|
Dossier
achtergrond: Vrouwen in de kunst. Eindredactie: Rob den Boer.
E-mail: redactie.bkj@gmail.com. |
Marthe
Donas De kunstenares Marthe Donas (1885-1967) is belangrijk geweest voor de Belgische avant-gardekunst en hoort zeker thuis in onze serie 'Opmerkelijke vrouwen van de avant-garde 1900-1950'. In haar schilderwerk onderzocht zij op diepgaande en experimentele wijze de essentie van schilderkunst. Vanuit het kubisme ontstond een weg naar abstractie. Door Wim Adema Donas had intensief contact met belangrijke kunstenaars als Archipenko, Van Doesburg en de zeer bekende galeriehouder (Der Sturm) en kunsthandelaar Herwarth Walden. Zij was de eerste vrouwelijke vertegenwoordiger van de abstracte schilderkunst in België. Een andere Belgische voorloper daarvan, de schilder Michel Seuphor, die ook veel over abstracte kunst publiceerde, rekende haar tot de pioniers van de avant-gardekunst. Een
biografische lijn André
Lothe en Alexander Archipenko Alexander Archipenko (Oekraïne) was eveneens een belangrijke inspiratiebron en werd bovendien een intieme vriend van Marthe Donas. In Nice werkten zij intensief samen. Marthe Donas waardeerde vooral de ruimtelijke werking van Archipenko's beeldhouwkunst. Haar tekeningen en schilderijen uit die tijd zijn zeker ook een weergave van hun professionele samenwerking. Van grote invloed was het 'sculptuurschilderij' (sculpto-painting), dat door Archipenko werd ontwikkeld. Op het schilderdoek plaatste hij allerlei materialen om een sculpturale dimensie te laten ontstaan. Hiervoor gebruikte hij onder andere metaal, hout, tin, glas, marmer en fotografiemateriaal. Een mooi voorbeeld hiervan is het sculptuurschilderij 'The Bather' uit 1915. Op dit doek zie je een vrouw uit het water stappen. Haar figuur is in een kubistische stijl driedimensionaal vormgegeven. Marthe Donas was onder de indruk van Archipenko’s manier van werken en heeft zijn basisidee op een eigen manier uitgewerkt in haar eigen schilderijen. Tegelijk kreeg de Belgische kunstenares ook veel internationale contacten met collega's, zoals Theo van Doesburg, Pablo Picasso, Amadeo Modigliani, Piet Mondriaan en Sonia Delaunay. La
Section d'Or en der Sturm In die periode heeft Marthe Donas waarschijnlijk ook haar beste werk gemaakt. Op een onafhankelijke wijze zocht zij naar een nieuw concept van de natuur, waarin het ruimtelijke aspect en de textuur werden losgelaten. Mede door intensief contact met Theo van Doesburg kreeg de kunstenares tevens een heldere kijk op haar geometrische beeldtaal in de schilderijen. In 1921 kwam echter een einde aan de lange relatie met Archipenko. Marthe Donas werd ook ziek, beschikte over weinig geld en keerde terug naar België. Gelukkig zorgde hulp van de Antwerpse avant-gardist Jozef Peeters wel voor een goede artistieke periode. Met name op het Second International Congres voor Modern Art in Antwerpen (1922) werd haar schilderkunst zeer gewaardeerd. Henri
Franke Vanaf 1927, na haar terugkeer in Brussel, ontstond een nieuw contact met de Belgische avant-garde. Pas eind veertiger jaren herpakte zij op intensieve wijze het schilderen. Vanaf 1954 ontwikkelde Marthe Donas een vernieuwende, abstracte manier van werken, die zij in 1958 in haar schilderijen begon toe te passen. In de jaren zestig herontdekte de kunstwereld, in binnen- en buitenland, de grote artistieke waarde van Donas' werk voor de moderne Belgische schilderkunst. Tot aan 1967, het jaar van Marthe's overlijden, bleef zij schilderen en deelnemen aan exposities. In Ittre is nu een klein museum: het Musée Marthe Donas. Abstraction
ou Intuition Tour
Donas In de recent gehouden expositie 'Sturm-frauen, Künstlerinnen der Avantgarde in Berlin, 1910-1932', (Schirnhalle, Frankfurt, 30 oktober 2015 t/m 7 februari 2016) was ook werk van Marthe Donas te zien. Met een grote expositie in het Museum voor Schone Kunsten in Gent (5 maart t/m 5 juni 2016) kreeg Tour Donas als kunstenares het eerbetoon dat zij verdiende. Zij was in België de eerste schilderes die de avant-garde werkelijk vormgaf. Meer informatie: www.marthedonas.be ; www.museemarthedonas.be. Meer informatie vindt u in de volgende monografieën: Kristien Boon:
Marthe Donas (Oostkamp); |