|
Aug.-sept.
2023, 18e jg. nr.2.
Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com.
|
Van Gogh in Auvers: een nalatenschap Vincent van Gogh kwam op 20 mei 1890 per trein aan in het schildersdorp Auvers-sur-Oise, ten noordwesten van Parijs. Op 27 juli schoot hij zichzelf in de vroege avond met een pistool in de hartstreek. In de nacht van 29 juli stierf hij, in het bijzijn van zijn ijlings toegesnelde broer Theo. Door Peter van Dijk Welgeteld zeventig dagen heeft Van Gogh in Auvers doorgebracht, waarvan twee op zijn sterfbed in Auberge Ravoux. In 68 dagen heeft Van Gogh 74 schilderijen en 50 tekeningen vervaardigd, een ongekende werkdrift. De schilderijen en tekeningen lagen hoog opgestapeld onder zijn bed in de kleine hotelkamer van Ravoux. Schilderen en tekenen waren Van Gogh's wapens om zijn depressies en angsten te bestrijden. Uiteindelijk is hem dat niet gelukt, maar het resultaat van zijn strijd heeft wel een indrukwekkende tentoonstelling in het Van Gogh Museum opgeleverd. Bijna al zijn werk uit deze korte periode is samengebracht, uit vele musea en particuliere verzamelingen. Wonder Hij
verliet Parijs om in de Provence zijn
werk, in zijn eigen woorden, jeugdig en
hoopvol te houden, dankzij 'de schitterende,
goed geschakeerde en stralende kleuren'.
Uiteindelijk ging zijn kwetsbare geest
in het zuiden ten onder aan de stress
van het harde werken, het niet vervullen
van zijn vele wensen en aan de drank.
Een voorbeeld van het dunne koord waarop
Van Gogh balanceerde: Aan de journalist
Albert Aurier, die als eerste een lans
brak voor zijn werk (in 1890), schreef
hij:
In de inrichting van Saint-Rémy
zag hij uitgedoofde en lusteloze patiënten
om zich heen, een lot dat hij niet wilde
meemaken. Hij dacht in het noorden vrijer
te kunnen zijn. Kroniek Langzamerhand kreeg het werk uit de Auversperiode meer waardering. De ommekeer kwam in 1986 dankzij een grote Auverstentoonstelling in het New Yorkse Metropolitan Museum. De gezaghebbende Britse kunsthistoricus en Van Goghkenner Ronald Pickvance schreef dat van Gogh's werk uit deze periode "noch tekenen van zijn zogenoemde gekte zijn, noch in de eerste plaats indicatoren van zijn mentale toestand". Rudi Fuchs oordeelde na deze grote overzichtstentoonstelling dat de Auversperiode het summum van zijn kunst heeft opgeleverd. "Misschien gedreven door een onnavolgbare vervoering, misschien ook door haast." Mythevorming In Van Gogh's optiek worstelde de neurotische tijd waarin hij leefde vooral met de vraag hoe het menselijk leed verdragen moest worden. Van Goghkenner, Louis van Tilborgh, stelt in de catalogus vast dat Vincent deze gevoelens kenbaar maakte aan zijn zus en niet aan zijn broer Theo, bang om al te kwetsbaar en zwak over te komen of hem tot last te zijn. Dit wetende kijk je toch met andere ogen naar Gachet, je ziet opeens de lijdende Vincent die zijn lot zo dapper mogelijk probeert te dragen. Experiment Vincent
schreef: "Weer terug hier voelde
ook ik me nog erg terneergeslagen en voelde
ik de storm die jullie bedreigt, ook op
mij blijven drukken. Ik probeer gewoonlijk
tamelijk goed gehumeurd te zijn, maar
ook mijn leven is aan aan de wortel aangetast,
ook ik sta niet meer stevig op mijn benen.
(…) Zo - hier teruggekeerd ben ik
weer aan het werk gegaan, omdat ik heel
goed wist wat ik wilde, heb ik sindsdien
drie grote doeken geschilderd. Het zijn
immense uitgestrekte korenvelden onder
woeste luchten en ik heb nadrukkelijk
geprobeerd er triestheid, extreme eenzaamheid
in uit te drukken." Lof
van de natuur Triestheid
en hartversterkende weidsheid bestaan
naast elkaar in een korte tijdspanne,
ambivalentie was Van Gogh's specialiteit.
Ondanks de onvermijdelijke droefenis van
het bestaan wilde hij ook de lof van het
leven en de natuur bezingen. Emmanuel
Coquery (conservator van het Musée
d'Orsay in Parijs) wijst er, in een mooi
essay in de catalogus, op dat Vincent
zelf zijn ambivalentie heel goed herkende.
Hij schreef immers in een brief aan Theo
(14 mei 1877): Van Gogh in Auvers. Zijn laatste maanden, nog te zien t/m 3 september 2023, Van Gogh Museum, Museumplein 6, Amsterdam. Website: www.vangoghmuseum.nl. Peter van Dijk is journalist. |