|
Okt.
- nov. 2025, 20e jg. nr.3.
Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com.
|
Van
eilandjes naar archipel In een wereld die steeds verder polariseert, kan kunst een brug zijn tussen uiteenlopende perspectieven – een plek waar individuele stemmen samen een archipel vormen van creativiteit en betekenis. Door Han de Kluijver De westerse wereld lijkt steeds verder uit elkaar te drijven. Polarisatie, scherpe tegenstellingen en de verleiding van snelle, autoritaire oplossingen domineren het politieke en maatschappelijke klimaat. Ook in Nederland is deze spanning voelbaar. Kunst en cultuur bevinden zich vaak midden in deze storm. Bezuinigingen hierop worden regelmatig gerechtvaardigd met het argument dat kunst elitair is, een luxeproduct voor enkelen. Eind jaren negentig klonk deze toon al bij staatssecretaris Rick van der Ploeg, vanaf 2011 ook bij staatssecretaris Halbe Zijlstra. Het idee dat kunst iets is dat men zich óf kan permitteren, óf met wantrouwen moet bekijken, heeft sindsdien vaste voet gekregen. Maar wat verliezen we wanneer we kunst reduceren tot consumptie of privilege? Natuurlijk, velen genieten ervan; een miljoen museumkaarthouders, duizenden leesclubs, koren en gezelschappen getuigen daarvan. Toch gaat kunst dieper dan het aantal bezoekers of lidmaatschappen. Zij leeft in talloze organisaties en gemeenschappen, vaak gedragen door vrijwilligers die hun tijd en energie geven om schoonheid en betekenis mogelijk te maken. In die veelheid lijkt kunst in Nederland op een archipel die nog geen archipel is: een verzameling eilandjes, ieder met zijn eigen horizon, eigen regels en eigen bewoners. Eilandjes hebben een zekere charme. Ze zijn zelfvoorzienend, vol toewijding en passie. Maar ze zijn ook kwetsbaar. Gesloten in zichzelf missen ze de kracht om stormen te weerstaan. Dat is de paradox van de kunstwereld, juist de intensiteit waarmee kunstenaars en liefhebbers zich op hun eigen vierkante meter richten, kan hen isoleren. Vooral in tijden van toenemende polarisatie is het zinvol om de horizon te verbreden en ons af te vragen, met wie kunnen wij ons verbinden? Schrijvers kunnen leren van muzikanten, beeldend kunstenaars van theatermakers, filmers van dansers. De ware kracht van kunst ligt dus niet in afzondering, maar in de relatie – in het besef dat schoonheid pas echt leeft wanneer zij gedeeld wordt. Verbinding en inspiratie in de samenleving kunnen leiden tot meer verdraagzaamheid en interesse in elkaar. Het zoeken naar verbinding wordt zo een essentieel onderdeel van het bestaansrecht van kunst, waarin concept en ambacht niet los van elkaar kunnen worden gezien.
Cirva in Marseille: Een Archipel van Samenwerking Kunstenaars die in de studio van Cirva werken, krijgen de vrijheid om te experimenteren zonder de druk van vooraf vastgestelde resultaten. Dit heeft geleid tot baanbrekende projecten, zoals het 'Jardin d’Addiction' van Berdaguer & Péjus en de gegoten glazen legoblokjes van Lieven de Boeck. Cirva stimuleert ook de ontwikkeling van nieuwe technieken, zoals de 'Mistral' van Gaetano Pesce, waarbij gesmolten glas via een aangepaste airbrush wordt geprojecteerd, en samenwerkingen met hedendaagse componisten zoals Christian Sebille om glas te gebruiken in soundscapes. Het Cirva fungeert daarmee als een katalysator voor verbinding tussen disciplines; kunstenaars werken samen met technici, musici, ontwerpers en ambachtslieden. Door deze kruisbestuiving ontstaan nieuwe ideeën en vormen, die anders misschien nooit gerealiseerd zouden worden.
De Medeproducent: Publiek als Partner
Tejo Remy: Experiment en Transformatie
Verbinding als Model voor Kunst en Samenleving Andere kunstinstellingen zouden deze aanpak kunnen overnemen, maar buiten de kunst biedt dit model ook inspiratie voor de samenleving in bredere zin. In tijden van polarisatie kan verbinding worden gezien als een strategische keuze. Door te luisteren, te delen en samen te experimenteren, ontstaan nieuwe perspectieven en oplossingen. Kunst kan zo fungeren als een oefenveld voor maatschappelijke dialoog, waarin diversiteit en samenwerking leiden tot innovatie, begrip en gedeelde verantwoordelijkheid.
Blik vooruit De archipel van kunst is ook een uitnodiging om te ontmoeten, te delen, te luisteren en te leren. Om niet alleen toeschouwer te zijn, maar medeproducent van een wereld waarin diversiteit, nieuwsgierigheid en respect hand in hand gaan. In elke samenwerking, in elk experiment en in elke ontmoeting ligt een belofte verborgen – dat het onmogelijke mogelijk wordt wanneer we eilandjes verbinden tot een levendig geheel. Meer informatie: dca-art.com/en/cirva. Han de Kluijver is architect bna bni bnsp |