|
Dossier
achtergrond: Vrouwen in de kunst. Eindredactie: Rob den Boer.
E-mail: redactie.bkj@gmail.com. |
Picasso
in Holland Veel talentvolle Nederlandse schilders vertrokken eind negentiende en begin twintigste eeuw naar Parijs, waar kunstenaars uit alle delen van de wereld zich verzamelden en nieuwe richtingen en stromingen ontstonden. Vincent van Gogh is daar natuurlijk een belangrijk voorbeeld van. In dezelfde periode kwam er ook iemand uit Parijs naar ons land, die later uit zou groeien tot een van de grote meesters van de twintigste eeuw. Stedelijk Museum Alkmaar besteedt deze zomer aandacht aan Picasso in Holland en Waanders Uitgevers maakte een boek naar aanleiding van deze bijzondere tentoonstelling. Door Rob den Boer In de zomer van 1905 verbleef in het Noord-Hollandse dorp Schoorl een jonge, onbekende Spaanse kunstenaar. Pablo Picasso (1881-1973), toen 24 jaar oud, had enkele Nederlanders leren kennen in het ateliercomplex Le Bateau-Lavoir in Montmartre, waar hij woonde en werkte. Naast onder andere de schilder Kees van Dongen en het kunstenaarsechtpaar Otto en Adya van Rees (Dutilh), ook de bohemien Tom Schilperoort, die hem uitnodigde voor een verblijf in zijn vakantiehuisje in Noord-Holland. Picasso was toen nog erg arm, hij moest geld lenen voor de treinreis en nam zelf verf en penselen mee in zijn bagage. In 1905 reed er een stoomtrein rechtstreeks (!) van Parijs naar Haarlem, die er ruim elf uur over deed. Vanaf Haarlem was het nog een uur varen met een stoomboot om in Schoorl te komen. Hollandse
boerenvrouwen Op de enige foto die van Picasso's verblijf in Nederland bewaard is gebleven, zit Tom Schilperoort aan een tafel. Achter hem staan Picasso en een vrouw die Nelly heette. Naar aangenomen wordt, werkte zij als schoonmaakster, onder andere in het huisje van Tom Schilperoort. Waarschijnlijk ontwikkelden zich ook nog wel andersoortige betrekkingen tussen haar en beide heren, waarop Picasso verhuisde naar een kostadres in het gehucht Schoorldam in de buurt. Daar woonde hij in een achterkamer waar hij ook kon schilderen. Er zouden drie schilderijen ontstaan, gouaches op papier en karton, waarvan er nog twee bekend zijn, 'La belle Hollandaise', een naaktportret en 'Le trois Hollandaises', een geidealiseerde schildering van drie Hollandse boerendames in rode, witte en blauwe klederdracht, ieder kijkend naar een andere windstreek, een pose die doet denken aan de Drie Gratiën. De grijsgrauwe achtergrond bestaat uit gras en lucht, doorsneden door een kanaal met daaraan gelegen een stolpboerderij die nog steeds bestaat. In deze tijd schakelde Picasso ook langzaam over van zijn blauwe, sombere periode naar de roze periode, waarin het circus vaak bron van inspiratie was. Diverse kunsthistorici nemen aan dat de reis naar Nederland hier zeker aan bijgedragen heeft. De ellende en het dagelijkse sappelen op de Montmartre hadden even plaats gemaakt voor een verblijf in een land waar de zon toch ook wel scheen, vrouwen waren en dat relatief welvarend was. Bovendien had Nederland veel pittoreske binnensteden en een grote kunsttraditie. Er kwamen in dezelfde periode kunstenaars vanuit de hele wereld naar Nederland, om het land te zien van de grote meesters, die hun voorbeelden waren. Picasso was vooral nieuwsgierig naar Nederland vanwege de schilderijen van Vincent van Gogh, die hem rond 1900 erg beinvloed hadden, toen hij net in Parijs was aangekomen. Verder werkte Picasso in Schoorldam ook aan tekeningen en schetsen voor schilderijen waar hij in Parijs mee bezig was, zoals het grote schilderij 'Famille de Saltimbanques' (Acrobatenfamilie). Het tweede schetsboek is hier bijna geheel mee gevuld. Terug
in Nederland Het vierkante, handzame boek ziet er zeer verzorgd uit, met twee plezierig leesbare essays over de achtergronden van Picasso's verblijf in Noord-Holland van historicus Gerrit Valk en Picassokenner Marylin McCully en enkele kortere teksten over de twee gouaches en de schetsboeken. De uitgave is rijk geïllustreerd met (waar mogelijk) kleurenfoto's van het werk dat Picasso in Noord-Holland maakte, maar ook werken uit Parijs die verband houden met zijn verblijf in Nederland en historische foto's. Door de onderwerpkeuze van de tekeningen en de gouaches kun je in dit verband rustig spreken van een 'Hollandse' Picasso en het is goed dat wij daar nu ook in Nederland kennis van kunnen nemen. Picasso in Holland, eindredactie: Sandra Jongenelen, Waanders Uitgevers, Zwolle/Stedelijk Museum Alkmaar, 2016, 84 pagina's, ISBN 9789462620896, prijs: 22,50 euro. Picasso in Holland, t/m 28 augustus 2016, Stedelijk Museum Alkmaar, Canadaplein 1, Alkmaar. Websites: https://picassoinholland.nl; www.stedelijkmuseumalkmaar.nl. |