|
Dec.
2022 - febr. 2023, 17e jg. nr.3.
Eindredactie: Rob den Boer. E-mail: redactie.bkj@gmail.com.
|
De artistieke reis van Gustav Klimt Na zeven jaar onderzoek en voorbereiding brengt het Van Gogh Museum in Amsterdam een indrukwekkende tentoonstelling over Gustav Klimt. Schitterende topstukken zijn bijeengebracht uit het Weense Belvedere Museum, uit andere musea en uit particuliere collecties, die overtuigend de invloed van ettelijke kunstenaars op Gustav Klimt aantonen. Door Peter van Dijk Voor het eerst in zestig jaar is Klimt's 'Waterslangen II' (1904) uit een particuliere collectie te zien. Drie naakte nimfen golven mee met het water, tussen gouden en paarse bloemen en sierlijke gouden lijnen. De voorste nimf met geel-gouden haren kijkt de toeschouwer kalm observerend aan. Naast deze decoratieve sensuele onderwaterwereld hangt 'De drie bruiden' (1893) van de Nederlandse kunstenaar Jan Toorop, een tableau van golvende, cirkelende lijnen, die tezamen een krioelende menigte elegante vrouwen voorstellen. De vrouwelijke aantrekkingskracht wordt door Toorop verdeeld over drie archetypen, de drie bruiden in het centrum van de tekening: links de maagdelijke non, in het midden moeder de vrouw en rechts de wellustige hetaere (gezelschapsdame). De verwantschap tussen beide werken is overduidelijk. Klimt (1862-1918) was, zo blijkt uit onderzoek, onder de indruk geraakt van Toorop, wiens werk geregeld in Weense galerieën te zien was en makkelijk verkocht werd. De driedeling van Toorop fascineerde Klimt, die net als Toorop dol op vrouwen was. Mannen schilderde hij meestal van achteren, de rug stevig en gespierd, de armen in een beschermende omarming. Vrouwen werden in alle standen vereeuwigd, vaak staand en frontaal, gezicht en handen realistisch. Vrouwenportretten In de helder geordende en overdadig geïllustreerde catalogus worden de diverse invloeden die Klimt in zijn leven als schilder ondergaan heeft, overtuigend onderbouwd. Het boek is het resultaat van een hechte samenwerking met de conservatoren van het Belvedere Museum in Wenen, dat volgende jaar met deze imponerende tentoonstelling zijn 300-jarig bestaan viert. Effectbejag Muurschilder Bij de tentoonstelling van de eerste twee studies in het gebouw van de kunstvereniging Secession van 1901 en 1902 braken heftige controversen en schandalen uit. Klimt had naakte mensen als onderdeel van een omhoog wentelende menigte in al hun deplorabele en triomfantelijke situaties, ziekte, ouderdom, berusting, extase, schoonheid, geschilderd. Terwijl de Weense kleinburger schande van het werk sprak, werd het op de Parijse wereldtentoonstelling met een gouden medaille geëerd. Tot het moment van deze opdracht had Klimt geen naaktstudies gemaakt en dankzij deze opdracht kreeg hij zelf groeiende aandacht voor de verschillende levenssituaties van de mens. Centraal in de zwevende stroom van de menselijke toestand en allerlei symbolen staat de vurige omarming van een liefdespaar. Uit de voorstudies van Klimt blijkt dat hij de liefdesdaad zag als belangrijkste impuls in de kringloop van het leven. Na de rel weigerde de Universiteit de grootse werken uit te laten voeren. Het Weense burgerdom triomfeerde, maar niet voor lang. In de Weense pers werd al tien jaar lang steen en been geklaagd over het provinciale, duffe kunstklimaat van de hoofdstad. Er werden nauwelijks tentoonstellingen van internationale grootheden georganiseerd. Organisator De exposities van de Secession en Gustav Klimt waren salonfähig geworden. De pers dankte in verschillende publicaties de schilder voor zijn inzet voor de Secession, die een omwenteling had veroorzaakt. Ook de ontwikkeling van Klimt zelf profiteerde van het plotselinge contact met de buitenland. Galeriehouders, die een nieuwe wereld ontdekt hadden, haalden werk van bekende en minder bekende kunstenaars naar Wenen. De schilder Klimt hoefde zijn kennis niet meer uit tijdschriften te halen. Beethovenfries Er is veel te zien op de fries. Tegen het plafond zweven langgerekte vrouwen die het verlangen naar geluk symboliseren. Een geknield paar en een staande vrouw, allen naakt, strekken hun armen uit naar de ridder, in goud geschilderd en smeken hem de strijd om geluk te voeren. Op de middelste fries is vooral narigheid en ellende te zien. De reus Typhon en zijn drie dochters, de Gorgonen, die staan voor ziekte, krankzinnigheid en dood. Verder vrouwen die lust, onkuisheid en onmatigheid verbeelden. Vrouwe onmatigheid heeft een grotesk dikke buik. Een scharminkelige vrouw is de knagende bezorgdheid zelve. De dood heeft hangborsten en uitpuilende ogen. Het dikke onmatige vrouwspersoon heeft onder haar buik een prachtige blauwe rok met gouden munten om haar heupen. Op de laatste fries is het een en al vreugde, geluk en liefde. Een lier wordt getokkeld, poëzie voorgedragen, het koor van engelen zingt 'vreugde, mooie vonk van het vuur van de hemel, deze kus aan de hele wereld'. Sierlijke, fijne tekeningen, golvende lijnen, veel bladgoud. (Tip: De fries is het beste te bestuderen in de uitgebreide catalogus.) Onder de drie friezen hangen intieme voorstudies van Klimt, die ook een veelzijdig tekenaar was, van naakte vrouwen. Voor zijn naakten was hij geïnspireerd door een expositie van Rodins tekeningen in Wenen. Klimt doorbrak voor de zoveelste keer Weense taboes, hij tekende onverbloemd schaamhaar en zelfbevrediging. Onder de derde fries met het jubelende koor wordt 'Geborduurde panelen' van Margaret Macdonald Mackintosh (1864-1904) geëxposeerd. Dit werk toont een harmonieus ritme van langgerekte vrouwenlichamen in paarse gewaden met sierlijke ornamenten, oorbellen, hangers. Klimt kende haar werk goed en zijn eigen ritmische vrouwenkoor op de derde fries is hoogstwaarschijnlijk door dit werk beïnvloed. In de hoek staat tenslotte een adembenemend beeld van George Minne, 'Knielende jongeman' (1901). Een fragiele, hoekige jongen die totaal in zichzelf verzonken is. Het diende als inspiratie voor Klimt's knielende man met de uitgestrekte armen voor de gouden ridder, op het eerste fries. Jurisprudentie Klimt had hij al voor het afronden van 'Jurisprudentie' het besluit genomen geen opdrachten meer aan te nemen voor publieke monumenten. Hij vond het voorbereidende werk te zwaar en miste waardering van de Weense bevolking. Hij ging zich voortaan concentreren op portretten en landschappen. De 'Beethovenfries' was het begin van wat zijn 'gouden periode' wordt genoemd. Klimt die een begenadigd decorateur was, had het idee voor het gebruik van bladgoud in zijn schilderijen vermoedelijk gekregen bij het zien van de schilderijen van Giovanni Segantini, een Italiaans-Oostenrijkse schilder, die in jaren 1890 deelnam aan talrijke tentoonstellingen in Wenen. Segantini verrijkte zijn schilderijen met verftoetsjes in complementaire kleuren en bladgoud. Dat gaf zijn werk een levendig en knisperend effect. Uit Klimt's gouden periode zijn in het Van Gogh onder meer te zien 'De Gouden ridder' (1903) op een zwart paard tegen een achtergrond van een heelal vol sterretjes. Hij trekt ten strijde tegen het kwaad, dat op het vierkante doek als gouden slang linksonder binnensluipt. Verder 'Judith', 'Waterslangen I' en 'II', 'De Drie levensfasen'. Landschappen Op de grote impressionisten tentoonstelling van 1903 in Wenen zag Gustav Klimt twee Van Gogh's, 'De vlakte van Auvers' (1890) en 'De roze boomgaard' (1888). Vier jaar later waren bij galerie Miethke in Wenen nog eens 45 schilderijen van Vincent van Gogh te zien. Klimt was gefascineerd, door de pasteuze verfstreken, de contourlijnen en de vrije vrolijke kleuren van Van Gogh. De invloed van de landschapschilder Van Gogh op de landschapschilder Klimt wordt op de Amsterdamse tentoonstelling overtuigend aangetoond. Het sterkste voorbeeld is wel Klimt's 'Laan naar kasteel Kammer' (1912), dat meer op een Van Gogh lijkt dan de echte Van Gogh die er naast gehangen is. Parijs Tekenend
voor zijn herziene artistieke stijl was
de nieuwe versie van 'Adèle
Bloch-Bauer' (1912). Het overdadige
gebruik van goud en kleine decorelementen
van 'Bloch-Bauer I' had plaatsgemaakt
voor een grijzige-groene mantel, een enorme
hoed tegen een achtergrond van grote paarse,
groene en roodbruine vlakken, waarin ook
kleine stripachtige figuurtjes van paarden
en mensen waren geschilderd. Golden Boy Gustav Klimt, geïnspireerd door Van Gogh, Rodin, Matisse, Van Gogh Museum, Museumplein 6, Amsterdam, nog t/m 8 januari 2023 en Belvedere Museum, Wenen, 3 februari t/m 29 mei 2023. Websites: www.vangoghmuseum.nl | www.belvedere.at. Peter van Dijk is journalist. |