Van
Oude Meesters en Nieuwe Meesters
'De
dood van Maria' van Hugo van der Goes is een van de belangrijkste
werken in de collectie Vlaamse primitieven van Musea Brugge. Het
werd tussen 2018 en 2022 grondig gerestaureerd en staat nu centraal
in een tentoonstelling in het Sint-Janshospitaal. In zes thema's
wordt dieper ingegaan op 'De dood van Maria'. Vijf Nieuwe Meesters,
bekende Nederlanders en Belgen, leiden ieder een aspect van de
tentoonstelling in, via videoportretten.
Door
Joke M. Nieuwenhuis Schrama
Hugo van der Goes (1440-1483) behoort tot de Vlaamse primitieven.
Er is in vergelijking met bijvoorbeeld Hans Memling of Jan van
Eyck minder over hem bekend, maar het werk 'De dood van Maria'
dat hij zo'n 540 jaar geleden schilderde, heeft hem zeker faam
gegeven. Karel van Mander heeft Van der Goes in zijn Schilder-boeck
opgenomen, uitgegeven in 1604, en hem daarin als volgt besproken:
"(…) Het leven van Huge van der Goes, Schilder
van Brugge. Het is een ghemeen ghebruyck, oft een dinghen dat
veel gheschiet, wanneer ghesien wort dat yemant, een groot Meester
gheworden zijnde in onse Const, in eeren en voorspoet is gecomen,
dat d'Ouders hun kinders te meer houden op de Teycken-const, ghelijck
Ioannes daer door oock wel veel Discipelen soude ghecregen hebben,
dan het schijnt wel dat hy daer niet te begheerich nae en was:
doch heeft hy ghehadt eenen, ghenaemt Huge van der Goes, den welcken
van grooten gheest en vernuft wesende, is een uytmuntigh goet
Schilder gheworden. Hy heeft van zijn Meester gheleert de Const
van Oly-verwe (...)" (Bron: DBNL)
City
dressing
Als ik Brugge binnenkom vanaf het station – met een fietstaxi,
valt mij de zogenaamde 'city dressing' op, in de kleur blauw.
Dat heeft evenveel te maken met de dan op handen zijnde voetbalmatch
tussen Brugge en Porto (blauw voor Brugge) als met het blauw van
Maria's mantel. Brugge is een Mariastad en de tentoonstelling
'de dood van Maria' in Museum Sint-Janshospitaal wordt met billboards
primair in blauw aangegeven.
Hemelvaart
'Oog in oog met de dood' klinkt wat afschrikwekkend. Door de eeuwen
heen is de dood van Maria uitgebeeld door schilders, tekenaars,
graveurs en beeldhouwers. 'Maria Hemelvaart' was mij eerlijk gezegd
beter bekend dan 'de dood van'. Vermoedelijk omdat ik met de Rooms-Katholieke
religie ben opgegroeid, dat wil zeggen tot aan mijn late tienerjaren
en daarna geloofde ik het wel - in de meest figuurlijke zin welteverstaan.
Maria Hemelvaart, al is het maar een titel, klinkt wat mystieker.
Mariasteden
De Mariadevotie in België is groter dan in Nederland, met
name in Brugge en zoals gezegd maakt deze stad deel uit van de
Belgische Mariasteden, waartoe ook Antwerpen en Halle behoren.
Het is te zien aan de ruim driehonderd Mariabeeldjes in de gevels
van de Brugse gebouwen en woonhuizen. Ze worden onderhouden door
een Mariavereniging, sommige met een eigentijdse twist, maar altijd
met een verwijzing naar Maria.
Nieuwe
meesters
De thematische tentoonstelling omvat, met het gerestaureerde paneel
'De dood van Maria' als middelpunt, zeventig objecten, waaronder
schilderijen van onder meer Van der Goes, Hans Memling, Petrus
Christus, Geertgen tot Sint Jans, Jan Provoost en Albrecht Bouts.
Verder sculpturen, manuscripten en religieuze gebruiksvoorwerpen,
voornamelijk 14e, 15e of 16e eeuws. Uit deze objecten zijn zogenaamde
'drivers' geselecteerd, die een verwijzing bevatten naar de kunst-
en cultuurhistorische betekenis van 'De dood van Maria'. Deze
werken zijn geïnterpreteerd door kunstenaar Berlinde de Bruyckere
(1964), op het thema: Zin. En door Ivo van Hove (1958), theater
en operaregisseur, op het thema: Beleven. Door Anne Teresa de
Keersemaeker (1960), choreografe, op het thema: Virtuoos. Door
Ilja Leonard Pfeijffer (1968), dichter en schrijver, op het thema:
Maria Icoon. En door Sholeh Rezazadeh (1989), schrijfster en arts,
op het thema: Afscheid. Te zien zijn video-opnames waarin de vijf
bovengenoemde nieuwe meesters hun professionele en individuele
dialoog met Van der Goes' werk en de betreffende 'drivers' hebben
gecreëerd. Een tweetal wordt hieronder uitgelicht.
Zin
In dit thema vertelt Berlinde de Bruyckere in een videoportret
van enkele minuten over haar invalshoek. Dat er van het schilderij
'De dood van Maria' een spirituele kracht uitgaat, is zeker. Het
werk zou uitnodigen tot contemplatie en innerlijke beschouwing.
De 'drivers' bij dit thema zijn de werken van Geertgen tot Sint
Jans, 'Johannes in de Wildernis' (ca.1480/90) en van Hans Memling,
'Van Nieuwenhovediptiek' (1487).
Maria
Icoon
Het videoportret in dit thema is van Ilja Leonard Pfeijffer en
de 'driver' is het vijftiende eeuwse eiken altaarstuk 'Het sterfbed
van Maria' van Adriaen van Wesel. Onder invloed van de kerk ontwikkelde
Maria zich tot de superster van de christelijke, religieuze iconografie.
De vele artistieke interpretaties liegen er niet om. In de late
middeleeuwen werd Maria door kunstenaars steeds vaker als menslievende
en toegankelijke figuur verbeeld.
Muziektherapie
Het parcours loopt in een cirkelvormige setting met lange, licht
transparante gordijnen (een kleine detour naar de ruimte met werken
van Memling in de naastgelegen kapel is zeker aan te raden). Het
eerste schilderij dat ik bekijk is ook geselecteerd als 'driver'
en vormt het Intro. Een tafereel of scene waarin Hugo van der
Goes de hoofdrol heeft met een groepje zingende misdienaars, twee
minstrelen, een dirigent-broeder en rechts een handjevol toeziende
medebroeders. Het is geschilderd door Emile Wauters (1846-1933)
in 1872, getiteld: 'De schilder Hugo van der Goes in het Roode
Klooster'. Wauters heeft van der Goes als een gekweld man uitgebeeld
die een muziektherapie ondergaat, kennelijk werd die in het klooster
gebezigd bij mensen met mentale problemen. Zie
ook: www.youtube.com/RoodeKlooster.
Van
der Goes heeft de laatste jaren van zijn leven in deze oorspronkelijke
14e eeuwse priorij gewoond en gewerkt, want hij leed aan melancholie.
Die informatie over Van der Goes' geestelijke gesteldheid vond
de broer van Wauters, Alphonse, in 1863 aan de hand van kronieken
opgetekend door broeder Gaspar Ofhuys, na de dood van Van der
Goes. Deze broeder woonde tegelijkertijd met de kunstenaar in
het Roode Klooster. Emile Wauters heeft de kunstenaar mogelijk
op basis van deze kronieken geschilderd, zonder ooit een portret
van hem te hebben gezien, dat is toch gissen... Evengoed is het
uitbeelden van een getormenteerd mens misschien wat eenvoudiger
dan een optimistisch of tevreden persoon, lijkt mij ... We kunnen
ons nu wel enigszins vasthouden aan Wauters' 19e eeuwse creatie
van Hugo van der Goes.
Gruwelijkheden
Als je toch in Brugge bent, er zijn nog meer werken van Van der
Goes te bekijken in het Groeningemuseum, een van de dertien musea
in Brugge. Ik zag daar onder meer het werk 'De marteling van St.
Hippolytus', dat vermoedelijk door Van der Goes is voltooid na
de dood van zijn vakbroeder en tijdgenoot Dieric Bouts. Die marteling
hield in: het worden gevierendeeld met behulp van paarden. Als
je zoiets gruwelijks moet schilderen, zou je wel depressies krijgen,
hoewel er in tijd meer meedogenloze, barbaarse executies plaatsvonden,
zoals het levend villen... . Hier is trouwens ook een tafereel
van te vinden, een diptiek geschilderd door Gerard David in 1498.
Ik dacht aanvankelijk dat het om een anatomische les ging...
Icoon
Het laatste schilderij dat ik bekijk is vriendelijker, een werkje
van James Ensor uit 1893. Het is een portret van zijn vriend en
promotor Eugène Demolder, getiteld 'Icône' en jawel
hoor, met boven het portret een Maria met kind-icoon, en de favoriete
15e en 16e-eeuwse taferelen van Demolder. Dit leek me wel voldoende
Maria om mee af te sluiten. A propos, die voetbalmatch eindigde
in een 0-4 voor Brugge.
Oog
in oog met de dood, Hugo van der Goes, oude meester, nieuwe blik,
nog t/m 5 februari 2023, Museum Sint-Janshospitaal, Mariastraat
38, Brugge, België. Meer informatie: www.museabrugge.be/sint-janshospitaal.
Trailer: www.youtube.com/VanderGoes.
Er
is geen tentoonstellingscatalogus verschenen bij 'De Dood van
Maria', maar wel een uitgave ter gelegenheid van de tentoonstelling.
Een fraai geïllustreerd en goed gedocumenteerd boek: 'Oog
in oog met Hugo van der Goes – Oude meester, nieuwe blik',
ISBN 9789464366723.