Gabriele
Münter
zoekend naar identiteit
Wanneer
we de levensloop van Gabriele Münter overzien, dan ontmoeten
we tevens namen van zeer belangrijke kunstenaars. Wassily Kandinsky
was een tijdlang haar levenspartner; de schilders Alexej von Jawlensky,
Marianne von Werefkin, Franz Marc, August Macke en de componist
Arnold Schönberg waren collega's en vrienden. Een illuster
gezelschap dat binnen Europa de schilderkunst en de muziek een
eigen richting gaf. Gabriele Münter voelde zich bij deze
kunstenaars zeer thuis. Met Kandinsky deelde zij niet alleen een
groot deel van haar leven, maar had met hem ook intensieve discussies
over de toekomst van de schilderkunst. Von Jawlensky inspireerde
Gabriele vooral door zijn vrije expressionistische manier van
schilderen. Münter stond mede aan de basis van de befaamde
kunstenaarsgroep Der Blaue Reiter.
Door
Wim Adema
Gabriele Münter
werd in 1877 in Berlijn geboren. Na in het Westfaalse Hertford
gewoond te hebben, trok het gezin naar Koblenz. Haar vader overleed
in 1886, waarna de opvoeding van Gabriele in de verdrukking kwam
en er weinig ruimte voor een creatieve groei aanwezig was. De
moeder leidde met het gezin namelijk een zeer teruggetrokken leven.
Tijdens haar schooltijd werd haar artistieke aanleg wel ontdekt.
Omdat toelating op een kunstacademie voor vrouwen toen nog niet
mogelijk was, volgde zij in Düsseldorf een speciale kunstopleiding
voor vrouwen die daar toen bestond. Zij beëindigde deze studie
echter snel omdat zij hier artistiek weinig leerde. In München
was een meer geschikte opleiding. De techniek van houtsnede en
lino werd hier onderricht, maar ook bij deze school miste zij
een kunstzinnige inspiratie.
Phalanx-school
Pas op de Phalanx-school kwam zij volledig tot ontwikkeling. Gabriele
kwam in de schilderklas van Wassily Kandinsky, die haar de lessen
gaf die zij nodig had. Op deze school begon ook haar intieme relatie
met deze Russische schilder. Zij zouden jarenlang partners blijven.
Ondanks de sterke invloed van Kandinsky streefde Gabriele Münter
naar een volledig eigen kunstenaarschap. Zij onderhield daarom
met collega-vrienden een goede band, maar probeerde wel hun invloed
te beperken. Ook musea bezocht zij om die reden weinig. Tijdens
een reis met Kandinsky naar Frankrijk vond een ontmoeting plaats
met Henri Matisse, die hen vertelde over het Fauvisme, een expressionistische
manier van landschap schilderen. In die tijd was ook de invloed
van Alexej von Jawlensky zeker merkbaar in haar schilderkunst.
Zijn autonome schilderwijze maakte haar bewust van de abstracte
kracht van kleur, vorm en lijn. In 1909 begonnen Kandinsky en
Münter de Neue Künstlervereinigung München, waar
zij in 1911 weer uitstapten wegens inhoudelijke ontevredenheid.
Met Marc en Kubin vormden zij in 1911 Der Blaue Reiter. Bij deze
groep beleefde Gabriele Münter ook haar eerste succes als
schilder.
Der
Blaue Reiter
Binnen deze groep werd intensief gediscussieerd over de vernieuwing
van de kunsten. Kandinsky en Münter hadden hierover een diepgaand
contact met Marc, Macke, Kubin en Schönberg. De Eerste Wereldoorlog
veroorzaakte echter ook een breuk binnen de groep. Kandinsky moest
Duitsland verlaten en keerde terug naar Rusland. Gabriele Münter
verbleef vanaf 1916 in Stockholm en later in Kopenhagen. In 1917
ontmoette zij Kandinsky nog eenmaal in Stockholm. Toen bleek dat
hij inmiddels in Rusland een andere vrouw had leren kennen en
daarmee getrouwd was. Vanaf toen ontstond voor Gabriele een zeer
moeilijke tijd, waarin depressies het schilderen vrijwel onmogelijk
maakten. Onrustig reisde zij tussen Keulen, München en Munrau,
waar zij een kleine villa bezat. Toen zij na 1925 een nieuwe partner
leerde kennen, de filosoof en kunsthistoricus Johannes Eichner,
keerde de rust terug in haar leven en begon zij opnieuw te schilderen.
Zij verbleef vanaf dat moment ook steeds meer in haar huis te
Munrau.
Entartet
In 1937 werden de schilderijen van Gabriele Münter door de
nazi's als 'entartet' bestempeld en kon zij niet verder werken.
Bijzonder is het feit dat Gabriele tijdens de Tweede Wereldoorlog
heel veel werk van Kandinsky en de andere kunstenaars verborgen
heeft gehouden in haar huis te Munrau. In 1950 werd de eerste
grote naoorlogse tentoonstelling van deze groep georganiseerd,
een hernieuwde waardering voor de kunstenaars van Der Blaue Reiter.
Meer dan 88 werken, die Münter in veiligheid had weten te
brengen, konden nu geëxposeerd worden in das Haus der Kunst
in München. Later gaf zij deze grote verzameling, inclusief
haar eigen werk, aan de Städtische Galerie in Lenbachhaus
in beheer. Een opmerkelijke maatschappelijke erkenning volgde
door de instelling van de Gabriele Münterprijs voor vrouwelijke
kunst in Duitsland.
Beeldtaal
en citaten
In haar manier van schilderen ziet men zeker de invloed van andere
schilders en schilderstijlen. Toch keerde Gabriele Münter
steeds terug naar de kern van haar eigen werkwijze. Er is een
groot gevoel voor intens kleurgebruik in haar werk aanwezig en
een zekere robuustheid in de vorm van het landschap, omringd door
sterke donkere vormcontouren. Deze schilderijen lijken de essentie
te kunnen vormen van haar zoektocht als schilder. Ook in haar
houtsneden en lino's is die werkwijze aanwezig. De invloed van
de haar omringende kunstenaars moet groot geweest zijn, want het
waren schilders met een zeer grote zeggingskracht, zoals Kandinsky,
Marc en von Jawlensky. Zij begreep echter hun werkwijze en beeldtaal.
In haar werk zijn hun sporen soms zichtbaar, maar de kracht van
Gabriele Münter leidde haar altijd terug naar eigen schilderstijl.
Door haar actieve betrokkenheid bij de groepen NKM en Der Blaue
Reiter had zij bovendien een grote organisatorische inbreng en
werd Gabriele alom gerespecteerd en gewaardeerd door haar collega's
en vrienden.
Enkele
citaten van Gabriele Münter:
'I think we were all more interested in being honest than
in being modern' (…) 'That's why there could be such great
differences between the styles of the various members of the group'.
'My
pictures are all moments of my life. It is like leaping suddenly
in deep water. Kandinsky learned me the way of swimming' (1958).
(bron:
www.quotes-famous-artists.org)
Gabriele Münter
was veelzijdig, dynamisch, zoekend en persoonlijk in haar schilderstijl,
maar ook grensverleggend in een tijdperk dat de mensheid betrokken
was bij twee wereldoorlogen.
Meer
informatie:
Gabriele Münter:
The Years of Expressionism, 1903-1920, expositie in het Virginea
Museum of Fine Arts in Richmond, 1998;
Annegret Hoberg: Gabriele Münter, Prestel, München,
2003, ISBN 3-7913-2953-7;
Gabriele Münter and Vassily Kandinsky, 1902-1914: A life
in Photographs, 2010, in het Guggenheim Museum te New York.