Highlights
en publiekstrekkers
TEFAF
2025 was te bezoeken van 13-20 maart 2025. Er was weer veel
te zien op deze exclusieve kunstbeurs in Maastricht. Een terugblik.
Door
Joke Nieuwenhuis Schrama
TEFAF
2025 is weer voorbij en de organisatie heeft zich kunnen verheugen
op meer dan 50.000 bezoekers. De voorheen gebruikelijke tien
dagen zijn met algemene instemming bij de editie van 2024 al
ingekort tot zeven. Wederom waren er enkele publiekstrekkers.
Met een welberaden selectie 'Highlights' oftewel 'Objects of
Desire', deed TEFAF de naam van werelds belangrijkste kunstbeurs
weer eer aan. Tweehonderdzeventig internationale galeries waren
present en op de verdieping was ruimte gemaakt voor twee kleine
exposities.
The
intelligent community of the year
Tijdens het TEFAF-symposium in het MECC in Maastricht, werd
Limburg genomineerd door het Intelligent Community Forum dat
ieder jaar 21 regio's wereldwijd selecteert die uitblinken in
innovatiekracht, kennisontwikkeling en duurzaamheid, de zogenaamde
'Smart21'. TEFAF was een mooi podium hiervoor, de nominatie
geldt voor de hele provincie Limburg. Evengoed vaart de stad
Maastricht ieder jaar wel bij deze beurs, die daar zeker past.
Echter, als je in het westen woont is de reistijd aanmerkelijk
en hotels, restaurants en taxi's hebben de prijzen navenant
aangepast. Zo ook de entreeprijs, die was in de weekenddagen
verhoogd naar 75 euro. De overgebleven weekdagen na het weekend
bleef de toegang 50 euro. De bezoeker met museale interesse
zal dit ervoor over hebben. Entrees voor evenementen zoals concerten,
opera's of andere culturele manifestaties kunnen tenslotte ook
in die prijsklasse vallen. De potentiële koper, bekend
bij de galeries, heeft al een uitnodiging en bij de anonieme
koper valt zo'n entreeprijs weg bij het bedrag dat zal worden
besteed.
Museumbezoek
De (enige) zondag had ik uitgekozen voor mijn bezoek, dat is
ook een handige dag voor reizen met het openbaar vervoer. Er
was treinuitval, uiteindelijk slechts een half uur vertraging,
maar voor een dag op en neer vanuit de hoofdstad telt dat wel.
Een selectie vooraf had ik niet gemaakt. Ter plekke besloot
ik de highlights te verkennen, in de secties 'Paintings', 'Works
on Paper' en 'Modern&Contemporary Art', om in die configuratie
te blijven en me daar te laten verrassen. Er is mij weleens
gevraagd of je ook met een museumkaart de beurs kan bezoeken.
Dat gaat weliswaar niet, maar niettemin is een inmiddels wat
sleetse benaming voor de beurs zelf: 'Het museum waar alles
te koop is'.
Eva
Anatomica
Toch nog even in de sectie 'Antiquiteiten' gesnuffeld die, samen
met de 'Jewellery', de meeste stands heeft op de beurs. De eerste
die ik bezocht was die van Galerie Kugel, waar 'Eva Anatomica'
(17e eeuw) werd aangeboden. Het polychroom houten beeld, dat
er zowel wetenschappelijk als kunstig uitziet, is zo mogelijk
de vroegst geregistreerde anatomische sculptuur op ware grootte.
Ofschoon Eva elfachtig oogt, is die ware grootte toch mogelijk,
want in de eerste helft van de 17e eeuw waren de mensen een
stuk kleiner. De sculptuur werd nu te koop aangeboden, maar
is voorheen diverse keren geëxposeerd geweest, onder meer
in het Erasmushuis in Brussel tijdens de expo 'Anatomie des
Vanités'. Het Erasmushuis werd al eens besproken in het
BKJ vanwege een andere expositie.
Trapani
brokaat
Overgestoken naar Galerie
Perrin, waar mij een beeldschoon wandtapijt opviel. Dit
is oude textielkunst van geelzijden damast met een weelde aan
zilverdraad en minieme bloedkoralen kraaltjes. Vervaardigd in
de 18e eeuw in Sicilië, met zeldzaam Trapani brokaatwerk.
Bloedkoraal werd door de drie monotheïstische religies
als goddelijk en magisch beschouwd. In het Christendom met name
als symbool voor het bloed van Christus, dat in staat was het
kwaad af te weren en gif te detecteren. Afijn, je moet natuurlijk
niet alles 'geloven', maar destijds was het wellicht een vorm
van bezwering. Overigens konden alleen zeer welgestelden zich
een dergelijk gobelin veroorloven.
Mancini
Verder naar Landau Fine Arts voor de aangeboden en highlighted
Kandinsky.
Vervolgens liep ik naar de sectie 'Paintings' en doorkruiste
een tiental galeries. Bij Antonacci
Lapiccirella Fine Art uit Rome, werd ik daadwerkelijk verrast
door het werk 'Portrait of an old man' (1896 – 99) van
Antonio Mancini. Mancini (1852-1930) werkte graag met rasters,
tot ongenoegen van zijn mecenas Hendrik Mesdag (1831-1915),
maar de kunstenaar was onverstoorbaar. Er waren nog enkele Mancini's
te zien in deze galerie. Ook bij Galerie Lullo
Pampoulides uit Londen werd een Mancini aangeboden, een
zelfportret in olieverf op een spiegel. Dat is wat ik eigenlijk
miste op de beurs, was de zoekoptie op de website van de TEFAF
naar specifieke kunstenaars, die misschien dan internationaal
geen grootheden zijn, maar wel enige plaats verworven hebben
in de kunstgeschiedenis. Niet alle aangeboden objecten op deze
beurs zijn door de ballotage geweest, een verzamelaar zal er
vermoedelijk op geattendeerd zijn.
Bistouri
Dan naar binnen bij galerie Karsten Greve uit Keulen die Georgia
Russell vertegenwoordigt. Het reliëfachtige werk trok
mijn aandacht vanwege de transparantie en ijle kleuren. Ik knikte
naar de vriendelijke mevrouw Greve, die al sinds jaar en dag
toeziet op haar TEFAF stand en eventuele vragen beantwoordt.
Meerdere werken van Russell (1974) werden hier aangeboden. Tekeningen
op organza in acryl en gouache, die weer zijn gesneden in vloeiende
stroken, het geheel omhuld door plexiglas. De kunstenaar werkt
met een scalpel of bistouri, een chirurgisch mesje dat duidelijk
fijner kan snijden. Russell bewerkt ook papier en kan met deze
fijnsnijder (en vaste trefzekere hand), bijvoorbeeld een boek
tot een sculptuur omvormen.
KMSKA
De publiekstrekkers, twee zeldzame werken, één
van Picasso en één van Klimt, heb ik op afstand
bekeken, daar werd al voldoende aandacht aan besteed. Op de
verdieping liep ik door de 'promo' expositie van het KMSKA Antwerpen,
waar onder meer enkele topstukken uit de collectie werden getoond.
Zo waren ook de musea vertegenwoordigd op deze museale beurs.
Meer
informatie: www.tefaf.com.
De volgende editie van TEFAF is van 14 tot 19 maart 2026.