Lee
Miller
Een fascinatie voor de camera
Een
opmerkelijke vrouw uit de avant-garde (1900-1950) was zeker Lee
Miller. In haar leven stond de fotografie centraal. Door haar
bijzonder knappe persoonlijke verschijning wist zij als model
en mannequin de fotografen en het publiek in de USA te fascineren.
In Parijs raakte zij door haar relatie met Man Ray ook thuis in
de wereld van de camera, de fotografie en werd zij ook als model
voor veel kunstenaars een inspiratiebron. Miller raakte diep betrokken
bij de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog en ging werken als
oorlogscorrespondent. Naast rustpunten in haar leven, zoals de
relatie met Roland Penrose, zocht zij als vrouw en kunstenaar
vooral de grenzen in haar bestaan op.
Door
Wim Adema
Elisabeth
'Lee' Miller werd geboren op 23 april 1907 in het Amerikaanse
stadje Poughkeepsie, New York. Haar ouders, Theodore en Florence
Miller, hadden geen Amerikaanse achtergrond. De vader van Lee
Miller was Duitser en haar moeder (meisjesnaam: MacDonald) was
van Canadese, Schotse en Ierse afkomst. De vader was een verwoed
amateurfotograaf en gebruikte Lee vaak als model. Zij moet toen
reeds een opmerkelijke en zeer knappe uitstraling gehad hebben.
Bijzonder is het verhaal dat de oprichter van het modeblad Vogue,
Conde Nast, haar opmerkte in een straat van Manhattan. Dat betekende
de start van haar carrière als model. Zij verscheen in
1927 op de cover van Vogue, waardoor zij de daaropvolgende twee
jaar een van de meest gevraagde modellen van Amerika werd. Beroemde
fotografen als Edward Steichen, Arnold Genthe en Nickolas Murray
hebben met haar gewerkt. Een reclameschandaal met het merk Kotex
(maandverband) maakte echter een einde aan haar loopbaan in de
USA. Een foto van Lee, gemaakt door Steichen, werd op dubieuze
wijze gebruikt. Kort daarna vertrok zij naar Parijs.
Parijs/NewYork
In 1929 zocht Lee Miller contact met Man Ray, fotograaf en surrealistisch
kunstenaar. Bij hem leerde zij het vak van fotografe en werd al
snel zijn vaste medewerker. Ook de techniek van de solarisatie
ontwikkelden zij samen. Tussen 1929 en 1932 waren zij partners
en geliefden, maar was Lee Miller ook Man Ray's model. In hun
eigen fotostudio nam zij ook vaak foto-opdrachten (mode) van Ray
over. In de kunstenaarswereld van Parijs ontmoette zij ondermeer
Pablo Picasso, Paul Eluard en Jean Cocteau; nam actief deel aan
de surrealistische beweging en maakte zelf speelse en geestige
objecten. Toen haar relatie met Man Ray eindigde, ging zij terug
naar New York en startte daar een fotostudio. Zij maakte portretten,
maar werkte ook voor commerciële opdrachtgevers. In 1933
werd de enige solo-expositie van Miller gehouden in Julien Levy
gallery te New York. Beroemde actrices als Lilian Harvey en Gertrude
Lawrence werden door Lee geportretteerd. In New York ontmoette
zij haar eerste echtgenoot, een Egyptische zakenman, Aziz Eloui
Bey. Zij beëindigde in 1934 haar studiowerk in New York en
volgde deze man naar Caïro.
Egypte,
Duitsland en Engeland
Tijdens haar relatie met de Egyptenaar Bey was er voor Lee Miller
weinig ruimte voor een eigen artistiek leven. Met name de islamitische
opvattingen in Egypte beperkte de mogelijkheden voor een creatieve
eigen ontwikkeling. Niettemin wist zij indringende foto's te maken
van dit land en zijn inwoners. In 1937 besloot Lee terug te keren
naar Parijs en beëindigde zij haar huwelijk met Bey. In de
Franse hoofdstad ontmoette zij de Britse kunstenaar Roland Penrose,
een opmerkelijke surrealistische kunstenaar. Penrose werd later
haar tweede echtgenoot. Zij gingen wonen in Londen en maakten
direct de bombardementen mee van de Tweede Wereldoorlog. Hierdoor
raakte zij persoonlijk diep betrokken bij deze oorlog. Als oorlogscorrespondent
van het Amerikaanse leger werkte Lee samen met de Amerikaanse
fotograaf David E. Scherman, een Life-correspondent. Zij deden
verslag van de bevrijding van Parijs, de strijd om de Elzas en
bezochten direct na de bevrijding de concentratiekampen in Buchenwald
en Dachau. Lee Miller maakte tevens indringende opnames van stervende
kinderen in een ziekenhuis te Wenen.
Persoonlijke
crisis
Teruggekeerd in Engeland raakte Lee Miller in een diepe geestelijke
crisis. Haar oorlogservaringen veroorzaakten een grote depressie.
Met veel drinken probeerde zij haar problemen te keren, maar ze
werd erg onzeker over haar persoon en leven. De geboorte van haar
zoon Antony Penrose zorgde in 1947 voor een keerpunt. De energie
kwam terug bij de kunstenares en haar boerderij Farley Farm werd
een middelpunt voor belangrijke kunstenaars zoals Pablo Picasso,
Henry Moore, Jean Dubuffet en Max Ernst. Als fotograaf werkte
zij ook mee aan biografieën over Picasso en Tàpies.
De beelden van de oorlog bleven haar echter achtervolgen. Een
negatieve spiraal zette door. In 1977 stierf zij na een lange
strijd aan kanker. Haar zoon Antony Penrose beheert nu de boerderij
van zijn ouders en zorgt voor publiciteit over hun werk.
Sterke
persoonlijke dimensies
De persoon van Lee Miller is moeilijk met woorden te beschrijven.
Zij was een onconventionele persoonlijkheid, die op zeer zelfstandige
wijze en met grote intensiteit haar werk deed. Haar schoonheid
was legendarisch en werd door talloze fotografen vastgelegd. Als
mannequin veroverde zij de catwalk en de voorpagina van Vogue.
Met Man Ray startte Lee een professionele en artistieke ontwikkeling
als fotografe. Met speelse objecten verraste zij de surrealistische
kunstenaars Cocteau en Breton. Zij bezat grote communicatieve
eigenschappen en was in de USA, Frankrijk en Engeland een middelpunt
voor belangrijke kunstenaars. Haar verbondenheid met het leed
van de mensen in de Tweede Wereldoorlog was groot. Doelbewust
toonde zij het publiek de schrijnende oorlogstaferelen. De nawerking
van dit oorlogsleed was bij Lee Miller echter zeer sterk. Een
chronische depressie was haar lot. De relatie met haar man Roland
Penrose zorgde voor stabiliteit in haar leven. Lee Miller blijkt
een opmerkelijke vrouw uit de avant-garde van de vorige eeuw te
zijn geweest.
Haar teksten
laten dat ook zien:
'there were lots of things, touching, poignant or queer I
wanted to photography'
'I wanted to be a artist, a painter that is' and I went to Italy
one summer to study. I saw every ruin and picture in the country'.
'I drove through Germany, in a wall of hate and disgust'.
Picasso portretteerde
Lee Miller talloze keren. Voor vele kunstenaars was Lee het geliefde
model en vaak de geliefde. Sterke persoonlijke dimensies karakteriseerden
haar leven. Met een intense energie zocht Lee Miller naar de grenzen
van haar persoonlijkheid.
Meer
informatie kunt u vinden in het boek 'Lee Miller: Portraits of
a life', auteur: Richard Calvocoressi, uitgeverij: Thames &
Hudson, London, ISBN: 0-500-54260-0.