De
wonderlijke werken van Paul Delvaux
In
museum La Boverie in Luik (België) wordt Paul Delvaux geëerd
met een bijzonder retrospectief. Er hangen meer dan honderdvijftig
kunstwerken in een thematische, dialogische en multimediale samenstelling,
van zijn eerste tot zijn laatste werk.
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
'Het
wonderlijke is altijd mooi; alleen het wonderlijke is mooi'
(André Breton in het 'Manifeste du surréalisme',
1924)
Nymphen
Denk ik aan de werken van Paul Delvaux (1897-1994), dan zijn dat
vooral beelden van tengere blanke, poedelnaakte, nymph-achtige
vrouwen. Het was zijn favoriete onderwerp dat in zijn oeuvre een
centrale plaats inneemt. Melancholisch, romantisch, verleidelijk
of schaamteloos uitgebeeld tegen dromerige, mysterieuze of wonderlijke
achtergronden. In museum La Boverie zijn niet alleen deze naakten
te zien, er is meer, veel meer. Er hangen zowel bekende als onbekende
werken, variërend van desolate treinstations, (actieve) skeletten
tot taferelen uit de klassieke oudheid. En, niet in de laatste
plaats, een aparte wand met zijn tekeningen.
Stichting
Paul Delvaux
Alles is samengebracht in een bijzondere scenografie, gerealiseerd
door Tempora in samenwerking met de Stichting Paul Delvaux, La
Boverie en Demeter Vzw. Michel Draguet, kunsthistoricus, vormt
samen met Camille Brasseur, kunsthistorica en wetenschappelijk
directeur van de Stichting Paul Delvaux, en Benoit Remiche, algemeen
directeur van Tempora, het curatorenteam.
Draguet
verwoordde het als volgt bij de opening: '(...) Het is aan de
Stichting om een nieuw licht te werpen op het historische belang
van deze kunstenaar, die we niet mogen beperken tot het surrealisme.
Terwijl het Centre Georges Pompidou momenteel een grote overzichtstentoonstelling
van de surrealistische beweging presenteert, staat Delvaux, die
aanwezig is met een van zijn meesterwerken, ook open voor nieuwe
interpretaties. In zekere zin kunnen we zeggen dat de generatie
van getuigen nu moet worden opgevolgd door de generatie van historici
en interpretators. Of we het nu hebben over de picturale techniek
van de kunstenaar, zijn opvatting over tekenen of zijn relatie
met de literatuur en geschiedenis van zijn tijd, Delvaux biedt
meerdere facetten die hem verankeren in de diepten van zijn tijd
(...)'
Luik
De locatie Museum La Boverie is gekozen vanwege het feit dat Delvaux
in de provincie Luik is geboren, in Antheit bij Hoei. De diverse
thema's en de dialogen met andere kunstenaars uit Delvaux' tijd
vormen een interessante wisselwerking in het parcours, dat verder
achronologisch verloopt. De bijzondere dialogen in de tentoonstelling
worden aangegaan met werken en/of foto's van René Magritte,
James Ensor, Constant Permeke, Gustave De Smet, Félicien
Rops, Constant Montald, Pablo Picasso, Giorgio De Chirico en Amedeo
Modigliani. Deze goed geselecteerde werken geven aan hoe het universum
van Delvaux tot stand is gekomen, door invloeden, ontleningen
aan of toevalligheden van deze voorgangers of tijdgenoten.
Warhol
Het eerste schilderij in de tentoonstelling is één
van zijn eerste creaties, een klein olieverfwerkje op paneel,
gemaakt in 1920. Hierin is Delvaux duidelijk geïnspireerd
door Modigliani (1884-1920). Een wat wazig portret van een jonge
vrouw voor een venster, dat al een poging lijkt om de vrouw de
al eerder genoemde centrale plaats in zijn oeuvre te geven. Maar
even verderop bijvoorbeeld, hangt weer een blikvanger, een soort
vierluik van zeefdrukken gemaakt door Andy Warhol (1928-1987).
Dit is afgeleid van een foto uit 1981 ter gelegenheid van Warhols
bezoek aan Brussel, waarbij de kunstenaars elkaar hebben ontmoet
en samen werden gefotografeerd. Naar verluidt is dit het enige
portret dat Warhol maakte van een Belgische kunstenaar.
Van
Jules Verne tot de treinen en trams
Zijn kindertijd is een sleutel tot het oeuvre van Delvaux. De
avonturen van Jules Verne fascineerden hem en hij verdiepte zich
zowel in de inhoud van de boeken als in de illustraties daarin
van de kunstenaar en illustrator Édouard Riou (1833-1900),
van wie hij de plaatjes exact overzette in zijn eigen werk. Ook
op jonge leeftijd werd Delvaux geïnspireerd door de trams
die hij vanaf het balkon van zijn ouderlijk huis voorbij zag rijden.
De voertuigen werden onderdeel van talrijke composities, evenals
treinen en stations met of zonder prominent aanwezige naakte of
geklede mensen.
Tekeningen
In het oeuvre van Delvaux zijn tekeningen bijzonder belangrijk
omdat hij in de eerste plaats een tekenaar was. Hij maakte een
onderscheid tussen voorbereidende tekeningen voor een schilderij,
als een soort studie, en spontane, op zichzelf staande tekeningen.
De tekeningen zijn talrijk, variërend van eenvoudige schetsen
tot aquarellen en tekeningen in Oost-Indische inkt. Sommige vluchtig
uitgevoerd, andere zo verfijnd dat ze een schilderij zouden kunnen
zijn.
Rumeurs
Een van de hoogtepunten in het parcours is de reconstructie van
het atelier van Delvaux. Paul Anrieu (1930-2018), een vriend van
Delvaux, kwam in 1980 op het idee de kunstenaar te volgen, terwijl
hij in zijn atelier aan het werk was. In 1981 realiseerde Anrieu
de film 'Naissance d'un Tableau-Rumeurs'. Dit schilderij van Delvaux
komt hierin als het ware voor een tweede keer tot stand, waarbij
de opbouw zich ontwikkelt naargelang de kunstenaar van gedachten
verandert, waaruit weer blijkt hoe rijk en veranderlijk zijn verbeelding
was.
Symbolist,
neo-impressionist, post-expressionist, magisch realist of surrealist
Sinds zijn laatste oeuvre-tentoonstelling in KMSK Brussel in 1997
is dit het eerste retrospectief van de meester, uiteraard ook
in het kader van 100 jaar (Belgisch) surrealisme. Al wordt hem,
zoals gezegd door de curator, tekort gedaan door zijn kunst alleen
tot die stroming te rekenen. Delvaux had niet het groepsgevoel
van de Belgische surrealisten, maar door zijn krachtige en eigenzinnige
stijl kreeg hij wel een zekere erkenning bij zowel zijn Belgische
als Franse collega's binnen die stroming.
Poëtisch
De dichter Paul Éluard (1895-1952) was gefascineerd door
het werk van Delvaux en droeg in 1939 een gedicht aan de kunstenaar
op, getiteld: 'Exil'. Op verzoek van de cineast Henri Storck (1907-1999)
leest Éluard het gedicht voor in Storcks film 'Le monde
de Paul Delvaux': youtube.com/LeMonde.
Aan het eind van het parcours wordt in een tijdlijn de levensloop
en de artistieke ontwikkeling van Delvaux weergegeven. Eigenlijk
een niet te missen tentoonstelling, die ook nieuwsgierig maakt
naar de stichting Paul Delvaux Museum in St.Idesbald, dat nog
bij leven van de kunstenaar is opgericht. Bij de tentoonstelling
is een catalogus verschenen met gelijknamige titel, ISBN 9782930986180.
Paul
Delvaux en zijn universum, nog t/m 16 maart 2025, La Boverie –
Luik, Parc de la Boverie 3, Luik, België. Website: nl.laboverie.com.
Ook interessant: www.delvauxmuseum.be.