De
60ste Biënnale van Venetië, een selectie en de rest
'Foreigners
Everywhere has (at least) a dual meaning. First of all, that
wherever you go and wherever you are you will always encounter
foreigners—they/we are everywhere. Secondly, that no matter
where you find yourself, you are always, truly, and deep down
inside, a foreigner.' (Adriano Pedrosa)
Biennale
arte 2024 werd gecureerd door de Braziliaan Adriano Pedrosa
(1965). Deze zestigste editie kent achtentachtig deelnemende
landen, die hun inzendingen tonen op de hoofdlocaties Giardini
en Arsenale en op diverse locaties verdeeld over de stad.
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
'De
zestigste internationale kunsttentoonstelling van La Biennale
di Venezia, de Biennale Arte 2024, zal een viering zijn van
het vreemde, het verre, de buitenstaander, de queer en het inheemse',
aldus Adriano Pedrosa.
Venetië
was de eerste stad die een dergelijk evenement, nu maar liefst
129 jaar geleden, organiseerde onder de naam 'Prima Espozione
Internazionale d'Arte della Città di Venezia'. Halverwege
de vorige eeuw werd de Biennale Architettura eraan toegevoegd,
die de even jaren invulde en vorig jaar alweer de achttiende
editie beleefde. Door de spelbreker Covid is het een en ander
verplaatst en is de situatie nu dat de even jaren voor Arte
zijn en de oneven jaren voor Architettura. 'Arte' is en blijft
vooralsnog mondiaal de grootste tentoonstelling op het gebied
van de hedendaagse kunsten en kent nog steeds zijn weerga niet,
kunststromingen dienende. En sterker nog, diversiteit is vanaf
het begin een basisvoorwaarde geweest (voor normaliteit). Word
je als kunstenaar met je werk namens je land uitgezonden naar
de Biënnale van Venetië, dan betekent dat een mooie
vermelding op je portfolio.
Experiment
op dagtoeristen
Half juni kwam ik Venetië binnen als 'stranieri' (buitenlander).
De biënnale was toen al twee maanden bezig en de vakanties
waren in Europa nog niet begonnen. Het was precies in die periode
dat er een experiment van zes weken gaande was om ook 'day trippers'
in het weekend toeristenbelasting te laten betalen. Dit experiment
om de toeristenstroom in te dammen dan wel het dagbezoek te
ontmoedigen, bleek achteraf weinig succesvol. Voorzichtigheidshalve
had ik wel een ontheffing (een aantoonbaar meerdaags verblijf
in de Dogestad) aangevraagd, omdat die belasting via mijn hotel
werd betaald. Kortom, één dag doorbrengen in Venetië
is sowieso niet zinvol en zeker niet als het gaat om de Biënnale.
Selectie
Vooraf had ik een selectie gemaakt van de inzendingen, die zijn
verdeeld over de twee hoofdlocaties. Deze locaties hebben beslist
ieder een dag nodig, al hangt dat uiteraard wel af van je parcours
door de tentoonstellingsruimtes heen. 'Selectie' betekent dat
ik vooraf (internationale) en ook nieuwsgierig makende recensies
had gelezen en voor de rest afging op wat verder op mijn weg
kwam. Die 'rest' heeft de meeste tijd in beslag genomen. Een
derde dag had ik uitgetrokken voor enkele locaties die door
de stad heen te vinden zijn. Vaak even interessant en zonder
ticket te bezoeken. Ook zijn er landen die zowel op één
van de hoofdlocaties als elders in de stad een expositieruimte
hebben. Daarnaast zijn er nog andere exposities die even lang
lopen als de Biënnale, zowel in musea als op locaties die
anders gesloten zijn voor publiek, niet zelden in stadsgedeeltes
die minder toeristisch zijn. Evengoed, die dagelijkse toeristenstroom
ontlopen lukt niet en dat hoort nu eenmaal bij deze toch bijzondere
stad. Hierna een vijftal bezoeken die mijn speciale aandacht
hebben gekregen en niet uit de 'selectie' zijn gekomen, maar
uit de 'rest':
Polen
– Repeat after me –
Afwezigen op de Giardinilocatie zijn Rusland en Israël.
Het Russische paviljoen is uitgeleend aan Bolivia (met welk
land Rusland zekere handelsbetrekkingen heeft) en voor het lege
paviljoen van Israël zag ik drie gewapende militairen geposteerd,
zeer detonerend in het geheel van deze kunstmanifestatie. De
aanwezigheid van Rusland 'echoot' wel door in het paviljoen
van Polen, waar het kunstenaarscollectief 'Open Group' exposeert.
Dit bestaat uit drie Oekraïense kunstenaars in Polen (Yuriy
Biley, Pavlo Kovach en Anton Varga) die samen met de Poolse
curator Marta Czyz (1982) een film hebben gemaakt over inwoners
van Oekraïne, die voor de camera geluiden nabootsen die
de Russische inslagen veroorzaken, zoals raketten, machinegeweren
en ander oorlogsgeweld. De bezoeker wordt gevraagd in een soort
karaokestijl de geluiden na te doen. Het is bizar en tragikomisch
tegelijk. Bekijk het filmpje.
De inzending van Oekraïne zelf is te vinden in het Arsenale
complex.
Nigeria,
– Machine Boys –
Karimah
Ashadu (1985) heeft tussen 2014 en 2016 in De Ateliers Amsterdam
gewerkt. Mijn aandacht werd getrokken door haar bronzen sculptuur/reliëf
van enkele motorbandenprofielen, aan het begin van de Nigeriaanse
inzending in het Arsenale. Wat zou dit zijn … Een motorrijders-'club'
waar een criminele waas omheen hangt en die inmiddels is verbannen
uit de hoofdstad Lagos, wegens onder meer roekeloos rijgedrag.
De 'Okadarijders' zijn taxirijders die hun klanten snel en makkelijk
manoeuvrerend door het onmogelijke verkeer van Lagos loodsen.
Er draait een oorverdovende documentairefilm, getiteld: 'Machine
Boys', samengesteld door Karimah Ashadu, met speciale filmbeelden
van verschillende Okadarijders die zich (nu illegaal) bezighouden
met het motortaxi rijden en over hun beweegredenen vertellen.
Ze doen het soms omdat er werkloosheid heerst, maar ook omdat
er nog steeds belangstelling bestaat voor deze taxivorm. Vergelijkbaar
met Hells Angels dacht ik, ofschoon die zich niet bezighielden
met motortaxi rijden, maar waar eveneens een duister imago aan
kleefde. Bekijk het filmpje.
Zuid
Korea – Lazarus
Zuid Korea heeft twee inzendingen, een grote in het eigen paviljoen
in het Giardinipark en een kleine in het park van het Arsenale.
De inzending in het Arsenale is van Kang Seung Lee (1978); Lee
woont nu in Los Angeles, waar hij in 2015 zijn MFA behaalde
aan het California Institute of the Arts. Hij onderzoekt de
grenzen van visuele representatie en tegelijkertijd de archieven
van queer kunstenaars die tijdens de AIDS pandemie zijn overleden
en in de vergetelheid zijn geraakt. "The power of legacy
led me to think about what kind of a future we could build standing
on the shoulders of those who came before, many of whom are
still unseen, such that their erasure and invisibility isn’t
just a failure anymore, but a potentiality for new conversations."
De video van de performance Lazarus 2023 heb ik uitgekeken (7:52)
en vond ik zeer de moeite waard. Bekijk een webpage met meer
info.
William
Kentridge – Self-portrait as a coffeepot –
Ook zeker een bezoek waard is het in de buurt van Giardini en
het Arsenale gevestigde Arsenale Institute for Politics of Representation,
waar William Kentridge (1955) een expositie presenteert, getiteld:
'Self-Portrait as a coffee-pot, how to compose a choreography
of fragments in nine episodes'. Hierbij een fragment: www.arsenale.com.
Egypte
– Drama 1882
Werk van Wael Shawky (1971) werd ingezonden door Egypte. Het
is een filmbewerking van 'Drama 1882', die een middenvorm lijkt
tussen musical en opera en die door de kunstenaar zelf werd
gechoreografeerd en geregisseerd. Verder staan er een aantal
van zijn sculpturen/objecten.
Om de film, die gaat over de Egyptische Urabi-revolutie (1879–1882)
tegen de Britse imperiale heerschappij, af te kijken is tijd
nodig, zo'n driekwart uur met daarin acht hoofdstukken. Het
'libretto', de zang, de kostuums en het decor zijn die tijd
werkelijk waard, het is een indrukwekkend geheel dat lang blijft
nagalmen.
Bijna
alle paviljoens en inzendingen op de hoofdlocaties heb ik bezocht,
waaronder uiteraard ook Olanda en Belgio.
Biennale
Arte 2024: Stranieri Ovunque - Foreigners Everywhere, Venetië,
was te zien van 20 april t/m 24 november 2024. Website: www.labiennale.org/2024.