennings steeds opnieuw naar een intense bevestiging van zichzelf. Door Wim Adema Een biografie schrijven over haar leven is ontzettend moeilijk. Emmy Hennings heeft zich op zoveel manieren gemanifesteerd, dat deze inhoudelijke lijnen moeilijk met elkaar te verbinden zijn. Zij was schrijfster, beeldend kunstenares, danseres, zangeres, dichteres en een ongebonden vrijdenkster en tegelijk diep christelijk gelovig. Die controverse tussen het zoeken naar innerlijke vrijheid als vrouw en de behoefte aan de zekerheid van een christelijk geloof heeft het leven Hennings zeer sterk bepaald. Door het schrijven van artikelen en studies, het maken van gedichten ontstond enerzijds een sterke geestelijke verbondenheid met zichzelf en haar omgeving, maar tegelijk was zij ook een vrouw die doorlopend het conflict zocht. Vooral tegenover mannen kon zij controversieel, prikkelend en uitdagend zijn. Dat speelde ook in haar relatie met haar partner Hugo Ball. Enerzijds was Emmy de stralende ster van het Cabaret Voltaire, zoals de Züricher Post een optreden destijds beschreef, maar tegelijk voerde zij een ongelijke strijd met de mannelijke kunstenaars. Bij tegenslag zocht zij troost in religieuze belevingen. Misschien is het een verstandig idee om in dit artikel alle geschreven woorden over haar persoon en leven los te laten en in haar eigen dichtkunst en geschriften een meer persoonlijk houvast te vinden. Een schets van haar levensloop, als start, is echter belangrijk. Een
historische lijn Emmy Hennings kon hierna aan een ander leven beginnen. Zij leek 'besessen von einer Spielgier', een intens verlangen om te acteren. Zij trad met groepen op in Münster, Frankfurt en Berlijn. In die laatste stad maakte Emmy Hennings kennis met John Höxter, die haar daar introduceerde in de avant-garde kringen. In Cabaret Simplissimus ontmoette zij de dichter en anarchist Erich Mühsam. Met hem kreeg zij een gepassioneerde relatie, die intens en provocerend was. Na een cabaretoptreden in 1913, ook in Simplissimus, ontmoette Emmy de man die voor haar verdere levensloop heel belangrijk werd: Hugo Ball (1886-1927). Met hem startte zij in 1915 te Zürich het befaamde Dada Cabaret Voltaire. Een
sterk verlangen naar identiteit Het werk van de zeventiende-eeuwse mysticus Jacob Böhme was haar reeds vroeg bekend. In 1906, toen Emmy op een boerderij in Silezië werkte, ontdekte zij de geschriften. Centraal in zijn gedachten staat de oneindigheid van het goddelijke leven. Ook Hugo Ball, die zich later bekeerde tot het katholicisme, was gefascineerd door Böhme. In feite leerde hij deze mysticus door Emmy heel goed kennen. Wanneer men de inhoud van haar leven en werk overziet, dan wordt een grote dualiteit tussen twee innerlijke werelden zichtbaar. Hennings bleef vechten voor een totale vrouwelijke onafhankelijkheid in de maatschappij. De dominantie van de mannenwereld bleef echter moeilijk bestrijdbaar. Ook in haar relatie met Hugo Ball werd dat duidelijk. Als men de kracht van haar poëzie en geschriften leest en ervaart, dan is dat echter soms moeilijk te begrijpen. Zij is in haar taal zo sterk en overtuigend, maar in haar omgang met Ball prefereerde zij een communicatie die gebaseerd was op 'zonder woorden'. Zij hadden een voorliefde voor een stille taal en wilden vooral zonder woorden communiceren. Zou Emmy hierdoor misschien minder de verbale dominantie van Hugo Ball gevoeld hebben? De
taal van Emmy Hennings 'Tänzerin' Met deze woorden danst de dichteres door het leven, maar de grens van de dood komt dichterbij. Onontkoombaar. Titels als 'Ätherstrophen', 'Morfin', 'Helle Nacht', 'Die letzte Freude of Brandmal. Ein Tagebuch' tonen de dualiteit in haar reizen tussen religieus evenwicht en de ontreddering van het menselijk bestaan. Mogelijk veroorzaakte dit sociale en persoonlijke conflict een diepe ontwrichting. De gedichten komen gesloten, intiem, soms naïef en dan weer fel realistisch over. De woorden lijken gevormd te zijn door donkere visioenen en belevingen. Zoals men ook kan lezen in haar dagboek uit 1920. Brandmal.
Ein Tagebuch Talrijke schrijvers zochten naar een synthese, een helder beeld van Emmy Hennings, haar leven en werk. Het lijkt echter een haast onmogelijke taak. De levenslijnen zijn te gecompliceerd. Ongemerkt raakt men verstrikt in de dualiteit van haar woorden, gevoelens en belevingen. Misschien geeft de inhoud van haar geschriften en poëzie wel een houvast, een ingang. Duidelijk is wel dat Emmy Hennings leefde op een breuklijn van tradities. Zij doorstond een aangrijpende Eerste Wereldoorlog, kreeg grote conflicten met de onderdrukkers van vrouwen en probeerde maatschappelijke veranderingen te forceren door verzet. Met schrijven kon zij zichzelf weer ordenen. Het geschreven woord gaf Emmy Hennings een houvast tegen de stroom in: 'Ich finde es unänständig vorsichtig zu leben. Ich kann 's.' Op
You Tube is het beeldmateriaal van Emmy Hennings te zien. |