Aleksandra
Ekster
een grote bijdrage aan de avant-garde
De
levensloop van de Aleksandra Aleksandrovna Ekster, geboren in
1882 te Belostok (Rusland), speelde zich af tussen Kiev, St. Petersburg,
Moskou, Wenen en Parijs. In de geschiedenis van Russische, maar
ook Europese avant-garde neemt zij met haar werk een aparte plaats
in. Als beeldend kunstenaar was Ekster zeer veelzijdig en creatief
vernieuwend. In onze serie 'Opmerkelijke vrouwen van de avant-garde
1900-1950' is deze keer aandacht voor deze belangrijke Russische
kunstenares.
Door
Wim Adema
Tijdens
de studie aan de Kiev Art School (1906-1908) ontmoette Aleksandra
medestudenten zoals Aristarkh Lentulov, Aleksandr Bogomazov en
Aleksander Archipenko, waarmee zij zich heel verwant voelde. De
groep Russian New Art werd een podium voor haar kritische reacties
op de traditionele Russische beeldende kunst. De exposities in
1908 te Kiev en St. Petersburg, 'New currents', waren hiervan
een voorbeeld. In 1910 trouwde Aleksandra en vertrok direct hierna
naar Parijs. Tijdens een verblijf in de kunstenaarskolonie 'Le
Ruche' ontmoette zij ondermeer Marc Chagall. Door haar interesse
voor het impressionisme, kubisme en cubofuturisme (1908-1915)
kwam Ekster in contact met Picasso, Braque en later in Rome met
de Italiaanse futurist Marinetti. Ook het supramatisme van Malevitsj
was in 1915/16 belangrijk. Gedurende deze boeiende jaren verbleef
Aleksandra Ekster afwisselend in Rusland en Frankrijk.
Nonobjective
art
Na een intensieve studie van nieuwe schilderstijlen ontstond in
het werk van Ekster de vormgeving van 'cityscapes' met abstrahering
van geometrische vormen en stillevens. De composities 'Vase and
Assortment of Fruit' (1914) en de complexe cityscapes 'Venice'
en 'City at night' (allebei uit 1915) zijn hiervan een voorbeeld.
Deze werken zijn heel dynamisch van beeld. Er is niet sprake van
vormbeweging in de ruimte, maar van een ritmische en wederzijdse
beïnvloeding van kleureigenschappen. Deze 'nonobjective art'
ontstond in 1916 en kenmerkte zich door dieptewerking, beweging,
kleur en licht. De beeldtaal van de nonobjective art was vernieuwend.
De meest productieve periode van Aleksandra Ekster lag waarschijnlijk
ook in deze tijd, namelijk tussen 1910 en 1920.
Saillant
detail
In de kostuumontwerpen van 1916 ervaart men een zelfde aanleg
voor beweging, menselijke expressie en kleur. De designs uit 1935
voor het stuk over Herodus en Salomé, in een produktie
van het Kamerny Theatr te Moskou, behoren tot haar bekendste ontwerpen.
Gemaakt met gouacheverf tonen deze designs een klassieke maar
ook eigentijdse stijl, waarin de invloed van het kubisme merkbaar
is. Saillant detail is dat in de kunstmarkt vermoedelijk twee
vervalsingen van deze designs in omloop zijn. Zij werden met olieverf
gekopieërd, terwijl de originelen op gouache gemaakt waren.
Mogelijk is er sprake van nog meer vervalsingen.
Toneel-
en filmdecors
Ekster had ook veel succes met het vormgeven van toneeldecors.
Zij werkte onder meer samen met de Russische toneelregisseur Aleksandr
Tairov. Voor de toneeltragedie Famira-Kifared, geregisseerd door
Innokenty Annensky, realiseerde zij avant-gardistische decors.
Ondanks haar terugkeer naar Parijs in 1924, werden de banden met
Rusland niet verbroken. Met de filmmaker Yakov Protazanov volgde
een intensieve samenwerking voor de eerste science-fictionfilm
uit Rusland: Aelita. Aleksandra Ekster werkte ook mee aan de opbouw
van het Russische paviljoen voor de wereldtentoonstelling in Parijs.
Talrijke exposities, theaterwerk en boekillustraties voor de Parijse
uitgeverij Flammerion gaven haar artistieke en veelzijdige leven
mede inhoud.
Grote
veelzijdigheid
De vele nieuwe kunstontwikkelingen in de eerste helft van de vorige
eeuw zijn in haar werk duidelijk afleesbaar, maar de nonobjective
art vormt een geheel eigen stijl en beeldtaal. Ekster voelde zich
thuis in allerlei disciplines, zoals boekillustraties, het marionettenspel,
designs voor toneelkostuums en decorontwerpen voor theater en
film, maar zocht in haar vormgeving altijd een geheel eigen stijl.
In 1937 volgde een groot succes door een deelname aan de tentoonstelling
'Kubisme in abstracte kunst' in New-York. In de jaren tachtig
nam de waardering voor het beeldende werk van Aleksandra sterk
toe en steeg ook de verkoop hiervan. Bij Sotheby bijvoorbeeld
werd de compositie 'Genua' voor een zeer hoge prijs verkocht.
De expositie 'Russische avant-garde' in 1992 te Frankfurt versterkte
haar internationale reputatie en succes bij het publiek.
Op
17 maart 1949 stierf Aleksandra Ekster in haar woonplaats Fontenay-aux-Roses
(bij Parijs). Haar reis als kunstenares was op een eindpunt gekomen.
Men herkent veel sporen van een Russische en Europese kunsttraditie.
Binnen een door mannen gedomineerd kunstcircuit kreeg zij evenwel
veel waardering en respect. Het is belangrijk om haar persoon
en werk in herinnering te houden.
informatie:
-
Op internet is de website www.alexandra-ekster.net een waardevolle
informatiebron;
- Jean Chauvelin en Nadia Filatoff schreven het boek: Alexandra
Ekster (Max Milo Editions);
- Van Joh. E. Boult verscheen de uitgave 'Alexandra's Exster's
Marionettes' (1975);
- Dmytro Horbachov publiceerde over de periode van 'Alexandra
Ekster in Kiev' (1988);
- Via www.andrei-nakov.org is men haar monografie te vinden.