|
Dossier
achtergrond: Vrouwen in de kunst. Eindredactie: Rob den Boer.
E-mail: redactie.bkj@gmail.com. |
Sturm-Frauen 'Eine längst überfallige Rehabilitation der Meisterinnen der Moderne' Het bovenstaande citaat geeft precies de inhoud weer van de grote tentoonstelling 'Sturm-Frauen', die momenteel plaatsvindt in de Schirn Kunsthalle te Frankfurt. Men kan gerust spreken van een rehabilitatie. Niet eerder werd op een dergelijke grootse wijze in een expositieoverzicht het belang aangetoond van een vrouwelijke bijdrage aan de avant-garde van de moderne kunst in de vorige eeuw. Door Wim Adema Op een eigentijdse en geavanceerde manier heeft de Schirn Kunsthalle een digitale preview gemaakt voor deze expositie. Hiermee geeft zij de geïnteresseerde bezoekers vooraf reeds de mogelijkheid om in tekst en beeld kennis te nemen van deze tentoonstelling. Een online bezoek aan Das Digitorial is een goed begin van het museumbezoek. De teksten en beelden geven een zeer goede historische achtergrond en tonen veel beeldmateriaal van deze tentoonstelling. Het laat op een chronologische manier reeds de geschiedenis zien van Der Sturm en het werk van de vrouwelijke kunstenaars. Herwarth Walden startte in 1910 het tijdschrift Der Sturm, waarin veel ruimte was voor het werk van kunstenaressen. Als galerist bood hij hen in zijn galerie Der Sturm ook de mogelijkheid tot presentatie van hun werk. Door deze opzet nam Walden een zeer aparte plaats in binnen de Berlijnse kunstscene. Er waren namelijk weinig expositiemogelijkheden voor vrouwelijke kunstenaars. Wat betreft opleiding werd hen zelfs tot 1919 de toegang geweigerd tot de kunstacademies in het Duitse keizerrijk. Der
Sturm Avant-garde
in Europa Maar Alissa
Georgyewina schreef kritisch over haar mannelijke collega's: Terecht heeft deze expositie ook het karakter van een rehabilitatie, een herwaardering voor de 'Künstlerinnen der Moderne'. Ook de kunstwerken van Sigrid Hjerter, Emmy Klinker en Lavinia Schulz tonen een grote veelzijdigheid en hoog artistiek niveau. Met name Lavinia Schulz geeft blijk van een uitstekend begrip van het Gesammtkunstwerk. Haar theatercostuums van papier maché, draad en leer zijn een vooruitstrevend concept waarin muziek, dans, schilderkunst en beeldhouwkunst konden samenkomen. Met haar dans- en levenspartner Walter Holdt gaf zij uitdrukking aan een expressionistische Ausdrucktanze: 'Tobaggan'. De door Schulz ontworpen kostuums zijn fantasie- en kleurrijk en zeer avant-gardistisch van vormgeving. Van de Nederlandse Jacoba van Heemskerck is in de Schirn Kunsthalle een ontwerp aanwezig uit 1919 voor grote gebrandschilderde ramen. In 1932 eindigde galerie Der Sturm in Berlijn. Herwarth Walden richtte zich steeds meer op het communisme en vertrok naar de USSR. Deze stap werd hem in Duitsland toen kwalijk genomen. In 1941 overleed hij in de gevangenis na een moeilijke tijd. Hij had zijn 'reis' beëindigd. In herinnering blijven het blad en de galerie Der Sturm en zijn tomeloze inzet voor erkenning van vrouwelijke kunstenaars in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. De tentoonstelling in de Schirn Kunsthalle in Frankfurt is hiervan mede een bevestiging. Sturm-Frauen, Künstlerinnen der Avantgarde in Berlin 1910-1932, was te zien t/m 7 februari 2016 in de Schirn Kunsthalle, Römerberg 6, Frankfurt am Main. Website: www.schirn.de. |