|
Dec.
2023 - jan. 2024, 18e jg. nr.3.
Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com.
|
|||||
VOORKANT | ACTUEEL | AGENDA | UITGELICHT | ARCHIEF | COLOFON |
voorpagina artikel |
recensies van tentoonstellingen | actuele
exposities Nederland België |
opmerkelijke kunstberichten |
artikelen
uit vorige nummers |
over Het Beeldende Kunstjournaal |
La Grande Bleu: Schilders van de Méditerranée Het Singer Museum in Laren ademt sinds de verbouwing in 2017 een verfijnde rust uit. De verlichting is zacht gefilterd, de zalen zijn overzichtelijk en de tuin is bij zonlicht een weldadige plaats om bij de thee wat na te praten. De basis van de collectie wordt gevormd door schilders uit de periode 1880-1950, onder meer Anton Mauve, Jan Sluijters, Kees van Dongen, Leo Gestel en Bart van der Leck. Door Peter van Dijk
Maar het begrip 'La Grande Bleu' slaat niet alleen op het water, of de zuidkust, maar omvat voor de Fransen ook de landen rondom de Middellandse Zee, vooral die waar Frankrijk zich zo graag mee verbonden voelt, Egypte, Libië, de Maghreb-landen en Libanon. Het is een geo-politiek concept voor de Fransen. President François Hollande heeft geprobeerd in zijn ambtsperiode (2012-2017) een Unie van Middellandse Zee-landen op te tuigen, als tegenwicht voor de Duitse dominantie in Europa. 'La Grande Bleu' omvat dus in de Franse optiek vele landen en culturen, verbonden door 'het intense blauw van het zoute water en de hemel' daarboven, 'die het gebied tot één geheel maakt', zoals de catalogus uitlegt. En vervolgens lezen we: 'Het kan niet anders dat zo een onnoemelijk breed terrein (..) slechts fragmentarisch, alleen op enkele plaatsen en in een paar momentopnamen getoond kan worden'. De expositie toont alleen werk 'vanaf 1860 tot nu toe en van kunstenaars uit de Lage Landen die zuidwaarts zijn getrokken'. Van Belgen en Nederlanders dus. Dat is dus wel wat anders dan de titel 'La Grande Bleu' suggereert. De
tentoonstelling
Dat was niet om de ruimte opnieuw te definiëren, maar om de vorm eenvoudig te houden en de kleuren van aardetinten beter te laten contrasteren met het warme olijfgroen en het koele grijsblauw. Ook wilde hij op deze manier de rust en harmonische schoonheid van een bergdorpje uitbeelden. Van dezelfde schilder hangt op de tentoonstelling ook een sterk kubistische impressie, opgezet met overheersend gele en groene kleurvlakjes, van 'De haven van Palma de Mallorca' (1914). De drukte van boten is knap getroffen. Hoe anders is de 'Haven van Saint-Tropez' (1969) van Wim Oepts, een bijna abstracte weergave van een kanaal, een paar boten, huizen en een strand. Sterke kleuren (oker, gifgroen) tegen zachte (geelroze) tinten. Of 'De haven van Sanary' (1938), geschilderd door de realist Hendrik-Jan Wolter, een gezellig strandgezicht met jeu de boules-spelers. Twee totaal verschillende interpretaties van landschappen zijn te zien bij Ferdinand Hart Nibbrig en André Derain. Hart Nibbrig laat in 'Landschap in Algerije' (1905) een overbelicht sprookjesland zien met lichtgroene cactussen en vele bomen in een lichtpaarse bloesem. De fauvist André Derain heeft het 'Landschap bij Cassis' (1908) nogal expressionistisch neergezet in zware donkerblauwe kleuren, die contrasteren met het alom aanwezige geel, in vele tinten. De aanpak van de tentoonstelling doet me denken aan een videopresentatie van het 'Atelier des Lumières' in Parijs, drie jaar geleden. In een immense verlaten gieterij in het 11de arrondissement, voerde het 'Atelier des Lumières' de toeschouwer mee in een wervelende digitale videoreis door het zuiden van Frankrijk, getiteld 'Voyage en Méditerrannée', met werken van schilders als Pissarro, Renoir, Signac, Monet, Matisse, Chagall, Derain en Dufy. Het idee was te laten zien hoe belangrijk Zuid-Frankrijk was voor de ontwikkeling van deze schilders. De kijker werd ondergedompeld in een stortvloed van digitale afbeeldingen van vijfhonderd schilderijen in een veelheid van stijlen. Het 'Atelier des Lumières' beschikt over een expositieruimte van 3300 m2, met tien meter hoge wanden. In de Amsterdamse Westergasfabriek is hetzelfde 'Atelier des Lumières' actief met een compilatie van het werk van twee Spanjaarden, de schilder Salvador Dali en de architect Antoni Gaudi. Te zien t/m 7 januari 2024.
Ook
de makers van de tentoonstelling in Laren hebben zich gerealiseerd
dat 'La Grande Bleu' niet alleen maar een schilderachtig en toeristisch
sprookje is. De directeur schrijft in de catalogus: In het laatste zaaltje wordt een abstract schilderij van Miquel Barceló, 'Hiperbolic', uit 2018 getoond. Met wat goede wil kan je op dit nogal abstracte schilderij een bootje in een wilde zee zien en in de verticale blauwe, zwarte en witte strepen mensen. Barceló zelf zegt dat zijn zeeschilderijen in de eerste plaats een persoonlijke ervaring uitdrukken. "Toen ik deze werken schilderde had ik eerst niet de bedoeling dat het boten werden, dat ontdekte ik later." Het was blijkbaar niet Barceló’s intentie om een drama te schetsen. Toch vergelijkt de maker van de expositie in zijn essay, uit de catalogus, het vermoedelijke bootje van Barceló met het befaamde 'Het vlot van de Méduse' van Théodore Géricault. Van dit schilderij weten we echter dat de schilder beoogde om de scheepsramp van het fregat Méduse uit 1816 realistisch weer te geven. Ook zien we in deze zaal 'Rotsen op Capri' (1917) van Co Breman, een gewoon kalm pointillistisch zee- en rotsgezicht. Er is geen levend wezen te zien, maar het schilderij is ongetwijfeld hier opgehangen vanwege de Eritrese vluchtelingen, die er jaren geleden aanspoelden. Maar wie legt dat verband nog bij zo’n rustig landschapsschilderij?
Beter was het geweest in dit geval het dilemma het dilemma te laten en helemaal niets te doen. La Grande Bleu - schilders van de Méditerranée, nog te zien t/m 7 januari 2024, Singer Laren, Oude Drift 1, Laren. Website: www.singerlaren.nl. Peter van Dijk is journalist. Terug naar boven | Print dit artikel! | LEES MEER ARTIKELEN OP DE PAGINA ACTUEEL |
|