Actueel
Vermeer belicht en doorgelicht
Publicatie
bij de tentoonstelling 'Dichter bij Vermeer', Rijksmuseum Amsterdam
Er
is in de laatste pakweg 150 jaar wel meer onderzoek gedaan naar
het leven en werk van Johannes Vermeer (1632-1675), maar het internationaal
team van Vermeerkenners onder leiding van Pieter Roelofs en Gregor
J.M. Weber, deed nog uitgebreider speurwerk.
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
In
het zicht van de grote monografische tentoonstelling 'Dichter
bij Vermeer' in het Rijksmuseum, heeft dat onderzoek en
de letterlijke 'doorlichtingen' van zijn werken, weer nieuwe
inzichten opgeleverd over de meesterschilder. Ofschoon er
nog wel iets mystieks rond Vermeer blijft bestaan, is het
team weer meer te weten gekomen over zijn maatschappelijke
positie, huishouden, geloofsleven, zijn technieken en de
invloed van zijn omgeving op zijn kunst en kunde.
Once
in a lifetime
Voor wie geen ticket meer heeft kunnen bemachtigen om daadwerkelijk
dichter bij Vermeer te komen, is deze publicatie van Hannibal
Books wellicht een goed alternatief of een troost. Het boek
is verschenen bij de genoemde tentoonstelling die van 10
februari tot 4 juni 2023 in het Rijksmuseum in Amsterdam
loopt en waar 28 werken van de meesterschilder zijn te bekijken.
Dit is de grootste en meest spraakmakende Vermeertentoonstelling
tot nu toe in Nederland. Het lijkt bijna opgedrongen. 'Once
in a life time' of: 'Nu of nooit', en dat geldt tot over
de landsgrenzen, want de genialiteit van Vermeer is bekend
op diverse continenten.
|
|
|
Omslag
boek Vermeer. Hannibal Books. |
37
werken
Alle 37 (aan Vermeer toegeschreven) werken, worden in dit boek extensief
beschreven, met bijbehorende essays van de diverse Vermeerkenners.
Voor wie inmiddels naar de tentoonstelling is geweest, of voor de
gelukkigen met een geboekt ticket in the pocket, kan het boek respectievelijk
als aanvulling of opmaat dienen. Wat betreft de werken die normaal
al in Nederland zijn te bekijken - dat zijn er acht, verdeeld over
het Rijksmuseum zelf en het Mauritshuis in Den Haag - lijkt het
mijns inziens beter om die in een wat relaxtere atmosfeer te gaan
bekijken, namelijk in hun eigen omgeving in Amsterdam en Den Haag.
De overige twintig zijn in dit geval wel interessanter, want die
zijn van heinde en verre naar Amsterdam gekomen. Ook valt in deze
publicatie veel te lezen over de tijd- en vakgenoten van Vermeer,
hun vernieuwingen, inspiraties, genres. Ze worden besproken in de
17de eeuwse tijdsgeest, uiteraard meer dan in de tentoonstelling
zelf.
Kunst
en boeken
Het lijvige boek (320 blz. op 130 grams papier, totaal ca. 1000
gram) is ontworpen door Irma Boom (1962), in hardcover of paperback.
Voor de ontwerpster zijn kunst en het maken van boeken nauw verbonden.
Zij ontwierp boeken voor musea en vele kunstenaars. Al twintig jaar
werkt zij samen met het Rijksmuseum. Verder heeft zij internationale
opdrachten op haar naam staan voor tentoonstellingen en boeken,
zoals voor het MoMa in New York, het Art Institute of Chicago, de
architect Rem Koolhaas, het modemerk Chanel, etc. Toepasselijk genoeg
ontving de grafisch ontwerpster negen jaar geleden de Johannes Vermeer
Prijs (Nederlandse staatsprijs voor de kunsten) voor haar oeuvre.
Details
Boom heeft details uit schilderijen van Vermeer fors uitvergroot
en gebruikte deze voor de omslag en de tussenillustraties in het
boek. Sommige van deze details zijn ook gebruikt in de tentoonstelling
zelf, waarvan het ontwerp eveneens door Boom is gemaakt. Details
of fragmenten uit 'Dame en dienstmeid', 'Het melkmeisje', 'Schrijvende
vrouw in het geel', 'Brieflezende vrouw in het blauw' of 'Meisje
met de rode hoed', zijn goed terug te vinden en daardoor is ook
te zien hoe buitengewoon vakkundig Vermeer was. Het gele (bed)jasje
afgezet met hermelijnbont, dat de schrijvende vrouw in het geel
draagt, heeft Vermeer meerdere malen gebruikt. Op de afbeeldingen
van zijn werk is het vijf keer te zien en mogelijk heeft hij het
ook nog gebruikt in 'Vrouw met de weegschaal', maar dan in een blauwe
kleur geschilderd met wit bont, het heeft dezelfde snit.
Dat
gele jasje is beschreven in de 'Boedelinventaris van Catharina Bolnes'
(dan de weduwe van Vermeer), opgemaakt 29 februari 1676 door notaris
Johannes van Veen. Bij 'linne en wolle' staat vermeld 'eene geele
zatijne mantel met witte bonte kanten', in de ruimte die was vastgelegd
als 'Inde groote zael' en waar de meeste persoonlijke eigendommen
bewaard werden. Het voelt een beetje als ongeoorloofd neuzen in
iemands eigendommen, maar het is al bijna 350 jaar geleden en of
er nog verre nazaten van Vermeer in leven zijn, is niet bekend.

|
Twee
pagina's uit boek Vermeer, links 'Het Melkmeisje', (ca.
1660). Hannibal Books. |
Archief
De publicatie lijkt een ware Vermeerencyclopedie of -archief, zo
uitgebreid is alles beschreven, gerangschikt in 24 hoofdstukken
of thema's, beginnend met de afbeeldingen van de 37 schilderijen
van Vermeer. Die afbeeldingen gidsen je door het boek heen naar
herkomst en literatuur, besprekingen, etc. verdeeld over de hoofdstukken.
De hoofdredactie, bestaande uit Pieter Roelofs en Gregor J.M. Weber,
levert de grootste bijdrage aan het geheel, daarnaast nog teksten
van zeven Vermeerkenners, elk vanuit hun eigen expertise. Achtergronden
in de diverse schilderijen, symbolisch of niet, worden naar voren
gehaald. Je komt meer te weten over de tapijten, muziekinstrumenten,
landkaarten, of keukenattributen. Vermeers rekwisieten als het ware,
daar is veel van terug te vinden in de beschrijvingen.
Landkaarten bijvoorbeeld, Vermeer was geïnteresseerd in topografie
(die kaarten zijn overigens niet terug te vinden in de boedelinventaris).
Hij gebruikte onder meer wandkaarten van Claes Jansz Visscher (1587-1652)
en Willem Jansz Blaeu (1571-1638) als achtergrond in bijvoorbeeld
'De Schilderkunst', 'Soldaat en het lachende meisje', alsook 'Jonge
vrouw met een waterkan'. Voor zover je kunt zien, heeft hij ook
de legenda goed uitgebeeld.
Voor
Vermeerliefhebbers is deze publicatie beslist een goede investering.
Vermeer (NL), Pieter Roelofs & Gregor J.M. Weber (red.),
hardcover, 320 pagina's, ISBN 978 94 6466 617 5, Rijksmuseum/Hannibal
Books, 59 euro. Website:
hannibalbooks.be/vermeer.
Toch nog even binnen kijken? www.youtube.com/Vermeer,
of de documentaire 'Dicht bij Vermeer' zien: www.eyefilm.nl/nl/dicht-bij-vermeer
(trailer gratis). Ook de expositie in Museum Prinsenhof Delft is
beslist een aanrader: prinsenhof-delft.nl/het-delft-van-vermeer.
Terug
naar boven | Print
dit artikel!
Schoonheid
uit vernietiging
Breken, verbrijzelen, stukslaan, versplinteren. Soms is vernietiging
nodig om iets opnieuw op te kunnen bouwen. De glaskunstenaars Josepha
Gasch-Muche en Simon Berger experimenteren met een nieuwe vorm van
ambachtelijkheid in de glaskunst.
Door Han de Kluijver
Josepha
Gasch-Muche (1944, Saarland, Duitsland) werkt sinds eind
jaren negentig met dun glas, dat in de industrie wordt gebruikt
voor de productie van technische apparaten, bijvoorbeeld displays
voor mobiele telefoons. Ze werkt vaak met displayglas van
150 micrometer van Schott-Spezialglas. Ze breekt dit transparante
flinterdunne glas in vele scherven, om vervolgens de gelaagde
scherven op diverse ondergronden te bevestigen. De richting
en de dichtheid van de lagen bepalen de structuur en vorm
van het object. Meestal creëert Gasch-Muche geometrische
vormen: cirkels, driehoeken of vierkanten. Op het eerste gezicht
lijkt zo'n oppervlak homogeen en statisch door de gelijkheid
en gelijkwaardigheid van de afzonderlijke delen. Maar wanneer
het daglicht op de glasscherven valt, komen de oppervlakken
op indrukwekkende wijze tot leven. Elke kleine beweging van
de kijker rond de objecten veroorzaakt nieuwe dynamische lichtreflecties.
Het verschijnsel van lichtbreking in het glas wordt versterkt
door de vele boven elkaar liggende lagen. |
|
Josepha
Gasch-Muche, met een van haar glassculpturen. Foto: Wolfgang
Muche. |
Haar
stijl doet denken aan de vertegenwoordigers van de Zero-beweging uit
de jaren vijftig en zestig, die ook de mogelijkheden van kunstwerken
met materiaal en licht verkenden. Maar het flinterdunne, gelaagde
glas van Gasch-Muche reflecteert elk invallend licht veel sterker
dan de metalen of natuurstenen kunstwerken waaraan Zero de voorkeur
gaf. Hoewel glas een zwaar materiaal is, stralen haar objecten een
grote lichtheid uit, die soms doet denken aan kosmische lichtwolken
of sterrenhopen in de ruimte. Haar filigraandeeltjes werken als ijspegels
of franjes die de lichtbreking nog meer versterken. Met deze techniek
bereikt zij in haar werk een hoge graad van perfectie.
Verbrijzelende
schoonheid
Ook Simon Berger (1976, Herzogenbuchsee, Zwitserland) gebruikt
voor zijn glasobjecten een techniek van verbrijzelen, breken en slaan.
Hij laat zien dat glas een ideale drager is voor transparantie, breekbaarheid
en licht. De werken, die schommelen tussen sculpturen en installaties,
tonen Bergers diepe beheersing van het materiaal. Met een hamer versplintert
hij glas in verschillende patronen: in langere stroken, in een netwerk
van ruitjes, of stralend vanuit het trefpunt. Het is fascinerend om
te zien hoe Berger een hamer hanteert, zoals andere kunstenaars een
penseel of pen. In de kracht van zijn handelingen schuilt tegelijkertijd
een tederheid. Het breekbare materiaal ondergaat onder Bergers handen
een metamorfose naar een tweede leven, dat nog fascinerender is dan
het eerste. Door vernietiging ontstaat nieuwe schoonheid. Simon Berger
is opgeleid als timmerman en begon als graffitikunstenaar, voordat
hij zich tot andere media wendde. Als liefhebber van mechanica besteedde
hij ook veel tijd aan het bewerken van autokarkassen. Toen hij nadacht
over wat hij met de voorruit van een auto kon doen, begaf hij zich
voor het eerst op het pad van de glaskunst.

|
|
Simon
Berger, 'Shattering Beauty', Murano 2023. Foto:
Francesco Allegretto. |
|
Glasstress-tentoonstelling
bij Berengo studio op Murano, 2022. Foto: Han de
Kluijver. |
|
Zijn
werk was vorig jaar (2022) onderdeel van de Glasstress-tentoonstelling
van Berengo studio op Murano, in Venetië. Nu is het opnieuw op
Murano te zien, in de tentoonstelling 'Shattering Beauty', in het
Museo del Vetro (tot 7 mei 2023). In deze tentoonstelling gaat hij
nog verder met het verkennen van het materiaal glas. Hij creëert
nu diepte-effecten, door de randen van achtereenvolgende gelaagde
glasplaten af te breken, waardoor meer portretten achter elkaar verschijnen.
Zo weet hij bij een tweedimensionaal portret in diverse lagen van
een leeuw (een symbool van Venetië) om te toveren tot een driedimensionale
installatie van glazen kubussen. In een ander werk brengt Berger,
door het glas turquoise te kleuren, de kleur van de lagunes rond het
eiland de tentoonstellingsruimte binnen. Het gebruik van spiegels
maakt niet alleen zelfreflectie mogelijk, maar verwijst ook weer naar
de geschiedenis van de stad, aangezien Murano-spiegels in de 18e eeuw
als populaire luxeobjecten naar andere Europese landen werden geëxporteerd.
Het
gebruik van glas als beelddrager is in Europa al eeuwenlang in verschillende
vormen bekend. Of het nu voorwerpen zijn, die worden beschilderd met
ornamenten, glas-in-loodramen of schilderingen op glas. Bij deze objecten
wordt kleur altijd gebruikt om een verhaal of versiering aan het glas
toe te voegen. Dit verschilt drastisch met Bergers techniek van de
figuratieve, en vooral tweedimensionale, representatieve kunst. In
feite wordt in de werken van Simon Berger, datgene wat wordt voorgesteld
uit het doorzichtige materiaal gewerkt, uit de transparantie.
.jpg)
|
Kwaliteit
en eigenzinnigheid
De werken van Josepha Gasch-Muche en Simon Berger laten
ons nadenken over vernieuwing in de glaskunst. Wat kan glaskunst
in deze tijd toevoegen en betekenen? Wellicht is het credo
van beide kunstenaars: als je met een materiaal wilt werken,
vernietig het dan zodat je het diepste ervan kunt leren
kennen en breng het dan weer bij elkaar.
Door
op deze wijze te experimenteren met glas ontstaan er nieuwe
technieken, die de eenentwintigste eeuw weer een gouden
tijd kunnen maken voor het ambacht in glas.
|
Tentoonstelling
'Shattering Beauty', samengesteld door Sandrine Welte en Chiara
Squarcina. Foto: Francesco Allegretto. |
|
Han
de Kluijver is architect bna bni bnsp.
Terug
naar boven
| Print dit artikel!
Twee
haiku's van Ria Giskes. Verder op deze pagina vindt u er nog twee.
dicht
gebladerte
vogels verdwijnen
in een levende muur
merelnest -
terwijl ik katten verjaag
vindt een ekster het
|
|
|
Haiku: Ria Giskes-Pieters; foto: ©John
Giskes.
Meer haiku's van Ria Giskes vindt u hier: http://tjilp.blogspot.com.
Terug
naar boven
De
(Gemiste) Opleiding van mejuffrouw Vogel
Raphaela Vogel in Museum De Pont Tilburg
Kunst
kan actueel zijn en confronterend. Ga naar museum De Pont in Tilburg
en kijk gefascineerd naar de film van de Duitse kunstenares en feministe
Helke Sander (11 minuten). Een wanhopige vrouw klimt met een baby
in de draagzak in een eng-hoge hijskraan. Een kleuter klautert voor
haar uit. Tijdens haar klimpartij strooit de vrouw pamfletten naar
beneden. Er staat op geschreven dat ze met haar kinderen naar beneden
springt als zij voor middernacht geen betaalbare woning heeft.
Door
Peter van Dijk
Het
is een gebeurtenis uit de voormalige DDR tijdens de woningnood
van de jaren 1970-80. De afloop kennen we niet. De Duitse
kunstenares en feministe Helke Sander heeft het drama later
nagespeeld in een studio. Haar video is een van de belangrijke
inspiratiebronnen van de jonge en gevierde Duitse kunstenares
Raphaela Vogel. Aan het omvangrijke werk van Vogel is een
tentoonstelling in museum De Pont in Tilburg gewijd. Een redelijk
grote overzichtstentoon-stelling, die Vogel zelf 'Kraaan'
heeft gedoopt. Een woordspeling, die verwijst naar een hijskraan
en dus ook naar de video van Sander en naar de kraanvogel,
een van de vele beesten die Vogel in haar werk gebruikt. |
|
|
'Können
und Müssen', 2022, Polyurethaan elastomeer, staal, messing,
anatomisch model en wagen 220 × 135 × 1030 cm.
Courtesy: de kunstenaar, BQ, Berlin; Galerie Meyer Kainer,
Wenen. Foto: Eddo Hartmann. |
Ze is
geboren in 1988, woont en werkt in Berlijn. Groot geworden in de Duitse
antikraak- en antifascisme beweging. Ze nam deel aan het Nederlandse
postgraduate programma 'De Ateliers' van 2014 tot 2016. Ze is een
komeet aan de kunsthemel als multimediaal kunstenares en muzikaal
talent (ze speelt voortreffelijk piano, harmonica en zingt prachtig).
Haar grote wens is een musical te maken in de trant van een mis.
Hoogmoed
Hoewel ze zelf zegt huiverig te zijn voor het grote verhaal, staat
voor haar de hijskraan symbool voor de hoogmoed van de mens. Het mannelijk
exemplaar van de mensensoort was de aanleiding voor haar voorliefde
voor zeer grote werken. In een interview met het modeblad Vogue, Duitse
editie (april 2020), vertelt ze dat het, te midden van al die aanstormende
dominante mannen op de academie, lastig was om op te vallen. Door
hele grote dingen te maken, zagen ze in ieder geval opeens je werk
staan. Raphaela afficheert zich niet als feministe, maar ze probeert
wel kunstwerken te scheppen vanuit een vrouwelijk perspectief. Een
definitie daarvoor heeft ze niet. Ze doet het, zegt ze, gewoon als
persoon.
Al meteen
bij binnenkomst van de grote tentoonstellingshal van De Pont word
je geconfronteerd met wat wellicht als een vrouwelijke kijk geduid
kan worden. Een groot anatomisch model van het mannelijke voortplantingsorgaan
op een kar, wordt voortgetrokken door tien witte geraamtes van giraffen.
De titel luidt: 'Kunnen en moeten', vorig jaar voor het
eerst te zien op de Biënnale in Venetië. Alles is opvallend
aan dit kunstwerk, de vele beesten, de kar met wielen, de grote slappe
penis, de roze vleeskleur. Hoe kunnen we dit geheel plaatsen, begrijpen?
Verschillende interpretaties zijn mogelijk. Je moet er in ieder geval
omheen lopen en dan zie je dat op de meeste onderdelen een ziekte
of aandoening staat geschreven. Op de prostaat staat kanker, op de
ballen balkanker, op de penis erectiestoornissen, op de blaas blaaskanker
en op de eikel staan wratten getekend.
Het mannelijke
geslachtsorgaan kent vele ziekten, maar wordt in dit werk op een kar
met wielen, een verhoging, rondgereden. Is dit een satire? Een mikpunt
van spot? Een laatste restje waardigheid? In ieder geval is helder
dat alle triomfantelijkheid is verdwenen. Het is een anatomische dwarsdoorsnede
geworden, zoals van andere onderdelen van het menselijke lichaam,
met ziektes en zwaktes. Het mannelijke geslacht is in deze voorstelling
in ieder geval zijn historische dominantie kwijt. Het is niet meer
dan het is. Een orgaan. In dezelfde trant heeft ze in 2017 'Uterusland'
gecreëerd, de boezem van een vrouw, half anatomisch opengelegd,
zodat tepelopbouw, zenuwen, bloed- en melkvaten zichtbaar worden (niet
in Tilburg te zien). Dit beeld staat niet op een voetstuk, maar gewoon
op de grond en is eveneens door draden verbonden met giraffen.
Giraffen

|
Vogel gebruikt vaak giraffen in haar werk, want deze dieren
maken weliswaar indruk met hun lange nekken, maar stralen
niet zoals olifanten of neushoorns dominantie uit. In feite
zijn het door hun kwetsbare hoge poten en lange nek, frêle
dieren. 'Tussenbeesten' noemt zij hen.
De
hoogmoed van de mens komt terug in haar bouwwerkenpark,
'Rollo' (2019) genaamd. De naam is een gebaar naar haar
poedel en onafscheidelijke vriend, Rollo. De hond speelt
in verschillende video's mee. Niet in deze. Hij moet beneden
blijven als zij in een duizelingwekkende kraan klimt.
|
'A
Woman's Sports Car', 2018, Video 4:38 minuten, sportwagen,
2 projectoren, LED-verlichting, stof. Afmetingen Sportwagen:
112 x 162 x 370 cm. Courtesy: de kunstenaar, BQ, Berlin. Foto:
Eddo Hartmann. |
|
Ze heeft
haar handen hard nodig voor een 360 graden-filmtoestel. Eenmaal hoog
in de kraan verkleint zij zelf tot een nietige pop in een draaikolk
van ringen. Deze video 'Rollo' speelt op een megabreed scherm te midden
van een flink aantal wereldberoemde bouwwerken, die op schaal zijn
nagemaakt. Ze zijn iets groter dan de bezoeker en alleen al daardoor
veel minder dominant, het geheel heeft een Madurodam-effect. De Arc
de Triomphe, het Vrijheidsbeeld en de Zuil van Nelson op Trafalgar
Square hebben al hun grootsheid verloren, dankzij een tijdrovende
ingreep van Raphaela Vogel, die alles nauwgezet nagebouwd en verkleind
heeft. Tijdens het lopen tussen de gebouwen klinkt de stem van Vogel
door speakers. Zij zingt op de wijs van Nina Simone's 'Ain't Got No,
I Got Life', en somt haar zegeningen en tegenslagen op.
Spitfire
'A Woman's Sports Car' (2018) is mogelijk een mix
van jeugdherinneringen, dromen en verwachtingen. De sportauto, die
centraal staat in dit werk, is een Spitfire, de legendarische, kleine
sportauto van Triumph, waarvan er tussen 1962 en 1980 zo'n 300.000
geproduceerd zijn. Vooral lenige jonge mensen met niet al te grote
beurzen kochten deze cabriolet, waarin je weliswaar opgevouwen zat,
maar wel in de zon. De moeder van de kunstenares reed er in rond,
getuige onder meer het nummerbord M AMA 59H. De gele Spitfire staat
op een ronddraaiend platform, de koplampen werpen kattenogen op de
muur. Een video, wederom gemaakt met een 360 graden camera, wordt
geprojecteerd vanuit een vogel(?)kooitje, dat gemonteerd is op de
achterkant van de Spitfire. Op de voorstoel ligt de zwarte pruik van
moeder. (Haar moeder heeft Raphaela intussen laten weten de Spitfire
graag te willen overnemen). De projectie toont door elkaar lopende
beelden van paradijselijke vakantieoorden, Indiase of Perzische paleizen,
bossen waarin Rollo rondholt, toendra's, zandverstuivingen.
Veel caleidoscopische opnames. Raphaela speelt zo nu en dan op accordeon.
De soundtrack is van Vogel zelf, accordeonmuziek, reclamedeuntjes,
mysterieuze geluiden.
Op deze
tentoonstelling is nog ander werk uit de serie 'Uterusland' (2019)
te zien. Een video waarin Vogel met een levensechte babypop een waterglijbaan
afroetsjt. De suggestie is dat de glijbaan een eindeloos geboortekanaal
is, duizelingwekkend voor de foetus, maar het is ook alsof de maker
haar eigen geboorte herbeleeft. Het beeld beweegt voortdurend met
de ronddraaiende vrouw en baby mee. Het geluid lijkt op zware ademhaling.
In dezelfde duistere zaal hangt voor het videoscherm een lange draad
met een serie melkmachines. De slangen aan de zuignappen zijn gemaakt
van ragfijne strengen witte wol.
Mens en dier zijn in een zaal samengebracht, alsof de scheidslijn
tussen mens en dier er niet toe doet, oneigenlijk is. Een
terugkerend thema in het werk van Raphaela Vogel.
Behalve
video's, installaties en multimediale kunst maakt Vogel ook
eenvoudige, mooie kunstvoorwerpen, zonder verhaal. Prachtig
is 'Ultranackt, Blik op Uterusland'. Een simpel driedimensionaal
kruis, het meest lijkend op een Maltezer kruis, grijs van
kleur dat een metalig effect oproept, met twee paarse vlinders
tegen elkaar gezet en vier witte ogen in het centrum. Een
figuur uit een sciencefiction video.
|
|
|
'The
(Missed) Education of Miss Vogel', 2021, pen, oliekrijt, olieverf,
leer, lijm, geitenleer, schapenleer, elandenleer en koord.
Diverse afmetingen. Courtesy: de kunstenaar, BQ, Berlin. Foto:
Eddo Hartmann. |
Lock-down
Tijdens de corona lockdown heeft Raphaela Vogel veel gelezen. Al deze
verzamelde kennis wilde ze opslaan, systematiseren en doorgeven aan
de buitenwereld. Op een creatieve manier, maar hoe? Ze prepareerde
zeventien dierenhuiden, van geit, schaap en eland en hing ze in de
vorm van platte kadavers aan een constructie van aluminium buizen.
Iedere huid beschilderde, bekraste, beplakte ze met teksten en schema's
over muziek, componisten, verwijzingen naar de filosofie, referenties
aan Karl Marx en Pierre Bourdieu (Frans socioloog), zinnen uit de
literatuur en de popcultuur. Eén huid heet 'De Petroleum Boom'
en behelst een stratenplan vol grootvervuilers uit de fossiele industrie.
De voorste, allereerste huid, versierde ze met mooie lichtblauwe en
roze kleuren en met haar zelfportret in roze en zwart. Ze gaf de hele
serie de grappige titel mee 'De (Gemiste) Opleiding van mejuffrouw
Vogel'. De zeventien huiden, die over meer dan vijftig meter lengte
hangen, vormen de meest subjectieve en vrolijke mindmap van een individu,
die ik ooit gezien heb.
Kraaan,
Raphaela Vogel, nog t/m 27 augustus 2023, De Pont Museum, Wilhelminapark
1, Tilburg. Website: https://depont.nl.
Peter
van Dijk is journalist.
Terug
naar boven |
Print dit artikel!
Theodoor
Rombouts: Herontdekking van een Vlaamse caravaggist
Het
Museum voor Schone Kunsten -MSK- Gent, presenteert de eerste monografische
tentoonstelling ooit gehouden over Theodoor Rombouts, Virtuoos van
het Vlaamse caravaggisme (1597-1637).
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
Het
MSK is het oudste museum van België, destijds (1798)
ontstaan als een 'provinciaal' museum in de stad
Gent, met een kleine verzameling kunstwerken, aanvankelijk
bijeengebracht in de Sint-Pieterskerk. Vrijwel een eeuw na
de oprichting werd de vriendenvereniging van het museum in
het leven geroepen door een groep Gentse notabelen en kunstliefhebbers;
nu dan honderdvijfentwintig jaar oud. Sinds 1904 is het museum
gehuisvest in het monumentale onderkomen aan het Citadelpark.
In
het kader van het 225-jarig bestaan van het museum, is een
vernieuwd parcours samengesteld dat langs zo'n zeshonderd
kunstwerken voert (uit de collectie van 20.000 objecten) en
de geschiedenis van dit museum en de verworven kunstwerken
verhaalt.
|
|
|
Theodoor
Rombouts (Antwerpen, 1597 – Antwerpen, 1637), 'Allegorie
van de vijf zintuigen', 1632, olieverf op doek. Museum voor
Schone Kunsten Gent, foto Cedric Verhelst.
|
In dit
dubbele jubileumjaar wordt onder meer een ode aan Theodoor Rombouts
gebracht, een kunstenaar die ten onrechte in de vergetelheid is geraakt.
Tijdens zijn korte leven genoot hij wel bekendheid en waardering in
Antwerpen en ook van grootheden en tijdgenoten als Rubens, Van Dyck
en Jordaens.
Caravaggio
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik alleen van Rombouts' naam
had gehoord, niet als 'Vlaamse caravaggist', eerder als Vlaamse oude
meester en dan nog zonder specifieke beelden, maar dat veranderde
bij het zien van de tentoonstelling. Het Centraal Museum Utrecht presenteerde
'Caravaggio en Europa' in 2018, een expositie die ik niet heb bezocht,
anders zou ik waarschijnlijk eerder oog in oog hebben gestaan met
de werken van Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) en zijn
navolgers, waaronder Rombouts...
Karel van Mander schrijft in 1604 in zijn Schilder-boeck: 'Daer is
oock eenen Michael Agnolo van Caravaggio, die te Room wonderlijcke
dinghen doet.' (Bron: Centraal Museum Utrecht)
Van Mander spoort de 'Schilder-jeught' aan Caravaggio na te volgen.
Rome was voor een jonge kunstenaar dé plek om zijn opleiding
af te ronden. Met name om er de kunst uit de oudheid en de renaissance
te bestuderen.
Italië
En zo deed Rombouts dat ook in 1616 en, toen nog maar een tiener,
reisde hij vanuit Antwerpen samen met enkele vakgenoten naar Italië.
Zijn opleiding had hij tot dusver bij Frans van Lanckvelt (?-1638)
gekregen, en daarna bij Abraham Janssen (1573-1632). De laatste zou
hij overtreffen met zijn kunst en kunde. Rombouts bleef tot 1624 in
Italië, waar hij werd geïnspireerd door de belangrijkste
navolger van Caravaggio, Bartolomeo Manfredi (1582-1622). Hij verbleef
niet alleen in Rome, maar ook in Pisa en Florence. Terug in Antwerpen
(Rombouts werd lid van het Sint Lucas Gilde), ontwikkelde hij een
geheel eigen artistieke signatuur, met zowel invloeden uit het Noorden
als Zuiden.
Postuum
vereerd
De tentoonstelling is samengesteld uit onderwerpen als 'Religieuze
Taferelen', 'Lichaam en Geest', 'De Zintuigen', 'Muziek', 'Grootse
Opdrachten', 'Atelier en Samenwerking', 'Vrolijke Gezelschappen' en
'Spel'. Deze selectie is gemaakt door Dr. Frederica van Dam, samen
met Dr. Johan de Smet en Valentine De Beir. Het resultaat is een verrassend
(en postuum verdiend) nieuw totaalbeeld van de kunstenaar en zijn
werk.
MSK
en Rombouts
Het MSK heeft een bijzondere band met de Antwerpse oude meester. In
1860 werd de 'Allegorie van de vijf zintuigen' (1632)
verworven door het museum. Dit werk is inmiddels uitgegroeid tot een
publieksfavoriet. Ook het grootste werk van Rombouts, de 'Allegorie
van het Schepengerecht van Gedele' (1627/28), behoort tot de vaste
collectie die in het museum wordt getoond. Dat werk is ook niet zo
makkelijk te verplaatsen naar depot, door de afmetingen van 382 x
435 cm. Daarnaast noem ik nog het werk 'Bij de tandentrekker'
uit circa 1628, dat speciaal voor deze tentoonstelling is gerestaureerd.

|
Dat
Rombouts zijn leermeester voorbijstreefde met zijn schilderkunstige
kwaliteiten, is goed te zien in het thema Religieuze Taferelen.
Het tafereel van 'De kruisafneming' (1627/28),
het werk dat uit de Sint-Baafs Kathedraal is gekomen, heeft
Rombouts beslist emotioneler en dramatischer verbeeld dan
Janssen - beide werken worden hier samen getoond - maar misschien
is dat persoonlijk. Het succes en de bekendheid van Rombouts,
vooral door zijn vrije en zijn genrewerken, werden na zijn
plotselinge dood ondergesneeuwd door die van zijn vak- en
stadsgenoten, de barokschilders Rubens, Van Dyck en Jordaens.
Rombouts werd niet ouder dan veertig jaar en als gevolg daarvan
is zijn oeuvre beperkt gebleven, ofschoon een mens in de zeventiende
eeuw met vijfenveertig jaar al oud was.
|
Theodoor
Rombouts (Antwerpen, 1597 – Antwerpen, 1637), 'Kaartspelend
gezelschap', ca. 1627-32, olieverf op doek. Koninklijk Museum
voor Schone Kunsten Antwerpen. |
Muziek
en Spel
Mijn favorieten zijn te vinden in het thema Muziek en Spel, waar dan
ook bij mij ineens een vage herkenning kwam van Rombouts' werken.
De taferelen met muzikanten, waarbij hij de muziekinstrumenten zo
loepzuiver heeft geschilderd. Om het thema te versterken, is in deze
zaal een prominent gedeelte ingericht met onder meer muziekinstrumenten
uit die periode, met hier en daar de namen van de instrumentmakers
erbij vermeld. Jammer wel dat er (op dat moment) geen achtergrondmuziek
te horen was van bijvoorbeeld een schalmei, luit of gitaar, om de
sfeer te verhogen. U kunt voorbeelden van luitmuziek horen via deze
link: www.youtube.com/Luit.
Lute
player
Voor het campagnebeeld is Rombouts' 'De Luitspeler' uit
1620 gebruikt. Het is een van zijn meest succesvolle en invloedrijke
werken, overgekomen uit het Philadelphia Museum of Art voor deze tentoonstelling.
Het werk siert eveneens de omslag van de catalogus. De muzikant luistert
scherp naar de klank van zijn luit, of er geen imperfect toontje in
schuilt. Het trijpen tafelkleed met daarop enkele attributen is tastbaar
geschilderd. De vader van de kunstenaar was een welgestelde kleermaker
en de kennis van textielstructuren en de weergave ervan beheerste
Rombouts met recht: Virtuoos.
Het Philadelphia
Museum of Art bezocht ik lang geleden, maar het werk van Rombouts
kan ik me niet herinneren, wellicht was het toen ook 'on loan'. Het
museumbijschrift in Philadelphia luidt (vertaald uit het Engels):
'Luitspelers werden vaak belachelijk gemaakt vanwege de buitensporige
hoeveelheid tijd die ze besteedden aan het stemmen van hun instrumenten.
De intense blik van deze straatmuzikant lijkt de moeilijkheid van
de taak te onderstrepen en suggereert dat er misschien meer op het
spel staat dan muzikale harmonie. Het tonen van een muziekinstrument
dat gestemd wordt, was een verhulde verwijzing naar het streven naar
harmonie in de liefde. Snaarinstrumenten kunnen ook matigheid symboliseren,
vooral wanneer ze worden getoond in het gezelschap van een kroes en
een pijp, zoals hier'.
In
de zaal waar het werk 'De Kaartspelers' is te
zien, staat een vitrine waarin eeuwenoude (gave) speelkaarten
zijn gerangschikt, samen met een prachtig, eveneens oud triktrakspel.
Al deze toepasselijke attributen geven de tentoonstelling
een speels en aantrekkelijk karakter.
Bij de tentoonstelling is de eerste monografische catalogus
verschenen die is gewijd aan het oeuvre van Theodoor Rombouts,
hardcover, 288 pagina's, Uitgeverij
Snoeck, ISBN 9789461618155, 50 euro.
|
|
|
Zaalzicht.
(c) Martin Corlazzoli. |
Sint-Baafs
Kathedraal
En ben je toch in Gent, dan is onder (veel) meer een bezoek aan de
Sint-Baafs kathedraal een aanrader. 'Het Lam Gods' heb
ik daar al een paar keer kunnen bewonderen, zowel in oude als gerestaureerde
staat. Nu dan op een vaste plaats in de Sacramentskapel, in een geklimatiseerde,
veilige glazen behuizing. Een iconisch kunstwerk met een bewogen geschiedenis...
In de vernieuwde twaalfde-eeuwse crypte – waar het tijdens de
wintermaanden binnen behaaglijker is dan in de koude kerk erboven
– is een 'Augmented Reality' tour ingericht. In die tour wordt
het dagelijks leven in het atelier van de gebroeders van Eyck uitgebeeld.
'Augmented People' kan je bezig zien als leerling kunstschilders die
meehelpen met het voorbereiden van de olieverf, zoals het vijzelen
van de pigmenten. Ook Jan van Eyck zelf, samen met de opdrachtgevers
van het veelluik, Joos Vijd en zijn vrouw Elisabeth Borluut, die daar
goedkeurend rondwandelen en toekijken. Het is heel even wennen aan
de bril met de 'real world' rondgang erachter, maar het is de moeite
waard. Wil je dat toch liever niet, dan kan een tablet met earphones
een alternatief zijn. Meer informatie: www.sintbaafskathedraal.be/nl/lam-gods-ar-tour.
Theodoor
Rombouts, Virtuoos van het Vlaamse caravaggisme, t/m 23 april 2023,
Museum voor Schone Kunsten, Fernand Scribedreef 1, Gent, België.
Website: www.mskgent.be.
Terug
naar boven |
Print dit artikel!
Glazen
vitrine HDK architecten: De grens is vloeibaar
Hoe maak je een symbiose van oud en nieuw, waarin verleden en toekomst
samenkomen, verweven in tijd en ruimte? De thermisch geïsoleerde
glazen vitrine bij de renovatie van een woonhuis tot een 'artist
in residence' plek, is door HDK architecten zo onzichtbaar mogelijk
gemaakt. De glazen rechthoek staat volledig in dienst van een kunstwerk
van de Deense kunstenaar Jeppe Hein, dat er in opgehangen is.
Door
Han de Kluijver
Het
project is een van de vier genomineerden voor de Glas Award
2023. Bouwend Nederland Vakgroep GLAS organiseert voor de
elfde maal deze prijs voor vooruitstrevende en spraakmakende
initiatieven en projecten op het gebied van vlakglas.
In dit project van HDK architecten heeft een woonhuis in de
omgeving van Wassenaar een transformatie ondergaan. Aan de
buitenzijde is hier niet veel van te zien. De ingrepen betreffen
vooral de binnenkant van het woonhuis, maar de grootste verandering
bevindt zich onder het maaiveld. Daar is onder en langs het
woonhuis een grote kelder aangebracht. Aan de lange zijkant
van de kelder is over de gehele lengte een twee meter brede
doorbraak gemaakt in het maaiveld.
Op
de koppen van deze betonnen sleuf bevinden zich patio's, terwijl
het middendeel benut is voor het plaatsen van de glazen vitrine.
Deze vitrine staat in open verbinding met de kelder en heeft
een binnenklimaat. De vitrine en de patio's zorgen voor een
toetreding van daglicht in de kelder. Twee verdiepingshoge
glazen schuifpuien maken de ondergrondse patio's bereikbaar.
|
|
|
De
roestvrij stalen objecten van Jeppe Hein hangen trapsgewijs
in een oplopende lijn. Foto: Walter Frisart Fotowerk. |
De grootste
patio biedt ruimte aan een platformlift, om grote kunstobjecten naar
binnen te kunnen brengen. Deze patio is van de kelder afgescheiden
met een grote schuifpui, met één grote ruit (ca 4,5
x 3 meter). Het enige dat boven maaiveld zichtbaar is, is een grote
volglazen rechthoek met een oppervlak van 3 x 8,5 meter en een hoogte
van 4 meter.
De
glazen vitrine
De glazen vitrine is in zijn geheel op een stalen tafelframe geplaatst.
Dat stelbare frame is het intermediair tussen het beton van de kelder
en de glazen bovenbouw, die uiterst gevoelig is voor maatafwijkingen.
Het frame bood tevens ruimte voor het aanbrengen van installaties,
waaronder roosters voor het inblazen van lucht langs het glas om condensvorming
te voorkomen. Het volledig glazen volume bevat een zelfdragende glasconstructie,
bestaande uit vier hardglazen portalen. De toleranties van de werking
van de onderliggende kelder zijn opgevangen in de dimensionering en
detaillering van het glazen volume. De portalen zijn ingeklemd op
de betonnen kelderrand van het kelderdak, de knopen van de spanten
zijn daarbij scharnierend uitgevoerd. Normaliter hebben portalen een
belangrijke functie bij de stabiliteit van een gebouw en worden ze
uitgevoerd met momentvaste (star, niet flexibel) verbindingen. Maar
in glas zijn momentvaste verbindingen behoorlijk fors en zichtbaar.
Het betekende wel dat het dakvlak als schijf zou moeten werken om
de krachten van de windbelasting over te brengen naar de kopgevels,
die als één grote ruit zijn uitgevoerd. Tussen de vinnen
en de dakligger was geen zware verbinding meer nodig. Om de schuifkrachten
op te vangen is gebruik gemaakt van een roestvrij stalen blokje omhuld
met kunststof als drukverdeler. De benodigde sleuf voor het blokje
is uitgefreesd in het glas van zowel de liggers als de bovenzijde
van de vinnen.
Het dakvlak
heeft een licht afschot (helling) en heeft dezelfde ritmiek als de
gevels. Een hangend kunstwerk van de Deense kunstenaar Jeppe Hein
vormt een trapsgewijs oplopende lijn over de volledige hoogte van
acht meter. Aan de vier portalen zijn de zeven kunstwerken van elk
zo'n 120 kilo opgehangen, met behulp van midden door de glazen
liggers aangebrachte aluminium buizen. De buizen zijn opgedeeld in
segmenten en zijn ter plaatse van de liggers gekoppeld met schroefhulzen
en draadeinden. De elektrische voorzieningen zijn in de glazen constructie
weggewerkt.
Glazen
balustrades

|
Op
het maaiveld zijn balustrades geplaatst rondom de patio's.
Die zijn ook volledig in glas uitgevoerd. Tussen de gelaagde
ruiten is dezelfde zonwerende folie toegepast als in de
glazen vinnen, zodat beide een gelijke blauwige kleur hebben.
Ook bijzonder zijn de lichthappers, waardoor de ondergronds
gelegen smalle gang achter het woonhuis daglicht krijgt.
De lichthappers hebben een vrije vorm, ongeveer als een
langgerekte ovaal.
De
buitenzijde is uitgevoerd in roestvrij staal. De vrijwel
vlakke bovenzijde is afgedekt met een bijzondere ruit. Dit
isolatieglas is voorzien van een zwarte print die volledig
afgestemd is op de onderliggende bouwkundige constructie.
De brede strook isolatie blijft daardoor onzichtbaar. In
de lange wand van de betonnen kelderbak is vrijwel onzichtbaar
een deur opgenomen, die naar de gang naar de naastgelegen
woning leidt. De deur werkt als een lade en schuift –
elektrisch aangedreven – uit de muur.
|
De
plaatsing van de glazen spanten en het glas. Foto: Walter
Frisart Fotowerk. |
|
De glazen
vitrine van HDK architecten laat zien dat architectuur het afbakenen
van ruimte is. Het glazen gebouw doet alle moeite er niet te zijn.
Het is een ruimte waarin architectuur en kunst samensmelten. Slechts
doordat zij aan complexe technische en constructieve eisen voldoet,
onderscheidt zij zich van kunst.
Han
de Kluijver is architect bna bni bnsp
Projectinformatie:
Architect: HDK architecten bna bni bnsp, Rotterdam
Aannemer: Van Waning Bouw, Capelle aan den IJssel
Engineering glas: Si-X, Benthuizen, en ABT, Velp
Montage glas: Si-X, Benthuizen
Oplevering: december 2022
Terug
naar boven
| Print dit artikel!
Twee
haiku's van Ria Giskes.
kentering
achterin de tuin
een streepje zon
een zilvermeeuw
verdiept het blauw
en tilt me op
|
|
|
Haiku: Ria Giskes-Pieters; foto: ©John
Giskes.
Meer haiku's van Ria Giskes vindt u hier: http://tjilp.blogspot.com.
Terug
naar boven
TEFAF
Maastricht, een korte impressie
De
36ste editie van The European Fine Art Fair (TEFAF) in Maastricht
is weer met succes afgesloten. Ruim 50.000 nieuwsgierige en verwachtingsvolle
bezoekers heeft de beurs kunnen verwelkomen, waartussen voor zover
bekend geen overvallers. Bij dat laatste zij aangetekend dat de beveiliging
op scherp stond, met detectiepoortjes zoals op een luchthaven en met
beveiligers (M/V) die met dunne staaf-penlights in tassen, groot of
klein, tuurden.
Door
Joke Nieuwenhuis Schrama
De
beurs had een wat andere configuratie dan voorgaande edities,
al werd hij wel gehouden in dezelfde grote hal van het MECC,
met (gedeeltelijke) verdieping, en zoals gebruikelijk in maart.
Aangezien
vanuit Amsterdam, met het openbaar vervoer reizend, één
dag beslist te weinig is voor een bezoek aan deze beurs, is
het praktisch om vooraf een gericht parcours te bedenken.
De hoek waarin de sectie Works on Paper zich bevindt, leek
me een goede optie om te beginnen, met vandaar uit wat uitlopers
naar de secties Design en Modern Art. |
|
|
TEFAF
Maastricht, 2023. Foto: Alixe Lay. |
De Frankfurtse
galerie Helmut H. Rumbler toonde enkele etsen van Giovanni Battista
Piranesi (1720-1778). Het is altijd een plezier om naar de 'wilde'
werken van deze kunstenaar te kijken. Er hing ook een werk van Piranesi's
zoon Francesco (1758-1810), 'De uitbarsting van de Vesuvius' (1779).
Het is een soort co-productie met Louis Jean Desprez (1743-1804),
die de ets van Piranesi overschilderde met waterverf en gouache, in
1781.
Bij de
Oslose Galleri K bekeek ik een enorme houtdruk, een portret, getiteld
'Natascha IV' van Franz Gertsch (1930-1922), waarbij ik me afvroeg
hoe groot de blokken of planken waren geweest om dit werk van 232,5
x 182 cm te kunnen maken. Gertsch gebruikte drie blokken, alsook drie
kleuren.
Vrijwel
dagelijks waren er presentaties van een half uur, van stand- of galeriehouders,
over een thema of een werk van een kunstenaar uit hun stal (uit heden
of verleden). Bij de Parijse galerie Maria Wettergren trof ik zo'n
presentatie, gehouden door de elegante galeriehoudster zelf, met een
intro van de kunstenaar Mathias Bengtsson (1971), die een sculptuur
dan wel suggestief meubelstuk voorstelde:
www.tefaf.com/artworks/Bengtsson.
Wim
T. Schippers (1942) ontwaarde ik op een bankje bij galerie Hidde van
Seggelen. Ik ging dus even naar binnen in de tamelijk volle stand
(met kunstobjecten), om te zien of wellicht iets van Schippers was
uitgestald. Et voilà, heel braaf ogend, hij was toen nog maar
twintig: www.tefaf.com/artworks/Schippers.
De Venetiaanse
galerie van Caterina Tognon had ongelooflijk fijn glaswerk geëtaleerd
van de kunstenaar Lilla Tabasso (1973). Eigentijdse botanische, uiterst
frêle objecten in de eeuwenoude (Murano) glastechniek. Ik vroeg
de galeriehoudster hoe zij in vredesnaam deze glaswerken vervoert.
Die vraag bleek vaker gesteld. Het was intussen een routineklus geworden,
die de galeriehoudster zelf voor haar rekening neemt. De kunstwerken
zijn gelukkig gedeeltelijk demontabel.

|
Bij veel van de werken zat al een rood stickertje op de
bijschriften. Het was kennelijk een goede beurs geweest
voor haar en de kunstenaar. Zie ook: www.youtube.com/Tabasso.
Showcase
Vervolgens liep ik ongeveer diagonaal door de MECC hal naar
de verdieping waar in deze editie de showcase was ingericht,
met enkele interessante nieuwkomers. Ik trof hier onder
meer de New Yorkse galerie Ambrose Naumann, met een prachtig
werk van Ferdinand Knab (1834-1902), 'Romeinse ruïne
bij zonsondergang', uit 1894, zie: www.tefaf.com/artworks/Knab.
|
TEFAF
Maastricht, 2023. Foto: Loraine Bodewes. |
|
De Parijse
galerie Pingel Rare Books, ook een nieuwkomer, had in haar stand,
toepasselijk, enkele (oude) landkaarten van Nederland uitgestald.
Verder toonde zij ook een kaart van het maanoppervlak, gemaakt in
de 18de eeuw, die nog steeds grotendeels klopt met de hedendaagse
NASA-opnamen.
Van alle
251 deelnemende galeriehouders, met oude of nieuwe kunst, antiek,
juwelen of prenten, is via deze link één werk uit hun
collectie te zien: www.tefaf.com/artworks
TEFAF
Maastricht werd gehouden van 11-19 maart 2023. Tot de volgende TEFAF
in 2024, zoals te doen gebruikelijk.
Terug
naar boven
| Print dit artikel!
De
temperatuur van het glazen landschap
Vierde International Biennale of Glass (IBG)
De vierde International Biennale of Glass (IBG) in Sofia,
Bulgarije, heeft met 562 inzendingen aan prestige gewonnen. De inzendingen
laten een goed beeld van de verschillende benaderingen en methoden
om met glas te werken zien. De inzendingen zijn door een internationale
jury beoordeeld.
Door
Han de Kluijver
Maar
is door de grote hoeveelheid inzendingen de temperatuur van
het glazen landschap van deze eeuw te peilen? Dat is maar
zeer de vraag. Hoewel veel mensen 'hedendaagse objecten' van
glas maken, vergt het nogal wat om dat om te zetten in een
volwaardige hedendaagse kunstpraktijk. Het is anno 2023 lastig
om tot een canoniserend beeld te komen, waarschijnlijk omdat
de tijd van stromingen grotendeels voorbij is. Het glazen
landschap is onmiskenbaar diverser geworden en de variatie
is groot. De onderlinge samenhorigheid lijkt toegenomen, maar
er is wel een gemis aan debat. Natuurlijk is de dialoog hard
nodig. |
|
|
Bert
Frijns. Foto kunstenaar.* |
De glasindustrie en de glaskunst staan namelijk voor grote uitdagingen,
of het nu gaat om klimaatverandering, schaarste van grondstoffen,
hoge gasprijzen, of het uitsterven van tradities. Tegelijkertijd kan
glas ook een cruciale rol spelen bij de aanpak van deze problemen,
denk aan efficiënt en duurzaam gebruik van hulpbronnen, aan behoud
van culturele waarden en aan algemeen menselijk welzijn.
De
meeste kunstenaars presenteren zich solitair, al is er wel meer aandacht
voor engagement. Wat de inzendingen gemeen hebben, is de artistieke
integriteit en de moed en toewijding van de deelnemende kunstenaars
om hun eigen creatieve paden te bewandelen, op zoek naar kwaliteit
en eigenzinnigheid. Uit Nederland zijn twintig objecten geselecteerd
van de volgende kunstenaars: Arthur - heArthur - van Buuren, Ellen
van Dijk, Eva van der Zand, Hilde de Rooij, Ida Scheijgrond, Jan Hooghiemstra,
Jelena Popadic, Jesse Greulich, Kim Gromoll, Linda van Huffelen, Sacha
Brienesse, Selma Hamstra, Tirza Verrips. Christine Vanoppen is de
enige geselecteerde deelnemer uit België. Het is een succes,
dat er zoveel inzendingen zijn, maar daardoor was het lastig een keuze
te maken. De vraag rijst waar IBG in de toekomst naar toe wil. Ook
is dit geen garantie voor een evenwichtige tentoonstelling. Om de
ruim 200 objecten uit 49 landen te exposeren, is er nu voor gekozen
om naast de National Gallery ook de UniArt Gallery en de Sredets Gallery
als expositieruimte te gebruiken. De tentoonstellingen zijn wel gelijktijdig,
van 5 oktober t/m 3 december 2023.
Naast
de dertien geselecteerde kunstenaars wordt met de Nederlandse ambassade
in Bulgarije gewerkt aan een extra Nederlandse tentoonstelling in
de National Gallery in Sofia. Hiervoor zijn uitgenodigd Barbara Nanning,
Jenny Ritzenhoff, Bert Frijs, Han de Kluijver en Jan Hein van Stiphout.

|
De twintig objecten van de geselecteerden worden op kosten
van de organisatie en de Nederlandse ambassade vanuit een
centraal punt in Nederland naar Sofia getransporteerd en
weer teruggebracht. Hierover krijgen de geselecteerden nog
bericht.
Als
jurylid was het voor mij een mooie gelegenheid om te zien
wat glaskunstenaars vandaag de dag inspireert en beweegt.
Het gesprek over de staat van het hedendaagse glas is op
een intrigerend kruispunt. Maar als jury heb je ook een
verantwoordelijke taak. Wie wordt geselecteerd? En waarom?
Eenduidige vragen, maar het antwoord hierop is dat niet,
zeker niet als er veel te kiezen valt. Als jurydeelnemer
kun je dan niet anders dan je eigen agenda voeren: criteria
naar je hand zetten, aanvullen en ombuigen. Alleen zo ontstaat
er een basis voor een goed gesprek. Deze agenda heeft de
uitkomst bepaald. Ik heb me ingespannen om een oordeel te
vellen over de artistieke waarde van de werken. Is het werk
goed gemaakt en heeft het een sterk visueel of emotioneel
karakter? Wat is de impact? Originaliteit en innovatie zijn
zeer belangrijk. Heeft de maker een innovatieve techniek
gebruikt, is het werk visueel origineel, zijn de boodschap
en het concept van het werk relevant en origineel?
|
Jan
Hein van Stiphout, 'De Grote Oorlog'. Foto: Philip van Boxtel.** |
|
Door
internet en de massamedia is het onvermijdelijk dat veel kunstenaars
vandaag de dag grotendeels door dezelfde omgeving worden geïnformeerd,
vanuit dezelfde bronnen. Hun werk kan oppervlakkige overeenkomsten
vertonen, maar het kan nog steeds origineel zijn in concept. Ik heb
geprobeerd te kijken naar wie echt iets te bieden heeft, wie grenzen
verlegt en bijdraagt aan de ontwikkeling van glas als artistiek expressiemedium,
om zo werk te maken dat krachtig is en nieuw. Maar om vandaag de dag
echt een verschil te maken, heeft glas een onuitwisbare stempel van
individualiteit nodig en het opnieuw uitvinden van dit wiel wordt
een steeds zeldzamere prestatie.
Meer
informatie:
glassbiennale.nbu.bg.
*Bij
foto boven: Bij Bert Frijns zijn glas, water, licht en beweging
de belangrijkste elementen in zijn werk. Met deze ingrediënten
werkt de beeldend kunstenaar al drie decennia in een minimalistische
eenvoud en met een sterk gevoel voor poëzie. De schoonheid zit
hem in het ontdoen van iedere franje of versiering. Het minimalistische
werk van Frijns behoort tot de fundamentele kunst. Hij onderzoekt
de fundamentele principes van vorm, kleur, grootte en techniek. De
uiteindelijke creatie lijkt simpel, maar in werkelijkheid gaat daar
een langdurig proces aan vooraf. Foto: Bert Frijns
**Bij
foto onder: Als zoon van een glazenier is Jan Hein van Stiphout
opgegroeid met glas. Hoewel hij een klassieke kunstopleiding volgde
in tekenen en beeldhouwen, en naar eigen zeggen niet per se in glas
hoeft te werken, was glas altijd en overal aanwezig. 'Het is voor
mij een gemakkelijk materiaal om mijn ideeën in vorm te geven,'
zegt hij. Het biedt zelfs de mogelijkheid om natuurgetrouw te werken
terwijl de verwondering of vervreemding voelbaar blijft. Dat zien
we ook terug in de bloemen die onderdeel zijn van zijn nieuwe werk.
Foto: Philip van Boxtel
Han
de Kluijver is architect bna bni bnsp.
Terug
naar boven
| Print dit artikel!
Kunstflitsen
Een
rubriek met tips over mooie tentoonstellingen en evenementen die een
bezoek waard zijn, of mooie boeken.
'Slo
Mo Mother' in Vleeshal Middelburg is de eerste solotentoonstelling
van de Finse kunstenaar Emma Jääskeläinen (1988) in
Nederland. Zij presenteert recente sculpturen, speciaal aangepast
en uitgebreid met nieuwe elementen voor Vleeshal. Lichamelijkheid,
vertraging en herhaling spelen een belangrijke rol in Jääskeläinens
werk. Dit komt niet alleen tot uiting in haar 'Gustoniaanse' plompe
lichaamsvormen, maar ook in haar keuze voor marmer als voornaamste
materiaal. Hoewel Jääskeläinen wezenlijke vragen over
moederschap en zorg aansnijdt, doet ze dit altijd met een komische
en zachte vormentaal, waardoor het werk nooit ernstig wordt. Naast
steen werkt Jääskeläinen veel met metaal en gevilte
wol. In de Vleeshal toont Jääskeläinen de sculpturen
'At Her Fingertips' en 'Repose' waar ze speciaal voor deze tentoonstelling
nieuwe elementen aan toevoegt. Voor het publieksprogramma op zaterdag
17 juni werkt ze aan een performance waarin de metalen kettingen uit
'At Her Fingertips' worden gebruikt als instrumenten door de Finse
muzikanten Verneri Pohjola en Joonas Riippa. Tijdens dit programma
zal de Finse schrijver en dramaturg Even Minn hun essay 'Alien Mother'
voordragen, dat een belangrijke inspiratiebron vormde voor Jääskeläinens
werk. Emma Jääskeläinen, 'Slo Mo Mother',
nog t/m 2 juli 2023. Vleeshal centrum voor hedendaagse kunst, Markt
1, Middelburg. Website: https://vleeshal.nl.
(RdB)
In Kunst
Centrum Haarlem is sinds 15 april de tentoonstelling 'Binnenskamers
– Rooms I made to love you' te zien met werk van Marit Dik,
Holger Bunk, Maaike Nijlunsing en Michel Campfens. Deze vier kunstenaars
zijn door curator Joost Pollmann bij elkaar gebracht. De vier geven
elk op een heel eigen manier, in verschillende technieken en met verschillende
benaderingen, ruimten of kamers weer met menselijke aan- en afwezigheid.
Samen vormen deze kunstwerken een mooie balans tussen abstractie en
figuratie, tussen plat en ruimtelijk, tussen man en vrouw, tussen
leegte en levenslust. De tentoonstelling is nog te zien t/m 3 juni
2023. Meer informatie: www.kunstcentrum-haarlem.nl.
(RdB)
De Rijksakademie
opent dit voorjaar weer de deuren voor de jaarlijkse Open Studios.
Het evenement gaat van start tijdens Amsterdam Art Week (31 mei t/m
4 juni 2023) en vindt plaats in twee opeenvolgende lange weekenden:
van 2 t/m 4 en 8 t/m 11 juni 2023. 48 nationale en internationale
kunstenaars delen hun artistieke praktijk en presenteren wat is ontstaan
uit een periode van experimenteren, onderzoeken en het produceren
van nieuw werk. Twee weken lang gonzen alle gangen en ruimtes in het
gebouw van creativiteit met naast de veelzijdige studiopresentaties
een uitgebreid programma van performances, films en talks. Bezoekers
krijgen de kans om zich te verdiepen in de verschillende praktijken
en ideeën die de kunstenaars hebben ontwikkeld en die de grenzen
verleggen van wat hedendaagse kunst kan zijn en doen. Rijksakademie
van beeldende kunsten, Sarphatistraat 470, Amsterdam. Website: www.rijksakademie.nl.
(RdB)
De tentoonstelling
'After the Last Sky' in de Appel van Inas Halabi
draait om het zichtbare en onzichtbare trage geweld in een landschap,
en vormt een rijke voedingsbodem voor vragen over hoe we geweld in
beeld brengen en waarnemen, en of we beelden wel kunnen vertrouwen.
De werken, films, soundscapes, gaan over verschillende regio's die
gebukt gaan onder koloniaal geweld. Door een gedetailleerde blik onthullen
ze hoe het land, en het geluidslandschap om ons heen, een uitdrukking
zijn van dominante politieke macht en de strijd en veerkracht van
de gemeenschappen die eraan onderworpen zijn. Inas Halabi zal zowel
nieuw als eerder gemaakt werk presenteren. De tentoonstelling verkent
tal van thema's en zet aan tot collectief nadenken over de dilemma's
waarmee de bezitlozen worden geconfronteerd in relatie tot de manieren
van representatie en zichtbaarheid als gevolg van het vestigingskolonialisme.
De tentoonstelling gaat vergezeld van een publieksprogramma, zie de
website van de Appel. Inas Halabi (1988, Palestina) is beeldend kunstenaar
en filmmaker. Haar praktijk houdt zich bezig met hoe sociale en politieke
vormen van macht zich manifesteren en de impact die over het hoofd
geziene, of onderdrukte, geschiedenissen hebben op het hedendaagse
leven. Ze woont en werkt tussen Palestina en Nederland. de Appel,
Schipluidenlaan 12, Amsterdam. Website: www.deappel.nl.
(RdB)
Het feestelijk
jubileumprogramma voor de vijftigste verjaardag van Ruigoord
start het laatste weekend van april. Tijdens dit bijzondere weekend
wordt het ontluiken van de natuur gevierd en daarmee het nieuwe seizoen.
Beide dagen is er een biologische zaden- en plantenmarkt genaamd Groenoord,
is er boompoëzie, bokashi gefermenteerde aarde workshops, wildplukwandelingen
én er worden natuurfilms getoond. Ruigoord is een eigentijdse
kunstenaarskolonie, culturele en creatieve vrijhaven, idealistische
én idyllische atelierlocatie midden in een oase van groen.
Ruigoord is voor de jaarlijks tienduizenden bezoekers een magisch
toevluchtsoord in een razendsnelle wereld. Een plek waar je mag dromen,
aan de rand van Amsterdam. Voor kunstenaars is het sinds 1973 een
plek om zich terug te trekken en aan hun oeuvre te werken. Weg uit
de dagelijkse beslommeringen van een geïndustrialiseerde wereld.
Het zijn meteen ook de redenen waarom de drie stichtingen –
Stichting Ruigoord, Stichting Landjuweel en Stichting Honderd Jaar
Ruigoord - hebben besloten de viering van 50 jaar Ruigoord groots
aan te pakken. Om ervoor te zorgen dat de waarde van Ruigoord als
cultureel erfgoed voor onze maatschappij nog zichtbaarder wordt en
daarmee ook gewaarborgd blijft. Meer informatie: Ruigoord, Ruigoord
76, Amsterdam. Website: https://ruigoord.nl.
(RdB)
Impressie
Kasteel
Ruurlo zie je voor je als je binnen bent gelopen door een
prachtige zwart/goud gelakte poort. Het ligt rondom in het water en
oogt als een perfect gerenoveerd kasteel. Bezoekers komen binnen over
een prachtig architectonisch glazen brug. Het Kasteel is lange tijd
gebruikt door de Gemeente Ruurlo, als gemeentehuis. Als museum geeft
het nu een inkijkje in het adellijk leven uit vervlogen tijden. Ook
is er een rijke verzameling schilderijen en tekeningen van de imaginair
realist Carel Willink (1900-1983) te zien. Kasteel Ruurlo bezit de
grootste collectie van deze markante schilder. Kamer voor kamer wordt
zijn oeuvre en ontwikkeling getoond. Beginnend met een jeugdig portret
als jonge man en eindigend met het laatste werk door Willink voltooid.
Kasteel
Ruurlo en de dubbele watermolen spreken al eeuwen tot de verbeelding
van bezoekers en kunstenaars. Het gehele gebied rond Ruurlo en het
kasteel waren decor voor de televisieserie De Zevensprong uit 1982,
een verfilming van het boek van Tonke Dragt. Carel Willink,
een van de grootste Nederlandse schilders van de 20ste eeuw, komt
in dit markante bouwwerk, omgeven door typische Hollandse wolkenluchten,
tot zijn recht. Hij zou zich hier tijdens zijn leven thuis hebben
gevoeld.
Verder
is er een tentoonstelling te zien van Lynne Leegte
(1965, Luton UK). Deze kunstenares is geïntrigeerd door de verschillende
ruimtes van dit kasteel met het schitterende behang en de ingelegde
parketvloeren. Speciaal voor deze kamers (ruimtes) heeft Lynne Leegte
sculpturen, foto's, installaties gemaakt. Nog te zien t/m 11 juni
2023. Kortom: een bezoek aan Museum Ruurlo is alleszins meer dan een
dagje uit.
Meer
informatie: www.museummore-kasteelruurlo.nl.
(Petra
Adema-Nienhuis)
Terug naar boven
|
|