|
Juni
- juli 2025, 20e jg. nr.2.
Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com.
|
Mona Hatoum: over de poëzie achter gewone dingen Op de tentoonstelling 'Inside Out' in Kunsthal KAdE in Amersfoort waren van 1 februari t/m 4 mei 2025 sculpturen, installaties en werken op papier van de Brits-Palestijnse kunstenares Mona Hatoum te zien. Ook was er aandacht voor haar performances en video's uit de jaren tachtig. Mona Hatoum werd in 1952 geboren in Beiroet, Libanon, als dochter van Palestijnse ouders en woont sinds het uitbreken van de Libanese Burgeroorlog in 1975 in Londen. Een terugblik. Door Rob den Boer Mona Hatoum combineert in haar werk gevoelens van thuis, ontheemding en ballingschap met een verstilde soort van poëzie. Dat is niet vreemd voor een kunstenares met haar achtergrond. Ze groeide op in conflictgebieden en had nooit een echt thuis, omdat ze niet in aanmerking kwam voor een Libanese identiteitskaart, hoewel ze in Libanon geboren is. Op haar 23e moest ze in ballingschap in Engeland vanwege de Burgeroorlog. De beelden en de installaties op de tentoonstelling zijn mooi gemaakt en technisch perfect uitgevoerd. De al genoemde poëzie en de kwaliteit maken het werk, ondanks de serieuze thematische ondertoon, zeer aantrekkelijk om naar te kijken. Dat hoorde ik ook van andere bezoekers op de tentoonstelling. Kunsthal KAdE is onderdeel van het grotere cultureel centrum het Eemhuis met bibliotheek, archief, kunsteducatie en café. Het parcours begint in de 'kelder' die je van bovenaf, bij de trap, helemaal kunt overzien. Dubbele
betekenis Mijn favoriete werk op de tentoonstelling is 'Hot Spot' (2013), ook een wereldbol, maar nu met rood neonlicht dat de werelddelen accentueert op een stalen kooiconstructie in de vorm van een bol. Met de titel 'Hot Spot' wil de kunstenares uitdrukken dat gewapende conflicten niet meer beperkt zijn tot bepaalde gebieden, maar overal in de wereld voorkomen. "Het voelt alsof de hele wereld verstrikt is geraakt in conflict en onrust." De wereld is als het ware één grote hotspot geworden. Er zijn ook andere betekenissen mogelijk, zoals de toenemende opwarming van de aarde die ons voortbestaan bedreigt. Waarom vind ik dit werk zo mooi? Met alledaagse recht-toe-recht-aan materialen als roestvrijstaal en neonlicht ontstaat een beeld dat monumentaal, poëtisch en subtiel van lijnvoering is wat betreft de 'getekende' wereldlijnen, prachtig oplicht in de mooie kleur rood en veel betekenissen met zich meedraagt. Met weinig middelen kun je echt heel veel zeggen! In 'Over My Dead Body' (1988/2002) speelt Mona Hatoum met schaal. Haar hoofd vult de rechterkant van dit (oorspronkelijke) billboard volledig, met een speelgoedsoldaatje op haar neus, zijn geweer dreigend tussen haar ogen gericht. Het lijkt zo meer een lastige bromvlieg, dan een groot gevaar. De tekst 'Over My Dead Body' vult de linkerkant, naast Hatoums hoofd. Performances Via een trap kom je op de bovenverdieping, waar je net als aan het begin van de tentoonstelling meteen werk ziet. De transparantie van het gebouw maakt Kunsthal KAdE zeer geschikt voor kunstexposities. Als eerste zie je de 'Frottages' (frottage is Frans voor wrijven) die Mona Hatoum in 2017 tijdens een werkperiode in Houston in Amerika maakte. Doordat zij intensief met grafiet op perkamentpapier over zeshoekige badkamertegels wreef, ontstond de impressie van een stalen hek of een andersoortige omheining. Een huiselijk element als een badkamervloer krijgt zo iets dreigends, vervreemdends. De serie 'Remains of the day' was Hatoums bijdrage aan de tentoonstelling van de Hiroshima Art Prize in 2017, die zij won. Het werk bestaat uit zwartgeblakerde gebruiksvoorwerpen uit het dagelijks leven die de verwoestende effecten van de atoombom op Hiroshima markeren, maar ook de (mogelijke) nasleep van oorlog, geweld en milieurampen van nu kunnen symboliseren. In de tentoonstelling in Amersfoort bevinden zich een kabinet, een flessenrek en een speelgoedvrachtwagen uit deze serie. Als je naar de totaal verkoolde objecten kijkt, voel je de totale vernietiging die eruit spreekt diepgaand tot je doordringen. Het is echt het einde van de wereld dat je aanstaart en het is eigenlijk onbegrijpelijk dat een plaats zo'n ramp kan overleven en nog steeds als stad met meer dan een miljoen inwoners kan functioneren. 'Electrified' (variable V) uit 2022 is een hangende installatie met keukengerei en stoelen, verbonden door een draad. Onderaan hangt een zwak brandende gloeilamp met electriciteitsdraad naar een transformator op de grond. Die lamp zou een gevoel van dreiging bij de beschouwer moeten opwekken, maar die ervaring had ik zelf niet. Dat kan natuurlijk aan mij liggen. Het werk doet mij meer aan een soort 'mobile' denken, met een hoog 'ready made' gehalte. De diverse objecten zijn kunstig opgehangen, maar ik mis de poëzie uit de andere beelden. Wat verder staan liggende vitrines met een verzameling schetsboeknotities, foto's, objecten en modellen, alsmede enkele kleine sculpturen. Het zijn vingeroefeningen op thema's die in het werk van Mona Hatoum vaak terugkomen. Je ziet een gebedsketting liggen, een draadstalen bolletje, een speelgoedsoldaatje, glazen 'granaten', een soort vergiet met stekelige stalen uitsteeksels, een kaasrasp. Allemaal ideeën voor de grote sculpturen die op de tentoonstelling te zien zijn. Ook op kleinere schaal overtuigt het werk, want het is technisch net zo mooi gemaakt en je ervaart eenzelfde poëzie als in de grote werken. Thuis In een aparte kamer is de installatie 'Interior Landscape' (2008) ingericht, met een stalen bedframe, een kussen erop, een tafeltje ernaast en aan de wand een kapstok. De historische kaart van Palestina verschijnt in diverse vormen in dit basale interieur, dat mij aan een gevangeniscel doet denken. De kaart is geborduurd op het kussen met menselijk haar, verwerkt in de draad van een vervormde kleerhanger aan de kapstok en gedrukt op de tas die ernaast hangt. Op het nachtkastje ligt een kartonnen wegwerp dienblad waarop vetvlekken met pen zijn omlijnd, waardoor er een soort van landkaart is ontstaan. In de zaal zelf staat het werk 'Inside out' (2019), tevens de titel van de tentoonstelling. Dit is weer zo'n prachtige wereldbol, dit keer van beton en hars, bestaande uit vormen die aan hersenkwabben of ingewanden doen denken. Ondanks de harde materialen ziet het werk er 'zacht' en aanraakbaar uit. Beet
in de hand In de laatste zaal bevinden zich een aantal interessante werken. Er staat een rolstoel van keihard roestvrij staal met messen als handgrepen, 'Untitled (weelchair)', 1998-2018. Ook hier weer het spelen met dubbele betekenissen. Een zorgobject dat zich als het ware tegen de patiënt keert. Hatoum: "Ik verken graag tegenstrijdige gevoelens die je vaak in bepaalde situaties kunt ervaren. In dit geval is het bijten in de hand die je voedt." Zij borduurt door op het thema zorg in 'Still life (medical cabinet) IV' (2024). Dit is een soort van medicijnkast met een glazen deur, waarin vormen liggen die er bij nadere beschouwing uitzien als handgranaten, maar gemaakt zijn van gekleurd handgeblazen glas. Alsof het aantrekkelijk gevormde glazen sierobjecten zijn. Het dodelijke wordt verleidelijk gemaakt, bijna erotisch. Hetzelfde principe zie je ook in 'Cells (tower)' (2023), een wandkast van draadgaas zoals gebruikt in kooien. Er zitten vijf planken in met organische vormen, geblazen in bloedrood glas. Het voelt alsof je in een onderdrukkende gevangenis naar denkbeeldige overblijfselen van leven kijkt. Het
web De tentoonstelling 'Inside Out' was van 1 februari t/m 4 mei 2025 te zien in Kunsthal KAdE in Amersfoort. Website: www.kunsthalkade.nl. |