Eindredactie:
Rob den Boer. Postadres: Postbus 268, 4100 AG in Culemborg, E-mail: redactie.bkj@hetnet.nl.
|
|
[terug] |
Design in Rotterdam In Rotterdam wonen en werken een aantal internationaal succesvolle ontwerpers. In de Kunsthal, museum Boijmans van Beuningen en TENT is in een aantal exposities aandacht besteed aan het werk en de visie van een aantal ontwerpers. Door Lea Nieuwhof Met
de door hemzelf vormgegeven expositie HOMO LUDENS wordt werk van Richard
Hutten in de Kunsthal gepresenteerd. Grote
foto's langs de hele benedenwand geplaatst, tonen een aantal objecten
in verschillende leefsituaties. Naast de foto's wordt met teksten van
gebruikers en ontwerpers een beeld gegeven van de denk- en leefwereld
van Hutten. Je kan de Domoor niet missen, de beker met de 2 grote oren,
die elke bezoeker van een museum winkel kent. Deze objecten zijn gemaakt
om gebruikt te worden, niet alleen in een museum of etalage, maar overal.
Al
het andere werk staat naast elkaar geplaatst op sokkels . Humor en raffinement
maken deel uit van zijn ontwerpen. Zijn
motto No sign of design wordt boven duidelijk. Op de sokkels
worden op ooghoogte naast elkaar de stoelen, tafelstoelen en kasten
gepresenteerd. Materiaal is vaak multiplex. De afwerking is simpel en
het voorwerp is geschilderd in een matte kleur zoals rood, lichtgroen,
blauw, oranje. Eindproducten staan zij aan zij met ergonomische testmodellen,
prototypes, en mallen. De meubels van hout hebben vaak rechthoekige
vormen. Organischer is de vorm van kunststof stoelen. Goed te volgen
is de weg van prototype van multiplex naar de gegoten constructieloze
kunststoffen stoel. Zijn handschrift en humor zie je ook terug in de vormgeving van de expositie. Op liggende en staande witte sokkels staan objecten zo dicht bij elkaar dat een weefsel van horizontale en verticale lijnen ontstaat. Kleine objecten staan half verstopt achter uitgezaagde gaten in een witte "sokkel" kast. Bij de geëxposeerde voorwerpen hangt geen tekst en uitleg, maar wel een rapport van het Stedelijk Museum Amsterdam met een beschrijving hoe om te gaan met het paarse kinderstoeltje " met krasplekken op de poten". Hutten
is ook een van de deelnemers aan de expositie Dutch Design Port in TENT.
Deze expositie werd door de Rotterdamse Vormgevingsgalerie VIVID in
New York getoond. De tafel met de couverts voor de directeuren en leidinggevenden die onderdeel uitmaken van het project Slave City van Joep van Lieshout roept gemengde gevoelens op. De wrede werkelijkheid, waarin wie niet nuttig is en wie niet aan de standaardeisen voldoet, wordt afgemaakt en gerecycled, herinnert aan nazi Duitsland. Vormgeving wordt verbonden met politiek en een zwart maatschappij beeld. Zijn servies staat ver af van de lichte sfeer, het optimisme en de humor in de meeste andere gebruiksvoorwerpen. De wit porseleinen theepot High Tea van Wieki Somers die bestaat uit een varkensschedel met een theemuts van bont geeft een even vreemde vermenging van gevoelsinhouden. Design in deze vorm is niet meer een nuttig voorwerp, handig te produceren en gebruiken, maar bijna een uniek kunstobject. De
meeste producten die op deze expositie te bekijken zijn, hebben een
eigen verhaal. Een verhaal dat gaat over het idee, de filosofie achter
een ontwerp. Een inspiratiebron is verlangen naar natuur, die steeds
zeldzamer wordt in ons dagelijks leven zoals Simon Heijdens stelt. De
groep zachtjes bewegende verticale LEDlampen REED, die lijken op rietpluimen.
De bewegende schaduw van een boom op de muur die onder invloed van wind
en bezoeker beweegt. Een voorbeeld hiervan is de manier waarop serviezen voor Royal Tichelaar Makkum door Hella Jongerius vorm gegeven worden. Oude decoraties en plakmotieven worden gecombineerd met een modern deel bestaande uit een klodder glazuur en een matte kleur. Sommige werkstukken doen je enkel perplex staan. Zo is de Cinderella tafel van berkenmultiplex van DEMAKERSVAN een zeer beweeglijke, barokke en complexe vorm. Zij schrijven op hun website dat zij een techniek die meestal gebruikt wordt voor een robotachtige massaproductie combineerden met digitaal gemaakte schetsen van oude meubels. Zij hebben aandacht voor de verborgen mogelijkheden, zoals ze zelf zeggen de Assepoesters/Cinderellas van machines.
Ook spelen met het productieproces wordt aangegrepen om voorwerpen die
in serie gemaakt worden een sfeer van uniek zijn te geven. Elke vaas
toont de oneffenheden en toevalligheden van de mal en krijgt een zegel
met een duimafdruk als uniek signatuur. De productie van deze bijzondere ontwerpen is niet gemakkelijk. Het maken van het verwarmingselement Heatwave van Joris Laarman dat eruitziet als prachtige barokke bladvormen kost een paar maanden. Deze objecten worden aangekocht door musea, galeries en verzamelaars. Zij staan ver af van het industriële design van massaproducten en het leuke HEMA design dat als kerneisen stelt: "De producten die HEMA biedt kennen een juiste balans tussen trendy en tijdloos, zijn bijzonder door hun eenvoud én onderscheidend door de vormgeving. Soms zijn de artikelen op meerdere manieren te gebruiken, maar ze blijven herkenbaar en ze maken het dagelijks leven gemakkelijker en leuker. HEMA biedt altijd het juiste product voor de juiste prijs." Een
designer combineert een goede kennis van moderne technologie, gereedschappen,
industriële procédés' en met ambachtelijk maatgevoel
en een onderzoekende en experimentele omgang met materialen. De kennis
van gebruikerseisen en veiligheid gaat samen met speelsheid, grappen,
toevallige vondsten, oog voor opvallende details en filosofische of
creatieve statements. Een expositie van hun werk moet recht doen aan
de complexe en spannende wereld van het hedendaagse ontwerpen. Meer informatie over deze tentoonstellingen vindt u op de volgende websites: www.kunsthal.nl, www.boijmans.nl, www.tentrotterdam.nl. Lea Nieuwhof is beeldend kunstenaar. |