Vermeer
belicht en doorgelicht
Publicatie
bij de tentoonstelling 'Dichter bij Vermeer', Rijksmuseum Amsterdam
Er
is in de laatste pakweg 150 jaar wel meer onderzoek gedaan naar
het leven en werk van Johannes Vermeer (1632-1675), maar het internationaal
team van Vermeerkenners onder leiding van Pieter Roelofs en Gregor
J.M. Weber, deed nog uitgebreider speurwerk.
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
In
het zicht van de grote monografische tentoonstelling 'Dichter
bij Vermeer' in het Rijksmuseum, heeft dat onderzoek en de letterlijke
'doorlichtingen' van zijn werken, weer nieuwe inzichten opgeleverd
over de meesterschilder. Ofschoon er nog wel iets mystieks rond
Vermeer blijft bestaan, is het team weer meer te weten gekomen
over zijn maatschappelijke positie, huishouden, geloofsleven,
zijn technieken en de invloed van zijn omgeving op zijn kunst
en kunde.
Once
in a lifetime
Voor wie geen ticket meer heeft kunnen bemachtigen om daadwerkelijk
dichter bij Vermeer te komen, is deze publicatie van Hannibal
Books wellicht een goed alternatief of een troost. Het boek is
verschenen bij de genoemde tentoonstelling die van 10 februari
tot 4 juni 2023 in het Rijksmuseum in Amsterdam loopt en waar
28 werken van de meesterschilder zijn te bekijken. Dit is de grootste
en meest spraakmakende Vermeertentoonstelling tot nu toe in Nederland.
Het lijkt bijna opgedrongen. 'Once in a life time' of: 'Nu of
nooit', en dat geldt tot over de landsgrenzen, want de genialiteit
van Vermeer is bekend op diverse continenten.
37
werken
Alle 37 (aan Vermeer toegeschreven) werken, worden in dit boek
extensief beschreven, met bijbehorende essays van de diverse Vermeerkenners.
Voor wie inmiddels naar de tentoonstelling is geweest, of voor
de gelukkigen met een geboekt ticket in the pocket, kan het boek
respectievelijk als aanvulling of opmaat dienen. Wat betreft de
werken die normaal al in Nederland zijn te bekijken - dat zijn
er acht, verdeeld over het Rijksmuseum zelf en het Mauritshuis
in Den Haag - lijkt het mijns inziens beter om die in een wat
relaxtere atmosfeer te gaan bekijken, namelijk in hun eigen omgeving
in Amsterdam en Den Haag. De overige twintig zijn in dit geval
wel interessanter, want die zijn van heinde en verre naar Amsterdam
gekomen. Ook valt in deze publicatie veel te lezen over de tijd-
en vakgenoten van Vermeer, hun vernieuwingen, inspiraties, genres.
Ze worden besproken in de 17de eeuwse tijdsgeest, uiteraard meer
dan in de tentoonstelling zelf.
Kunst
en boeken
Het lijvige boek (320 blz. op 130 grams papier, totaal ca. 1000
gram) is ontworpen door Irma Boom (1962), in hardcover of paperback.
Voor de ontwerpster zijn kunst en het maken van boeken nauw verbonden.
Zij ontwierp boeken voor musea en vele kunstenaars. Al twintig
jaar werkt zij samen met het Rijksmuseum. Verder heeft zij internationale
opdrachten op haar naam staan voor tentoonstellingen en boeken,
zoals voor het MoMa in New York, het Art Institute of Chicago,
de architect Rem Koolhaas, het modemerk Chanel, etc. Toepasselijk
genoeg ontving de grafisch ontwerpster negen jaar geleden de Johannes
Vermeer Prijs (Nederlandse staatsprijs voor de kunsten) voor haar
oeuvre.
Details
Boom heeft details uit schilderijen van Vermeer fors uitvergroot
en gebruikte deze voor de omslag en de tussenillustraties in het
boek. Sommige van deze details zijn ook gebruikt in de tentoonstelling
zelf, waarvan het ontwerp eveneens door Boom is gemaakt. Details
of fragmenten uit 'Dame en dienstmeid', 'Het melkmeisje', 'Schrijvende
vrouw in het geel', 'Brieflezende vrouw in het blauw' of 'Meisje
met de rode hoed', zijn goed terug te vinden en daardoor is ook
te zien hoe buitengewoon vakkundig Vermeer was. Het gele (bed)jasje
afgezet met hermelijnbont, dat de schrijvende vrouw in het geel
draagt, heeft Vermeer meerdere malen gebruikt. Op de afbeeldingen
van zijn werk is het vijf keer te zien en mogelijk heeft hij het
ook nog gebruikt in 'Vrouw met de weegschaal', maar dan in een
blauwe kleur geschilderd met wit bont, het heeft dezelfde snit.
Dat
gele jasje is beschreven in de 'Boedelinventaris van Catharina
Bolnes' (dan de weduwe van Vermeer), opgemaakt 29 februari 1676
door notaris Johannes van Veen. Bij 'linne en wolle' staat vermeld
'eene geele zatijne mantel met witte bonte kanten', in de ruimte
die was vastgelegd als 'Inde groote zael' en waar de meeste persoonlijke
eigendommen bewaard werden. Het voelt een beetje als ongeoorloofd
neuzen in iemands eigendommen, maar het is al bijna 350 jaar geleden
en of er nog verre nazaten van Vermeer in leven zijn, is niet
bekend.
Archief
De publicatie lijkt een ware Vermeerencyclopedie of -archief,
zo uitgebreid is alles beschreven, gerangschikt in 24 hoofdstukken
of thema's, beginnend met de afbeeldingen van de 37 schilderijen
van Vermeer. Die afbeeldingen gidsen je door het boek heen naar
herkomst en literatuur, besprekingen, etc. verdeeld over de hoofdstukken.
De hoofdredactie, bestaande uit Pieter Roelofs en Gregor J.M.
Weber, levert de grootste bijdrage aan het geheel, daarnaast nog
teksten van zeven Vermeerkenners, elk vanuit hun eigen expertise.
Achtergronden in de diverse schilderijen, symbolisch of niet,
worden naar voren gehaald. Je komt meer te weten over de tapijten,
muziekinstrumenten, landkaarten, of keukenattributen. Vermeers
rekwisieten als het ware, daar is veel van terug te vinden in
de beschrijvingen.
Landkaarten bijvoorbeeld, Vermeer was geïnteresseerd in topografie
(die kaarten zijn overigens niet terug te vinden in de boedelinventaris).
Hij gebruikte onder meer wandkaarten van Claes Jansz Visscher
(1587-1652) en Willem Jansz Blaeu (1571-1638) als achtergrond
in bijvoorbeeld 'De Schilderkunst', 'Soldaat en het lachende meisje',
alsook 'Jonge vrouw met een waterkan'. Voor zover je kunt zien,
heeft hij ook de legenda goed uitgebeeld.
Voor
Vermeerliefhebbers is deze publicatie beslist een goede investering.
Vermeer (NL), Pieter Roelofs & Gregor J.M. Weber
(red.), hardcover, 320 pagina's, ISBN 978 94 6466 617 5, Rijksmuseum/Hannibal
Books, 59 euro. Website:
hannibalbooks.be/vermeer.
Toch nog even binnen kijken? www.youtube.com/Vermeer,
of de documentaire 'Dicht bij Vermeer' zien: www.eyefilm.nl/nl/dicht-bij-vermeer
(trailer gratis). Ook de expositie in Museum Prinsenhof Delft
is beslist een aanrader: prinsenhof-delft.nl/het-delft-van-vermeer.