Lucia
Moholy
een zoektocht naar erkenning
In
onze serie 'Opmerkelijke vrouwen van de avant-garde 1900-1950'
is deze keer aandacht voor de Tjechische schrijfster en fotografe
Lucia Moholy (1894-1989). Door de ontmoeting met de Hongaarse
beeldend kunstenaar László Moholy-Nagy veranderde
haar leven ingrijpend. Beiden deelden een grote passie voor de
fotografie en kunst.
Door
Wim Adema
Lucia Moholy
werd op 18 januari 1894 geboren te Praag, het toenmalige Bohemen,
als Lucia Schulz. Haar vader was een Brits fotograaf. Na een goede
vooropleiding werd zij eerst lerares Duits en Engels, maar later
volgde zij aan de Universiteit van Praag de studies kunstgeschiedenis
en filosofie. Van 1915-1918 was zij werkzaam als redacteur bij
een aantal uitgeverijen, zoals Hyperion en Kurt Wolff in Berlijn.
Een korte periode, namelijk in 1919, publiceerde Lucia Schulz
ook radicale anarchistische teksten onder het pseudoniem Ulrich
Steffen. In 1921 trouwde zij met de Hongaarse beeldend kunstenaar
László Moholy-Nagy.
Fotografie
voor het Bauhaus
Toen haar man in 1923 leraar werd aan Walter Gropius Schule in
Weimar vergezelde zij hem naar deze stad. Om haar fotografiekennis
verder te vergroten, volgde Lucia Moholy lessen op bovengenoemde
school en was werkzaam in de fotostudio van Otto Eckner. In 1925
en 1926 studeerde Lucia ook grafische technieken aan de Leipziger
Akademie. Door haar grote kennis, ervaring en fascinatie voor
de fotografie ontwikkelde zij samen met haar man talrijke nieuwe
fotografische technieken, waaronder het zeer bekende fotogram.
Zeer belangrijk waren de jaren 1925-1928, waarin Moholy de beroemde
fotoserie van het Bauhaus in Dessau maakte. Op een zeer professionele
en creatieve wijze wist Lucia dit centrum van architectuur en
design fotografisch vast te leggen. Na de tweede wereldoorlog
bleek deze documentatie van zeer grote waarde te zijn. Het was
een zeer belangwekkende fotodocumentatie geworden.
Nieuwe
zakelijkheid
De fotografische stijl van Lucia Moholy werd in de Bauhaustijd
gekenmerkt door een Nieuwe Zakelijkheid, een manier van fotograferen
waarin met een helder eenvoudig perspectief gewerkt wordt. Zij
wist de architectuur van het Dessaugebouw op een transparante
en dynamische wijze te portretteren. De talrijke foto's
van het interieur, de docenten en de talrijke designontwerpen
en –producten getuigen van een creatieve en geïnspireerde
benadering. Lucia Moholy had een eigen visie op de architectuur
van het Bauhaus, een ontwerp van Walter Gropius.
Alleen
verder
Ondanks een grote artistieke verbondenheid werd de relatie tussen
Lucia en László Moholy-Nagy in 1929 beëindigd.
Na haar scheiding werd Lucia Moholy vakdocent fotografie bij Johannes
Itten, een oud-docent van het Bauhaus. Zij doceerde daar geavanceerde
fotografische processen. Na Praag, Wenen en Parijs trok zij naar
Londen en vestigde zich daar als fotograaf. Voor de Unesco maakte
Moholy documentaires over het Nabije en het Midden-Oosten. In
1959 vertrok zij definitief naar Zwitserland en woonde tot haar
dood in 1989 te Zollikon. Hier wijdde zij zich geheel aan kunstkritiek
en kunsteducatie. Lucia nam in die periode ook deel aan een groot
aantal exposities.
Strijd
om auteursrechten
Toen in 1933 het Bauhaus in Dessau op last van de nazi's
dicht moest, wilde Lucia Moholy zo snel mogelijk Duitsland verlaten.
Haar grote fotoarchief met glasplaatnegatieven kon zij echter
niet meenemen. Zij gaf het in bewaring bij Walter Gropius. Na
de tweede wereldoorlog wilde zij haar archief terugkrijgen, maar
dat bleek niet mogelijk. De negatieven bleven in het bezit van
Walter Gropius, want ze waren te belangrijk voor hem geworden,
omdat ze namelijk de gehele geschiedenis van het Bauhaus weerspiegelden.
Later gebruikte Gropius dit materiaal ook zonder overleg met Lucia
Moholy voor boeken en andere publicaties. Voor de zeer grote tentoonstelling
in het Museum of Modern Art in New York (1938) stelde hij een
vijftigtal glasplaatnegatieven van Lucia Moholy beschikbaar zonder
dat zij hiervan op de hoogte was. Moholy probeerde jarenlang om
haar rechtmatige eigendom terug te krijgen, echter zonder succes.
Zij werd ook niet in de jaarboeken van het Bauhaus genoemd. Gelukkig
volgde later een kritisch onderzoek naar deze gang van zaken en
werd Lucia Moholy gerehabiliteerd. Sommige negatieven kreeg zij
terug, maar veel fotomateriaal niet.
Een gelijksoortig
probleem had Lucia Moholy ook met haar ex-partner László
Moholy-Nagy. Deze eiste namelijk zelf alle aandacht en waardering
op voor hun gezamenlijke fotografische onderzoek. Ook in het boek
'Malerei, Photografie, Film' (1925) dat zij samen schreven, ontbrak
haar naam. Deze gebeurtenis was de aanleiding voor een langdurige
strijd met haar ex-man. Zij kwam hiervan geestelijk moeilijk los.
Gelukkig kon zij in de jaren daarna door exposities en publicaties
laten zien wat haar werk echt inhield.
Wat Lucia
Moholy overkwam, gebeurde met veel vrouwen in de tijd van het
Bauhaus, de eerste helft van de twintigste eeuw. Vooral mannen
domineerden het kunstcircuit en lieten artistiek getalenteerde
vrouwen vaak aan de zijlijn werken. Zij kregen weinig waardering
en erkenning van hun collega's. Als men de geschiedenis
herleest van Lucia Moholy-Nagy dan heeft zij door haar strijdlust,
karakter en grote artistieke vaardigheden toch een duidelijke
plaats hervonden in de kunstgeschiedenis.
Bronnen:
Rolf
Sachsse: Lucia Moholy, 1985, Edition Marrona, Düsseldorf;
Rolf Sachsse: Lucia Moholy: Bauhaus, Fotografien, Bauhaus-Archiv,
Berlijn, 1995;
Lucia Moholy: Marginalien zu Moholy-Nagy Dokumentarische Ungereimtheiten,
S cherpe Verlag, Krefeld, 1972;
Lucia Moholy: Between Photography and Life-1894-1989, ed. Angela
Madesani e.a., Silvana Editoriale.
Het
fotografisch werk van Lucia Moholy-Nagy was aanwezig op de belangrijke
internationale expositie 'Exchange and Transformation, 2002-2003'.
Deze vond plaats in het Los Angeles County Museum (USA), Haus
der Kunst te München en het Martin-Gropius Bau te Berlijn.