|
Dossier
achtergrond: Glaskunst. Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com. |
De Gildenramen Het ontwerpen en uitvoeren van glas-in-loodramen met gebrandschilderd glas werd traditioneel vooral geassocieerd met een oud ambacht en toepassingen in kerkramen en bovenraampjes van gevelkozijnen in jaren 30 woonhuizen. Tegenwoordig is er echter weer veel belangstelling voor, ook onder hedendaagse beeldend kunstenaars. Door Rob den Boer Een bekend voorbeeld van modern gebrandschilderd glas zijn de ramen van de conceptuele kunstenaar Jan Dibbets, die hij sinds de jaren 90 ontwierp voor onder andere de kathedraal van Blois in Frankrijk, de Basiliek van de Heilige Nicolaas in Amsterdam en de Nieuwe Bavo in Haarlem (Leidsevaart). Ook de schilder Toon Verhoef maakte een raam voor de Nieuwe Kerk in Amsterdam, in opdracht van het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Andere bekende kunstenaars, zoals Marien Schouten en Berend Strik, volgden. Kerkgebouwen blijken ook voor niet-gelovigen van betekenis te zijn. Zeker als het gaat om een monumentale, grote kerk, die het hart van de stad al eeuwen (mede) laat kloppen en onderdeel is van de skyline waaraan inwoners hun stad herkennen. Als de kerkelijke gemeente het onderhoud niet meer kan opbrengen door het teruglopende ledenaantal en evenredig dalende inkomsten, wordt er vaak een nieuwe inkomstenbron gevonden in het verhuren van de ruimte voor symposia, lezingen, concerten en tentoonstellingen, naast gebruik voor de eredienst. Ook het veelal aanwezige, rijke erfgoed lokt veel mensen de kerk binnen. Gotische
sculptuur En dan, nog steeds in de kooromgang, kijk je omhoog … en zie je een gigantisch schilderij van een rivierenlandschap, met op de voorgrond een enorme afvalberg, althans, op het eerste gezicht. Dit is dus ook gebrandschilderd glas, verdeeld over drie ramen in de St. Joriskapel, ontworpen door de gerenommeerde kunstenaar Teun Hocks (1947) en uitgevoerd door glazenier Stef Hagemeier. Het is een 'schilderij' van een rivier met binnenvaartschepen, die horizontaal over het beeld varen, met op de achtergrond vlak land, hier en daar bomen. In het midden een schip dat is geladen met steenkolen, voorop vaart een stoomsleepboot, vroegere tijden dus, maar de achterste boot heeft een auto achter op de kajuit en over de gehele lengte hangt was te drogen. Wegwerpmaatschappij De Gildenramen zijn een eerbetoon aan de vroegere Dordtse gilden, die eeuwenlang belangrijk waren voor stad en kerk. Wat ook aansluit bij een rijke traditie is dat de ramen in 2006 zijn geschonken door de familie Broere, Dordtse zakenmensen en reders. Veel glas-in-loodramen in oude kerken werden in de Middeleeuwen gefinancierd door rijke mensen die soms zichzelf (en hun familie) onderaan op het raam lieten afbeelden, in vrome gebedsstand. Eigentijds
ambacht Door deze sublieme combinatie van oude ambachtelijkheid en moderne geavanceerde technieken, weet een mooie kunstdiscipline als gebrandschilderd glas zich ook in de huidige tijd van ontkerkelijking te handhaven en verder te ontwikkelen. Meer informatie: www.grotekerk-dordrecht.nl; teunhocks.nl; psalmbeeld.wordpress.com. |