Sophie
Taueber-Arp
een veelzijdig en vernieuwend kunstenares
Ongetwijfeld
behoort Sophie Taeuber-Arp tot de belangrijkste kunstenaars van
de vorige eeuw. Samen met haar man Hans Arp bevond zij zich in
het middelpunt in de internationale ontwikkelingen van de beeldende
kunsten in de eerste helft van de vorige eeuw. Haar persoon past
heel goed binnen onze serie 'Opmerkelijke vrouwen van de avantgarde
(1900-1950).
Door
Wim Adema
Het Dadaïsme
en het Constructivisme hadden de speciale interesse van Sophie
Taeuber. Met name haar bijdrage aan de geometrische abstractie
is vernieuwend geweest. Zij beoefende talrijke technieken, zoals
schilderen, beeldhouwen, dansen, kostuumontwerpen en het poppenspel.
Sophie had een groot gevoel voor compositie, kleur en vorm. In
tegenstelling tot Mondriaan waren de composities van Taeuber heel
levendig, dynamisch en kleurrijk van vorm. Zij gaf de geometrische
abstractie een sterke dynamiek.
Een
korte biografie
Sophie Taeuber-Arp werd op 19 januari 1889 geboren in Davos (Zwitserland)
en was het vijfde kind van een Pruisische apotheker Emil Taeuber
en Sophie Taeuber-Krüsli. Zij was twee jaar oud toen haar
vader stierf door tuberculose. Haar moeder verhuisde hierna met
de kinderen naar Trogen en begon in die plaats een pension. De
kunststudie deed Sophie aan de school voor Kunstgewerbeschule
te St. Gallen (1906-1910). Zij vervolgde deze opleiding tot 1913
bij het Lehr- und Versuchs-Atelier für angewandte und freie
Kunst (Debschitz-Schule). In 1915 vertrok Taeuber naar Zürich
en vond daar aansluiting bij de plaatselijke Dada-beweging. Tijdens
een verblijf in de kunstenaarskolonie Monte Verità bij
Ascona leerde zij Hans Arp kennen. In 1922 trouwden zij. Van 1916
tot 1926 gaf Sophie Taeuber-Arp les aan de Kunstgewerbeschule
Zürich. Na 1926 verhuisde het echtpaar naar Straatsburg en
Parijs en woonde hierna in een zelf ontworpen huis te Meudon(Fr).
Na het uitbreken van de 2e wereldoorlog kwamen Sophie en Hans
Arp via Grass (Zuid-Frankrijk) terecht in Zwitserland.
De
Dada-periode te Zürich
Met haar latere echtgenoot Hans Arp nam Sophie Taeuber in 1915
deel aan een grote Dada-expositie in de Tanner Galerie. Na een
veelzijdige opleiding in weven en andere textiele technieken kregen
deze een centrale plaats in haar werk. Tussen 1916 en 1920 ontstonden
vele textiel- en grafische ontwerpen. Deze behoorden tot de vroegste
constructivistische werken en waren qua stijl en inhoud verwant
aan het werk van Mondriaan en Malevich. In verrassende geometrische
abstracties zocht Sophie naar nieuwe compositiebeelden. Tijdens
deze periode was Taueber ook zeer actief in de Züricher Dada-beweging.
Als danseres nam zij deel aan performances, ontwierp ook poppen,
modellen voor hoeden en theaterkostuums, welke bestemd waren voor
de sets van het Cabaret Voltaire en Zwitserse/Franse theaters.
Ondermeer in 1917 danste Sophie Taeuber tijdens een poëzieoptreden
van Hugo Ball, terwijl zij een shamaans masker droeg van Marcel
Janco. Een jaar later werd zij mede-ontwerper van het Zürich
Dada Manifesto.
Straatsburg
en Parijs
In 1926 verhuisden Sophie en Hans Arp naar Straatsburg. Zij verkregen
allebei een Frans paspoort. Sophie Taeuber ontving in beide plaatsen
grote opdrachten voor interieurontwerpen. (L'Aubette, Straatsburg).
Met Blanche Gauchet schreef zij in die periode ook een boek over
'Design and Textile Arts'. In de 2e helft van de twintiger jaren
werkte Sophie verder aan designexperimenten in Parijs die resulteerden
in nieuwe grote opdrachten. Als lid van de befaamde non-figuratieve
kunstgroepen Cercle et Carré en Abstraction-Création
raakte zij bevriend met kunstenaars als Sonia Delaunay, Robert
Delaunay, Wassily Kandinsky, Joan Mirö en Marcel Duchamp.
Zij was tevens initiatiefneemster van het blad Plastique.
Dada
Head
Sophie Taeuber's grote retrospectief in Museo Picasso te Malaga
(2009) had de titel: Avant-garde pathway. Op deze tentoonstelling
bleek zij reeds in 1920 met werken als Dada Puppets en Dada Head
een duidelijk begin te hebben gemaakt met abstract geometrische
kunst. Met name 'Dada Head' is een sculptuur met een fantasierijke
en asymmetrische opbouw en een verrassend ovaal driedimensionaal
karakter. Opgerolde draden contrasteren impulsief als oorsieraden
aan de zijkant van het gezicht. Ook haar zelfportret uit 1926-28,
'Dada-kopf', bevat verticale en horizontale vormvariaties en lijkt
opgebouwd te zijn uit vierkant gekleurde blokjes. Opmerkelijk
is steeds het harmonische concept van kleur, lijn en vorm.
L'Aubette
te Straatsburg
In de twintiger jaren werkte zij ondermeer samen met Theo van
Doesburg (De Stijl) en Hans Arp aan de herinrichting van de rechtervleugel
van de L'Aubette te Straatsburg. Haar constructivistische ervaring
en visie kwam zeer goed van pas bij de herinrichting van Aubette-interieur.
De samenwerking met van Doesburg en Arp resulteerde in een herinrichting
die tevens geheel beantwoordde aan de opvattingen van De Stijl-groep.
Nog steeds wordt in de literatuur over deze artistieke samenwerking
en herinrichting van de L'Aubette lovend geschreven. Men acht
het een van de belangrijkste projecten van De Stijl-groep. Opmerkelijk
is dat Sophie Taeuber wel samenwerkte met Theo van Doesburg van
De Stijl-groep, maar dat zij zelf geen lid was van deze groep.
Hans Arp was wel lid.
Ontwikkeling
geometrische abstractie
Een 'Compositie' uit 1937 laat een steeds groter spel zien tussen
lijn, dubbellijn, de kleuren rood en blauw en schuine of horizontale-verticale
ruimtelijke ingrepen. Opmerkelijk is het 'Relief rectangulaire
5/6' van latere datum, waarin uitgesneden vormen donkere diepe
ruimtes in het oppervlak veroorzaken. Deze vormen werden opnieuw
op het witte vlak geplaatst en geven een extra driedimensionale
dynamiek. De kleuren blauw, lichtgeel, zwart, wit en rood laten
mede een boeiend maar geregisseerd universum zien met talloze
donkere gaten.
Veelzijdig
en vernieuwend
Bewust heb ik de persoon en het werk van Hans Arp zoveel mogelijk
buiten deze tekst gelaten. Het is zeker Sophie Taeuber en Hans
Arp een zeer goede relatie hebben gehad, waarin zij ook veel interesse
en respect toonden voor elkaars werk. De grote museale exposities
in Malaga, New York en Montreal (2013) vormden later de bevestiging
van het kunstenaarschap van Sophie Taeuber-Arp. Voor Sophie kwam
deze waardering echter te laat.
Binnen de
geometrische abstractie heeft Sophie Taeuber-Arp voor een vernieuwende
en dynamische ontwikkeling gezorgd. Haar beeldend niveau is vergelijkbaar
met Mondriaan en Malewitch. Zij toonde bovendien een sterke vrouwelijke
autonomie. Steeds opnieuw zocht zij naar de grenzen van haar beeldtaal.
Terecht behoort Sophie Taeuber-Arp tot de allerbelangrijkste kunstenaars
van de avant-garde in de periode 1900-1950. Haar tragische dood
op 13 januari 1943 in Zürich betekende een te vroeg einde
van haar inspirerende persoonlijkheid. Een slecht functionerende
kachel veroorzaakte een ramp voor haar en de kunstwereld.
Via
de website van het Museum of Modern Art (MoMA) in New York kan
men kennisnemen van het vele werk van Sophie Taeuber-Arp.
Literatuur:
*Georg Schmidt (ed.): Sophie Taeuber-Arp, 1948, Holbein Verlag
*Christoph Vgele en Walburga Krupp: Sophie Taeuber-Arp- Works
on Paper, 2003, Kehrer Verlag
*Martin Heller e.a. (ed): Sophie Taeuber-Arp-Gestalterin, Archiktektin,
Tänzerin, 2006